Epidural

Trultemor2016

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg hadde egentlig lyst å prøve uten smertestillende evt bare lystgass, men så var jeg i møte med annestesi legen.. Siden jeg har risikosvangerskap (høy bmi) anbefalte hun meg å ta epidural ganske tidlig i prosessen. Når jeg sa jeg hadde tenkt å prøve uten så var det tydelig at hun ikke likte det. Var med tanke på haste ks osv. Lillemann er målt til 1%vekstavvik så han er jo ikke spesielt stor. Trodde alle leger osv anbefalte minst mulig smertestillende jeg? Fler som har blitt anbefalt epidural?

I notatene min på SUS så står det at jeg skal ha epidural fra 4cm. Jeg har ikke noe risikosvangerskap, men har ett bekken og noen hofter som ikke er helt A4. Jeg kan fremdeles bevege meg rundt og føde i andre stillinger selv om jeg får epiduralen. Den tar kun toppene☺️

Jeg hadde egentlig lyst å prøve uten smertestillende evt bare lystgass, men så var jeg i møte med annestesi legen.. Siden jeg har risikosvangerskap (høy bmi) anbefalte hun meg å ta epidural ganske tidlig i prosessen. Når jeg sa jeg hadde tenkt å prøve uten så var det tydelig at hun ikke likte det. Var med tanke på haste ks osv. Lillemann er målt til 1%vekstavvik så han er jo ikke spesielt stor. Trodde alle leger osv anbefalte minst mulig smertestillende jeg? Fler som har blitt anbefalt epidural?

Jeg har også vært til samtale med anestesilege pga samme årsak. Hun sa ikke at jeg skulle få det, men ville kjenne på meg om hun trodde det ville gå fint og sette.

Men hvis de setter så tidlig betyr det ikke at du må bruke den. Hun sa til meg at de la bare epiduralkateteret klart, altså samme som når de legger klar en veneflon i hånda men ikke gir deg noe. Det er jo f.eks sånn at man da kan slippe narkose ved et akutt sectio/keisersnitt.

Så sånn jeg fikk beskjed fra hu var at de ville gjøre meg klar for evt epidural tidlig sånn at de slapp en evt hastesituasjon hvor de strevde med og treffe riktig.

Så jeg ble egentlig bare betrygget jeg, la de gjøre den klar også kan du heller se om du trenger den. Jeg ønsker heller ikke i epidural, men hvem vet hva jeg ber om når det står på :angelic:

Sorry avsporing, men kan jeg bare spørre hvor høy bmi man har før det kalles risikosvangerskap pga det? Har selv høy bmi men det har aldri vært et tema.

Her la de kateteret etter igangsetting, før jeg hadde mer enn 1cm åpning.
De ville ha det klart av samme grunn som hos deg, men fikk ikke noe smertestillende i det før 4 cm og jeg ønsket det selv.
Men ekstremt glad for at de satt den da, for de brukte lang tid og stakk flere ganger før de traff. Dajeg hadde 4cm hadde jeg så ekstremt vondt at jeg ikke hadde klart å ligge stille for at de skulle stukket.

Så ville ikke takket nei til å få den klargjort, så er det jo kun om du virkelig trenger det at du får medikament i deg.

Rakk vel såvidt å få virkning av den jeg,1t fra 4cm til han var ute :-P

Jeg har også vært til samtale med anestesilege pga samme årsak. Hun sa ikke at jeg skulle få det, men ville kjenne på meg om hun trodde det ville gå fint og sette.

Men hvis de setter så tidlig betyr det ikke at du må bruke den. Hun sa til meg at de la bare epiduralkateteret klart, altså samme som når de legger klar en veneflon i hånda men ikke gir deg noe. Det er jo f.eks sånn at man da kan slippe narkose ved et akutt sectio/keisersnitt.

Så sånn jeg fikk beskjed fra hu var at de ville gjøre meg klar for evt epidural tidlig sånn at de slapp en evt hastesituasjon hvor de strevde med og treffe riktig.

Så jeg ble egentlig bare betrygget jeg, la de gjøre den klar også kan du heller se om du trenger den. Jeg ønsker heller ikke i epidural, men hvem vet hva jeg ber om når det står på :angelic:
Det var kanskje det hun mente for meg også da. Syntes det fort blir litt forvirrende for virket som hun ville jeg skulle ta epidural med en gang.
Dem vet vell hva dem driver med så får vell bare høre på det dem anbefaler. :)

Her la de kateteret etter igangsetting, før jeg hadde mer enn 1cm åpning.
De ville ha det klart av samme grunn som hos deg, men fikk ikke noe smertestillende i det før 4 cm og jeg ønsket det selv.
Men ekstremt glad for at de satt den da, for de brukte lang tid og stakk flere ganger før de traff. Dajeg hadde 4cm hadde jeg så ekstremt vondt at jeg ikke hadde klart å ligge stille for at de skulle stukket.

