MStavanger94

Andre møte med forumet
Februarbarna 2023
Kan vi snakke litt om epidural?

Dette er min første fødsel å jeg må innrømme jeg synes det er tøft å vite hva som er i vente = fødsel. Så jeg ønsker ALT av smertelindring som finnes! Har prøvd å finne litt ut om epidural. Men blir bare enda mer nervøs, er tross alt en nål og to i ryggen, høres fantastisk ut (lindrende) men også så grusomt ut!

Hva er din erfaring med epidural? (Helst positive opplevelser) Noen tips/triks for å komme seg igjennom å få satt den?
 
Kan vi snakke litt om epidural?

Dette er min første fødsel å jeg må innrømme jeg synes det er tøft å vite hva som er i vente = fødsel. Så jeg ønsker ALT av smertelindring som finnes! Har prøvd å finne litt ut om epidural. Men blir bare enda mer nervøs, er tross alt en nål og to i ryggen, høres fantastisk ut (lindrende) men også så grusomt ut!

Hva er din erfaring med epidural? (Helst positive opplevelser) Noen tips/triks for å komme seg igjennom å få satt den?
Fikk satt i går. Gikk veldig bra, ikke vondt. Legene er dyktige og jm hjelper til. Mitt tips få den lagt så tidlig som mulig i fødselen. Man trenger ikke å starte den opp selvom man legger den tidlig.
 
Jeg har fått epidural to ganger, synes ikke det er vondt å få den satt og hatt enormt effekt (ikke på gang nr to men det var bare fordi fødselen var over før de 20 min var gått, tar litt tid før den virker). Eneste er at jeg har hatt litt vondt i ryggen det hvor den stod i et par dager etterpå. Men det er absolutt verdt det dersom fødselen tar tid! Var som å gå fra helvete til himmelen med nr 1!!
 
Jeg merket kun effekt på ene siden, men da ga den god effekt på den siden også. Merket at de satt den og var ikke så behagelig så kanskje den ikke ble satt helt riktig? Jeg visste ikke noe om dette fra før så hvis du opplever noe av det samme så kan du spørre om de kan justere den. Jeg tenkte bare at da fungerer den ikke på meg da. Neste gang vet jeg bedre :)
 
Aldri rukket det hos meg. Med 1. rakk de å ta blodprøvene før den settes, når anestesilege kom var ungen født :) Med nr 2 var det ikke et tema.
 
Merket ikke at de satt den inn en gang. Kjente så vidt noe til bedøvelsen før, men det var det. Hadde flere helt smertefrie timer, før riene flyttet seg ned til hoftene, og da kom smertene litt tilbake igjen. Men veldig glad for epiduralen da jeg ble klippet og ble sydd i over en time etterpå litt øm i ryggen noen dager etterpå, men det var ingen problem! Var veldig deilig med en god pause midt under en lang fødsel, sånn at jeg fikk ladet opp litt før siste del
 
Epidural var redningen for meg! xsmile5 dem satte den midi i en rie, så det merket jeg INGENTING til.
Ingen plager eller vondter noe sted i etterkant heller, og var på bena med engang :):)
Så den vil jeg absolutt anbefale og be om å få om det er mulig. :)
 
Epidural var redningen for meg! xsmile5 dem satte den midi i en rie, så det merket jeg INGENTING til.
Ingen plager eller vondter noe sted i etterkant heller, og var på bena med engang :):)
Så den vil jeg absolutt anbefale og be om å få om det er mulig. :)
Støtter den. Fra helvete til himmel som noen nevnte over
 
Jeg har fått den satt i forbindelse med at de måtte sette drypp, og jeg hadde rier uten pause.....som da er veldig intenst. Merket ikke at de satte den engang......og en hærlig befrielse fra riesmerter.....skal så absolutt ha det denne gangen også. Ikke noe å grue seg for......
 
Be om å få satt epiduralen så fort som mulig, så kan dem heller aktivisere den når du trenger det.. så slepper du å stresse med å få den når riene er vonde:)
 
Takk for alle innspill!

Jeg er veldig nervøs for hele fødselen og alltid mislikt nåler. Det virker helt sykt for meg at man skal tåle 2 nåler i ryggen
 
Takk for alle innspill!

Jeg er veldig nervøs for hele fødselen og alltid mislikt nåler. Det virker helt sykt for meg at man skal tåle 2 nåler i ryggen
Det går fint, tenk med hver ri så er du et stykke nærmere målet. Fikk ingenting annet enn lystgass denne gangen heller, kanskje du har mulighet for Fentanyl, skal visst virke bra det også :finger: masse lykke til, lytt på kroppen din, den vet hva den skal gjøre :)
 
Takk for alle innspill!

