Epidural og kateter

TheaThea

Flørter med forumet
Septemberlykke 2016
Er det noen med erfaring fra bruk av epidural her, som vet noe om oddsen for at man ender opp med å måtte bruke kateter etter fødsel hvis man går for det som smertelindring? På det fødselsforberedende kurset sa jordmoren at man ikke fikk plass på barselhotellet med kateter på Ullevål hvor jeg har fødeplass.
Det vil altså si at man ikke får ha pappaen sovende i samme rom over natta dersom det skjer. Og det er min største bekymring når det kommer til å føde. Det er så utrolig viktig for meg at vi får være sammen.
Av den grunn vil jeg i utgangspunktet ikke ha epidural, men jeg aner ikke hvordan jeg vil takle smertene og om jeg vil klare å motstå.
Dere som takket nei til epidural, har dere noen gode tips?

Jeg hadde epidural da jeg fødte sist - ante ingenting om at dette hadde noe med kateter å gjøre i etterkant. Jeg hadde iallfall ikke det, var ingen problem å gå på do etter fødsel (utenom litt sårt selvfølgelig):)

Jeg hadde epidural da jeg fødte sist - ante ingenting om at dette hadde noe med kateter å gjøre i etterkant. Jeg hadde iallfall ikke det, var ingen problem å gå på do etter fødsel (utenom litt sårt selvfølgelig):)
Ok så bra :) De nevnte det på kurset at noen endte med å måtte bruke kateter etter epidural ja. Men jeg vet ikke hvor vanlig det er. kanskje ingenting å bekymre seg for.

Jeg er også redd for å ende opp med å ikke få ha med kjæresten på sykehus etter fødsel... Så håper ikke jeg får komplikasjoner jeg heller :( Urk!

Er det noen med erfaring fra bruk av epidural her, som vet noe om oddsen for at man ender opp med å måtte bruke kateter etter fødsel hvis man går for det som smertelindring? På det fødselsforberedende kurset sa jordmoren at man ikke fikk plass på barselhotellet med kateter på Ullevål hvor jeg har fødeplass.
Det vil altså si at man ikke får ha pappaen sovende i samme rom over natta dersom det skjer. Og det er min største bekymring når det kommer til å føde. Det er så utrolig viktig for meg at vi får være sammen.
Av den grunn vil jeg i utgangspunktet ikke ha epidural, men jeg aner ikke hvordan jeg vil takle smertene og om jeg vil klare å motstå.
Dere som takket nei til epidural, har dere noen gode tips?
Var på Ullevål sist med mannen på hotellet. Jeg fikk epidural. Rett etter fødselen måtte jeg tisse foran jordmor. Ble bedt om dette før jeg fikk dusjet også dro både jeg, baby og pappaen på barselhotellet og la oss til å sove.

Tviler på at du må ha kateter ETTER epiduralen. Du klarer jo å gå rett etter fødsel. :)

Forresten trenger du ikke fylle på med mer epidural når du nærmer deg pressriene. Her funket epiduralen fra 4-6 cm, hadde vondt likevel, men ikke sååå ille som uten epidural.

Vel.. Jeg klarte ikke å gå rett etter fødsel. Epiduralen funka ikke helt optimalt, og lamma ene halvsida av kroppen, så det funka dårlig å belaste det ene beinet (i tillegg til at jeg holdt på å svime av). Jeg gikk ikke selv før dagen etter, og måtte få urinblæra tømt i vel to dager etterpå. Da jeg til slutt klarte å både tisse og gjøre nr2 på do, var jeg så stolt at jeg ringte mannen for å skryte :)

Jeg skal gjøre mitt for å unngå epidural denne gangen, fordi jeg var uheldig og fikk en del av de kjipe bivirkningene sist. Har lært en del pusteteknikker, lest "Föda utan rädsla", Ina May's guide to childbirth og prøvd å terpe på det mentale, men aner ikke om det vil holde. Fødsler er jo så forskjellige, og mange ganger vil man bli anbefalt epidural fordi det vil gjøre fødselsforløpet lettere.

