Epidural...

Tuppeline

Forumet er livet
VIP
Augustmødrene 2014
Nån som har planlagt å få epidural.....? Æ fekk sist, fordi fødseln hadd vara så læng å æ va totalt utslitt....ba itj om å få d, jordmora bærra sa at æ skoill få d

Jeg hadde epidural sist, og håper jeg rekker det denne gangen også..har ikke mye lyst å føde uten!:(

Jeg har nok tenkt til å ta imot det jeg kan få jeg. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke vil det hvis man får tilbud om det. Er ikke interessert i å ha vondt hvis man kan unngå det. Folk må bare komme å si at kvinner var så mye tøffere før og tålte mer da, men jeg kan vedde på at hadde de bedøvelsene fantes på den tiden, hadde de nok ikke latt være å ta de. Så lenge det er ok for mor mor og barn-jatakk!

Her komme det ikke på tale at jeg skal ha noe som helst. Heldigvis har jeg ikke hatt så vonde fødsler. Jeg har ekstremt nåleskrekk. Så når de har spurt om jeg ville ha noe har jeg alltid sagt nei. Er så sykt redd nåler. Jeg kan gjøre hva som helst bare ikke noe med nåler. Griner som en liten unge om de må ta mer enn en blodprøve. Hehe. Det er så ekstremt at når jeg skulle trekke en visdomstann så ente det med at jeg gikk for tannlegen nektet å trekke den uten bedøvelsen. Så tannen har jeg ennå.

I utgangspunktet ønsker jeg ikke smertelindring, men så klart, hvis fødselen varer og varer og jeg er utslitt så tar jeg mot det som er. Forrige gang hadde jeg ingen smertelindring, etter eget ønske. Jeg taklet smertene bra og det gikk fint uten lindring.

NEI TAKK!
var så skuffet første gangen. tryglet og ba om å få det, og når jeg fikk, bet det søren ikke på meg. Trodde jeg skulle bli smertefri og komme til himmelen, som alle hadde fortalt meg. men den gang ei. Det ENESTE den gjorde var å stoppe riene, så jeg måtte få drypp, og alt ble enda mer intensivt. smertene var de samme.. 
Så med nummer 2 nektet jeg noe som helst smertelindring, og det var mye bedre. :) For min del er det ihvertfall helt uaktuelt!

Neitakk. Ikke hvis jeg ikke MÅ. Sist gang gikk det veldig bra uten. Kom inn med 7 cm åpning, og fødselen var unnagjort på 4-5 timer. Så jeg rakk ikke få det. Klarte heller ikke lystgassen, men akkupunktur klarte jeg :) Og det fungerte veldig bra på meg som smertelindring.

Jeg fikk epidural sist. Fordi fødselen varte i 38 timer, og jeg var helt utslitt..
Får se hvordan det går denne gangen.
Vil jo i utgangspungtet ikke ha epidural. Er jo mye skummelt med den.
Men hvis det blir like vondt og vare like lenge som sist, kommer det nok til å bli epidural på meg igjen...

Vil prøve lengst mulig uten, men jeg er ikke sånn at jeg abselutt ikke skal ha det. Må se sn hvordan fødselen går, blitsen lang og vond så kan set nok hende jeg roper om det :-P

Jeg rakk ikke å få sist, da holdt jeg på hjemme i halvannet døgn før jeg fikk komme og da det først begynte gikk det ganske fort. De ringte på bedøvelsesfolka, men de hadde fått inn en bilulykke som de måtte prioritere. (Det syns jeg jo var litt frekt der og da), men tror jeg får se det litt an. Vil ikke ha lystgass i hvertfall! Ble bare spying av det sist! Var nesten som å bli dritfull på tre sekund! Æsj. Kjenner jeg begynner å grue meg! Godt det er noen måneder igjen, kanskje noen finner opp noe lurt! :D

Jeg SKAL ha det denne gangen!! Sist ble jeg nekta. Ho mente det ikke var nødvendig, siden ho mente jeg hadde så høy smerteterskel! Ble til slutt forbanna, og da var det for sent. Fikk satt fødespinal, men den gikk jo ut etter 1,5 time og hadde ingen efekt når guttungen kom ut. Så ble jo null bedøvelse på meg, kun oksigen og en jævlig opplevelse!

Jeg har sagt til samboer det at jeg tar det jeg kan få jeg.Jeg har så lav smerteterskel at det bare er å gi meg det jeg trenger,hvis ikke blir jeg så sykt gretten også.

Jeg skulle være så tøff sist og takket nei. Den fikk jeg svi for ja. Denne gangen SKAL jeg ha:-)

Jeg ønsker å unngå epidural og spinalbedøvelse så langt det lar seg gjøre! Gikk fint uten sist så jeg håper inderlig at jeg får en like fin fødsel neste gang. Grunnen til at jeg ikke vil ha bedøvelse er at det ser ut til å det er en av grunnene til at fødslene ender opp i jaste-ks i min familie.

Jeg er den som i utgangspunketet ikke ser vitsen med å skulle være tøff... bla bla bla...og ikke ta i mot bedøvelse.
Så med guttungen hadde jeg epidural, funka veldig bra på meg!! Egentlig litt for bra...kjente ikke disse berømte pressriene. Så å presse var helt bortkastet. Følselen stoppet litt opp når jeg fikk epiduralen, og til slutt måtte han bli tatt med tang. Så fikk jeg en alvorlig rift (kjente ingenting, og ble helt fin fort, så ikke bli skremt!!!!!)

Men denne gangen har jeg fått litt annen innstilling, tror jeg...
Jeg ønsker å prøve så langt jeg klarer uten epidural, for da er sjansen for tang mindre. Det vil jeg helst ikke!

Men må jo bare ta det som det kommer egentlig:-)

Ikke planlagt, og håper jeg slipper.

I utgangspunktet skal jeg ha en naturlig fødsel uten kunstig smertelindring. Men skal aldri si aldri, det hele avhenger av hvor lang tid fødselen varer og hvor mye krefter jeg har.

Fødte med epidural første gangen og helt naturlig andre og tredje gangen, har uten tvil hatt de beste fødselsopplevelsene uten smertelindring :)

Back
Topp