Jeg er veldig nervøs for hele fødselen og alltid mislikt nåler. Det virker helt sykt for meg at man skal tåle 2 nåler i ryggen
Vet ikke om du allerede har født, men du skal vite at jeg har hatt ekstrem skrekk for alt av nåler «hele livet». Med svangerskapsforgiftning, blodtap under fødsel osv ble denne skrekken så og si kurert, men du skal vite at den epiduralen gikk SÅ fint å sette. Jeg kjente absolutt ingenting! Jeg angret sånn på at jeg ikke ønsket det tidligere under fødselen, da hadde jeg spart mye krefter. Gikk fra å ha så vondt at rommet gikk rundt, til å klare å spise/drikke og til og med sove en halvtimes tid.

Hvis du har født; jeg håper alt gikk bra:Heartred Hvis du ikke har født enda; ingen skal fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg vil sterkt anbefale epidural selv om jeg hadde skrevet i fødebrevet mitt at jeg absolutt ikke skulle ha det.
 
Vet ikke om du allerede har født, men du skal vite at jeg har hatt ekstrem skrekk for alt av nåler «hele livet». Med svangerskapsforgiftning, blodtap under fødsel osv ble denne skrekken så og si kurert, men du skal vite at den epiduralen gikk SÅ fint å sette. Jeg kjente absolutt ingenting! Jeg angret sånn på at jeg ikke ønsket det tidligere under fødselen, da hadde jeg spart mye krefter. Gikk fra å ha så vondt at rommet gikk rundt, til å klare å spise/drikke og til og med sove en halvtimes tid.

Hvis du har født; jeg håper alt gikk bra:Heartred Hvis du ikke har født enda; ingen skal fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg vil sterkt anbefale epidural selv om jeg hadde skrevet i fødebrevet mitt at jeg absolutt ikke skulle ha detventer end
Vet ikke om du allerede har født, men du skal vite at jeg har hatt ekstrem skrekk for alt av nåler «hele livet». Med svangerskapsforgiftning, blodtap under fødsel osv ble denne skrekken så og si kurert, men du skal vite at den epiduralen gikk SÅ fint å sette. Jeg kjente absolutt ingenting! Jeg angret sånn på at jeg ikke ønsket det tidligere under fødselen, da hadde jeg spart mye krefter. Gikk fra å ha så vondt at rommet gikk rundt, til å klare å spise/drikke og til og med sove en halvtimes tid.

Hvis du har født; jeg håper alt gikk bra:Heartred Hvis du ikke har født enda; ingen skal fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg vil sterkt anbefale epidural selv om jeg hadde skrevet i fødebrevet mitt at jeg absolutt ikke skulle ha det.
venter enda på mageboeren ☺️ Takk for meldingen din! Dette skal jeg huske på og ta med meg. Skummelt når man ikke vet hva man går til….
 
Kan vi snakke litt om epidural?

Dette er min første fødsel å jeg må innrømme jeg synes det er tøft å vite hva som er i vente = fødsel. Så jeg ønsker ALT av smertelindring som finnes! Har prøvd å finne litt ut om epidural. Men blir bare enda mer nervøs, er tross alt en nål og to i ryggen, høres fantastisk ut (lindrende) men også så grusomt ut!

Hva er din erfaring med epidural? (Helst positive opplevelser) Noen tips/triks for å komme seg igjennom å få satt den?
Jeg fikk satt inn epidural før riene startet denne gangen, og det var nydelig! Legen aktiverte den når jeg var 7 cm, og den satt som et skudd! Kjente ikke smerter fra den ble aktivert. Kjente ikke smerter under pressingen, kjente ikke at legen klippet meg, kjente ikke ring of fire. Legen satt epiduralen på 4 under pressfasen, så jeg kjente at jeg fikk rier slik at jeg kunne presse, men det var ikke vondt :)
 
Hei, jeg fikk etter hvert på min første, var også nervøs for å ta den, men jordmor holdt og støttet og gikk veldig fint. Fikk en god pause etter det. Men tenker det er hvert å huske på at epidural kan også forlenge fødsel eller påvirke forløpet på et vis, så kan hjelpe mot smerte, men kan også stagnere rier litt. Benytt etter behov er vel rådet. Lykke til!
 
Back
Topp