Epidural

Froggc86

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
Når jeg fødte for 8 år siden var lystgass min bestevenn.. jeg ble aldri tilbud epidural og spurte heller ikke om det. Jeg hører mange sier det er himmel å få den, og nå er jeg veldig «klar» for å prøve det denne gangen selvom jeg er livredd nåler..

Dere som har satt det...
Gjør det vondt å sette den?
Tar det lang tid?
Funket den godt?
Dabbet fødselen av?

Så på fødeavdelingen Norge her en dag og da var det ei som hadde den fine drømmefødselen med epidural. Og hun var livredd og engstelig, ganske lik meg[emoji28]

Jeg var så utslitt og borte når jeg endelig fikk epidural att jeg ikke kjente annet en effekten. Virket ikke 100% på meg, men det var det for så vidt ingenting som gjorde. Hjalp meg å komme gjennom fødselen. Er åpen for å få igjen og kommer til å spør etter mye tidligere denne gangen ☺️

Min erfaring er at det ikke var vondt å sette, virket raskt og godt, men stoppet fremgangen i fødslene begge ganger.

Jeg hadde hatt to raske fødsler uten noe smertelindring. Nr 3 var helt annerledes..mye mer langdryg og vond, så da spurte jeg etter epidural, var virkelig en drøm.. Gjorde ingenting vondt å sette, og den dabbet ikke av riene.. De tok vannet en times tid etter de hadde satt den og da ble lille født veldig kjapt.. [emoji28] Nå kommer jeg til å be om epidural mye raskere hvis det blir en fødsel som viser lite framgang.. [emoji28][emoji173]️

Jeg fikk dryppet før epiduralen, så vet ikke om den sinket fødselen. Jeg hadde et drypp som konstant ble oppjustert så da jeg fikk epiduralen var jeg i himmelen! Det var ikke vondt å sette den, fikk lokalbedøvelse først, og den virket med en gang. Jeg kjente ikke noe smerter overhodet, så han karen som satte den visste hva han gjorde:D den fungerte så bra at ene foten ble delvis lam, men det brydde jeg meg ikke om. Fødselen min stoppet opp på 8 cm, maksdose på dryppet og det ble hks, men det var ikke pga epiduralen.

Jeg fikk epidural og håper jeg får mulighet til å få det denne gangen også. Jeg var også veldig sliten når jeg fikk den,så jeg brydde meg ikke noe om stikket. Jeg hadde så vondt fra før,så jeg merket ikke så mye til det(Det går ganske fort). Jeg fikk slappe av ordentlig i sikkert 2-4t nesten smertefri(eller,sammenlignet med før epiduralen),før smertene flyttet seg til ett annet sted..men da var det så kort tid igjen av fødselen. Bakdelen er dessverre at fødselen nok tok lenger tid,og at jeg overhodet ikke kjente trang til å presse. Likevel verdt det syns jeg

Det er b0de positiv å negativ. Eg hadde vondt i ryggen etter fødsel der de hadde satt den sist. Det varte noen uker. Vet også mange får spinalhodepine i ettertid. Selv fikk eg den så sent at den ikkje hadde full effekt, men den tok akkurat toppen av riesmerten, men eg hadde full følelse i selve fødehullet, noe som var ekstremt smertefullt, men da har eg også hatt meir kontroll på pressinga. Eg rivna ikke

Fikk full effekt av epiduralen og kjente ikke noe når den ble satt. Da har man jo gjerne ganske vondt fra før [emoji51] problemet for meg var at jeg aldri fikk trykketrang, og det kan skyldes epidural fikk jeg forklart i ettertid. Jordmor måtte si når jeg skulle presse. Men det gikk jo greit, fikk han ut...! Var nummen i tærne på ene foten noen dager, som var litt plagsomt. Jeg hadde ikke kommet meg gjennom den fødselen uten (smertelindring), for det tok så lang tid [emoji15]

Kjente ikke at den ble satt, kun et lite stikk. Den virket med en gang og veldig godt på meg. Mulig fødselen dabbet av litt, men det gjorde ikke noe for da fikk jeg noen timer med søvn før pressingen:)

Har lyst å prøve uten denne gangen, men får jeg rier uten pauser igjen, kommer jeg til å be om epidural:)

Jeg er så ambivalent... hadde det sist og er sikker på at den tok mye smerter vekk, i tillegg til pressriene. Kjente likevell sabla godt når ungen skulle ut, var også ekkelt å få den satt samtidig som veneflonen var ubehagelig å ha. Hadde vondt i ryggen der den var satt noen dager etterpå...

Jeg er redd bivirkning som f.eks spinalhodepine og lammelser...

