Epidural?

Fiolia

Flørter med forumet
Jeg starter en egen tråd på dette. Er litt interessert i å høre erfaringer. Det var noen som hadde skrevet noe under tråden "akupunktur", så jeg tenkte kanskje det var like greit å få det i en egen tråd. 

Det var ei som sa hun hadde hatt veldig nytte av det, fordi fødselen var lang (tror jeg) og det var tungt. Hvilken erfaring har du? Hvorfor valgte du det du valgte? Ombestemte du deg i løpet av fødselen?

Hører forøvrig at det er mange som har bestemt seg om at de vil ha - på forhånd - men at de ender opp med at de ikke får. At det ikke er tid eller noe i den duren. Noen som har opplevd det?

Synes selv det er vanskelig å ta et valg ang. det. Og kommer sikkert til å ta det litt som det kommer... Jeg aaaner jo virkelig ikke hva jeg går til ;) Men velger å tro at man kjenner det på kroppen om man føler man trenger det - eller om man kan la være.

Med sist fødsel var jeg fast bestemt på å ikke ha noe smertestillende i utgangspunktet, iallefall ikke epidural.... Men...

En vet aldri hvordan det blir... For min del hadde jeg 3 timer med rier, der Jordmor anbefalte meg å ta epidural, og jeg ga meg heldigvis, for jeg hadde 6 timer med kraftige rier etter det også før gullklumpen var ute... 

For meg så var det en drøm, og jeg er glad jeg hadde de 3 timene først uten, for jeg fikk kjent det skikkelig på kroppen.. Det var utrolig effekt av epiduralen, og jeg sovnet faktisk innimellom emoticon

Så denne gangen har jeg i utgangspunktet tenkt å føde uten noe, men lystgass og epidural er jeg åpen for, prøvde nåler sist, men de var bare irriterende og plagsomme, ingen effekt på meg :)

Men en har jo ikke peiling på hvordan det blir, så det er ikke så lett og vite...... 

Jeg fødte i setefødsel så det er litt annen typ av fødsel og kan vara litt mer smertsomt så ble fortalt alle som føder i sete får epidural. Men jeg syntes det gikk bra uten og takket nei....det var dumt....plutseligt blev riene veldig veldig starke og da var det forsent. Heldigvis trengte jeg ikke ligge der med rier i flere timer. Men mitt råd er att takke ja hvis jordmor spør om du vil ha, rierne BLIR starkere og det med eller uten setefødsel. De flesta jeg kjenner er så tacksamma for att de tok epiduralen.

Gullklump: Ja, jeg ser for meg at det er litt sånn. Og jeg tar det helt sikkert som det kommer. Lettere å svare på det når man får spørsmålet da sikkert.

Hannamaria: Oi, da var du tøff! Ja, de fleste er kanskje takknemlige for det i etterkant. Men så har man jo de som får en lengre fødsel hvor riene avtar osv. Men man kan jo ikke bare bekymre seg over historiene som er tunge heller.

Jeg fikk epidural med førstemann etter ca 6-7 timer med riestorm, men den funket IKKE!!

Jeg merket absolutt ingen forskjell, og jeg aner fortsatt ikke hvorfor den ikke funket.
Grøss.

jeg gikk med maserier i 2 døgn føre knerten kom til verden, veldig slitsomt, og ingen søvn.. da fikk jeg akupuntur for og dempe smertene osv men det funka ikke en skit på meg, morfin i låret fikk jeg også men heller ikke det funka.. så da var det bare og gå der da og vente og vri seg! jeg visste heller ikke hva jeg gikk til så jeg hadde bestemt meg bare for og ta det som det kom.. og det er det beste jeg har gjort, ikke planlegg.. bare ta det  som det kommer, det skal jeg nå også, selv om jeg vet om smertene.. jeg sa ja takk til epidural,  hvorfor ha så store smerter når du kan få noe for det!? det er mitt motto.. gidder ikke gå og ha vondt og pine meg selv når jeg kan få noe som hjelper mot det.. unødvendig mener nå jeg men.. noen funker vel akupunktur på og andre ikke..

Jeg hadde epidural forrige gang, da det ble anbefalt pga svangerskapsforgiftning. Var på forhånd åpen for det meste, hadde sånn holdning:ta det som det kommer for jegvhar ikke peiling på hvordan d går :-P Denne gangen derimot vet jeg mer hva jeg går til (trenger ikke bli likt da men..) og har slitt med fødselsangst hele svangerskapet :-( Dette pga hvordan det gikk ved forrige fødsel... Så her i gården får anestesilegen holde seg LANGT unna med epiduralen sin for den skal jeg klare meg uten!! (Så sant jegvikke får svangerskapsforgiftning denne gangen også) . Er temmelig sikker på at det var pga av epiduralen sluttfasen på fødselen gikk som den gikk :-\ Det som var positivt var at den tok smertene bort en stund å jeg fikk slappe av.... Men uaansett ta det som det kommer og ikke planlegg for mye er vel det beste tipset jeg kan komme med uansett :-)

Back
Topp