Så ville ikke takket nei til å få den klargjort, så er det jo kun om du virkelig trenger det at du får medikament i deg.

Rakk vel såvidt å få virkning av den jeg,1t fra 4cm til han var ute :-P
Da er det nok jeg som har misforstått. Skjønner godt at det er lurt å sette den før det gjør for vondt, bare viste ikke at jeg slapp å få smertestillende før jeg ba om det. :)
Supert, takk for svar. :)

Sorry avsporing, men kan jeg bare spørre hvor høy bmi man har før det kalles risikosvangerskap pga det? Har selv høy bmi men det har aldri vært et tema.
Hadde bmi på 35når jeg ble gravid. Nå har jeg bmi på 37-38. :) har hatt null plager og verdens beste svangerskap så glemmer at det er et risikosvangerskap, men i følge bmi'n er det risiko. :)

Takk for svar:) så bra at du har hatt et så fint svangerskap :)
Samme BMI på meg, innbiller meg at 35 er grensen..

Ingenting annet enn min vekt som gjør at det er et risikosvangerskap.. Man kan velge og føle det er kjipt at de klassifiserer en som en risiko eller som jeg gjør så kan man være glad for den ekstra oppfølgingen og vet at de dermed er litt obs på det..

Det var kanskje det hun mente for meg også da. Syntes det fort blir litt forvirrende for virket som hun ville jeg skulle ta epidural med en gang.
Dem vet vell hva dem driver med så får vell bare høre på det dem anbefaler. :)
Ja, jeg velger og føle det som en ekstra trygghet. Risikoen er jo større for keisersnitt når man er overvektig, og narkose er større risiko når man er overvektig igjen. Så jeg sier nok ja takk til et kateter når de vil. Skulle si ifra på føden når jeg kom, sånn at de kunne gi anestesilege et varsel. Så skulle det ligge et notat på meg..

Det skal også sies at jeg har sett mange akutte keisersnitt pga jobb og det er ikke noe jeg bekymrer meg for. Stoler så på de som jobber der :)

Har også høy bmi, aldri hørt noe i mine 3 svangerskap om at jeg burde ha epidural?

Min bmi er på 33 nå, men aldri hørt et ord om risikosvangerskap eller epidural :/ håper fødselen går greit for seg da.

Jeg ble anbefalt epidural pga. risikosvangerskap (liten baby, høyt BT og avflatet cervix). Ville egentli føde uten.

Jeg er fryktelig glad i dag for at jeg sa ja til epiduralen, det var en drøm å få den satt i :-) men nå hadde jeg stormrier og hadde fryktelig vondt, så egentlig ble den satt litt sent i forhold til hva den skulle.. :-)

Jeg ble anbefalt epidural pga. risikosvangerskap (liten baby, høyt BT og avflatet cervix). Ville egentli føde uten.

Jeg er fryktelig glad i dag for at jeg sa ja til epiduralen, det var en drøm å få den satt i :) men nå hadde jeg stormrier og hadde fryktelig vondt, så egentlig ble den satt litt sent i forhold til hva den skulle.. :)
Så bra og høre :) .
Jeg har foreløpig ikke hatt epidural , men har alltid hatt i bakhodet at jeg kan be om det om jeg ønsker. Vurderer, og prøve det ut om jeg ikke blir kvitt hemoriden som har dukket opp til den tid. Frykter den vil hemme meg veldig under fødsel siden jeg sliter så fælt nå :(

Så bra og høre :) .
Jeg har foreløpig ikke hatt epidural , men har alltid hatt i bakhodet at jeg kan be om det om jeg ønsker. Vurderer, og prøve det ut om jeg ikke blir kvitt hemoriden som har dukket opp til den tid. Frykter den vil hemme meg veldig under fødsel siden jeg sliter så fælt nå :(

Den var gull verdt for meg vertfall ☺️

Jeg har født en gang uten og en gang med. Dersom jeg klarer det vil jeg prøve uten. Jeg følte meg mye mer hemmet, lenket til sengen, delvis lammelse i ene foten som gjorde at jeg måtte overnatte på barsel og ikke kunne reise hjem. Riene stoppet opp av epiduralen-så jeg endte med drypp i tillegg. Hadde dessuten vondt i ryggen der den hadde vært i flere uker etterpå.

Jeg gikk ned 20kg året før jeg ble gravid. Lå da opprinnelig på BMI 35, og måtte ha under 32 for å bli godkjent for prøverør. Tøff jobb å gå ned alle de kiloene :( Gikk ned til BMI 30, og hadde det da jeg ble gravid. Fikk vite at jeg må ha sånn hjertemålerbelte på magen under fødsel, og at alle overvektige gravide med BMI over 30 må ha det. Har ellers ikke fått noe info om risiko.

Back
Topp