Men igjen, er jeg redd jeg ødelegger gleden over å føde om jeg blir helt satt ut av smertene. Jeg gleda meg til fødsel sist og syntes det var velsig gøy! Tenk om den opplevelsen blir helt motsatt om jeg ikke velger epidural?

Meeeen, så har jeg såååå lyst å oppleve smertene, føde uten annet enn lystgass. Hadde god effekt av lystgassen også...

Kan ikke huske at det gjorde vondt, for jeg var så opptatt av de tette, vonde riene, og å sitte stille mens legen satt epiduralen.
Hadde god effekt av epiduralen, men fikk ikke ha den så lenge siden fødselen gikk så fort. Så hos meg stoppet den ikke opp noe, kanskje det heller hjalp at jeg fikk slappet godt av en stund[emoji4]
De skrudde den ned slik at jeg kjente godt pressriene.
Minuset for meg var at jeg fikk veldig smertefull spinalhodepine i etterkant, og det ødela mye av den første uken sammen med babyen. Det tok 6 dager før jeg fikk behandling for det, og først da slapp hodepinen!
Men jeg anker ikke på å få epidural en gang til, hva er vel oddsen for at den går spinalt denne gangen også? Og skulle det skje, så vet jeg hva jeg skal kreve for å få hjelp[emoji12]

Kan ikke huske at det gjorde vondt, for jeg var så opptatt av de tette, vonde riene, og å sitte stille mens legen satt epiduralen.
Hadde god effekt av epiduralen, men fikk ikke ha den så lenge siden fødselen gikk så fort. Så hos meg stoppet den ikke opp noe, kanskje det heller hjalp at jeg fikk slappet godt av en stund[emoji4]
De skrudde den ned slik at jeg kjente godt pressriene.
Minuset for meg var at jeg fikk veldig smertefull spinalhodepine i etterkant, og det ødela mye av den første uken sammen med babyen. Det tok 6 dager før jeg fikk behandling for det, og først da slapp hodepinen!
Men jeg anker ikke på å få epidural en gang til, hva er vel oddsen for at den går spinalt denne gangen også? Og skulle det skje, så vet jeg hva jeg skal kreve for å få hjelp[emoji12]

Husker du om du fikk noe spes for hodepinen? Mannen min hadde epidural etter en operasjon i magen og hadde vanvittig hodeverk.. Han fikk koffeintabletter for det, og de var veldig effektive.. Lurte bare på om det var vanlig å få den typen smertestillende el om mannen min var «heldig».. [emoji28][emoji85]

De har ikke lystgass på mitt sykehus, og da jeg fikk epidural hadde jeg rier uten pauser, så det var himmelsk å få en pause. Hos meg fungerte den 100% på den ene siden og delvis på den andre siden. Usikker på om den påvirket riene. Tror de satt bedøvelse før de satte epidural (mulig jeg tar feil.) De bommet med første stikk, men kan ikke huske noe vondt. Om jeg får lang, vond fødsel på ny, blir det epidural igjen.

Husker du om du fikk noe spes for hodepinen? Mannen min hadde epidural etter en operasjon i magen og hadde vanvittig hodeverk.. Han fikk koffeintabletter for det, og de var veldig effektive.. Lurte bare på om det var vanlig å få den typen smertestillende el om mannen min var «heldig».. [emoji28][emoji85]

Jeg fikk også koffeintabletter, og Voltaren hvis jeg ikke husker feil? De trodde jo først at hodepinen og nakkesmertene mine kom fra at jeg hadde presset hodet sånn ned mot brystet under fødselen, og at alt var muskulært. Jordmoren som var der under fødselen sa jo at epiduralen gikk spinalt, og hvis jeg fikk veldig vondt i hodet, så skulle jeg be om en «blood patch». Det gjorde jeg, men de sa at det ikke var nødvendig og at det ville gå over etter noen dager.
Smertestillende virket ikke på meg, og jeg ble ikke bedre. 4 dager etter fødselen ble vi skrevet ut av sykehuset, dagen etter dro vi til kiropraktoren, men hun var helt tydelig på at hun ikke kunne gjøre noe for å hjelpe meg, og ba meg dra opp igjen på sykehuset. Og da fikk jeg endelig hjelpen jeg trengte, nettopp en blood patch som jordmoren hadde snakket om.
Det var omtrent som å få en epidural på nytt, bare at denne gangen sprøytet de inn mitt eget blod tatt fra armen. Lå på dagkirurgisk, selve inngrepet tok 10-15 minutter og hodepinen lettet umiddelbart! Så skjer dette igjen, så hyler jeg til jeg får en blood patch[emoji28]

Back
Topp