Vel.. Jeg klarte ikke å gå rett etter fødsel. Epiduralen funka ikke helt optimalt, og lamma ene halvsida av kroppen, så det funka dårlig å belaste det ene beinet (i tillegg til at jeg holdt på å svime av). Jeg gikk ikke selv før dagen etter, og måtte få urinblæra tømt i vel to dager etterpå. Da jeg til slutt klarte å både tisse og gjøre nr2 på do, var jeg så stolt at jeg ringte mannen for å skryte :)

Jeg skal gjøre mitt for å unngå epidural denne gangen, fordi jeg var uheldig og fikk en del av de kjipe bivirkningene sist. Har lært en del pusteteknikker, lest "Föda utan rädsla", Ina May's guide to childbirth og prøvd å terpe på det mentale, men aner ikke om det vil holde. Fødsler er jo så forskjellige, og mange ganger vil man bli anbefalt epidural fordi det vil gjøre fødselsforløpet lettere.

Takk for svar! Da var det slike tilfeller som ditt, jordmoren snakket om. Uff, det hørtes jo ikke helt ut som epiduralen var verdt alt det..
Jeg tror jeg også skal prøve alt jeg kan å unngå den så langt det går. Mulig det er vel naivt men skal hvertfall forsøke å øve mentalt og få inn noen gode pusteteknikker som kan hjelpe, samt prøve andre smertestillende alternativer de tilbyr på sykehuset.

Takk for svar! Da var det slike tilfeller som ditt, jordmoren snakket om. Uff, det hørtes jo ikke helt ut som epiduralen var verdt alt det..
Jeg tror jeg også skal prøve alt jeg kan å unngå den så langt det går. Mulig det er vel naivt men skal hvertfall forsøke å øve mentalt og få inn noen gode pusteteknikker som kan hjelpe, samt prøve andre smertestillende alternativer de tilbyr på sykehuset.

Jeg synes ikke det er naivt i det hele tatt. Psyke og tanker påvirker mye ift smerteopplevelse. Tenker er at det viktigste er å være åpen for at fødsel kan bli annerledes enn man forestiller seg (evt ikke forestille seg så mye), og ikke se på det som noe nederlag om man ender opp med epidural. De fleste har vel gode erfaringer med epidural, men det er smart å kjenne til de potensielt negative konsekvensene.

Jeg ønsket ikke epidural sist, men etter lang igangsetting og flere Cytotec-kurer endte livmora opp med å bli overstimulert, og jeg gikk fra å være smertefri, intetanende, til full styrke rier uten pause. Epiduralen var himmelsk, selv om den ikke funka optimalt. Toppene var fortsatt like vonde faktisk, men jeg fikk merkbare pauser, og pauser var for meg alfa omega, da tålte jeg mye mer.

Jeg synes ikke det er naivt i det hele tatt. Psyke og tanker påvirker mye ift smerteopplevelse. Tenker er at det viktigste er å være åpen for at fødsel kan bli annerledes enn man forestiller seg (evt ikke forestille seg så mye), og ikke se på det som noe nederlag om man ender opp med epidural. De fleste har vel gode erfaringer med epidural, men det er smart å kjenne til de potensielt negative konsekvensene.

Jeg ønsket ikke epidural sist, men etter lang igangsetting og flere Cytotec-kurer endte livmora opp med å bli overstimulert, og jeg gikk fra å være smertefri, intetanende, til full styrke rier uten pause. Epiduralen var himmelsk, selv om den ikke funka optimalt. Toppene var fortsatt like vonde faktisk, men jeg fikk merkbare pauser, og pauser var for meg alfa omega, da tålte jeg mye mer.

Ok. Det er sikkert helt nødvendig i noen sammenhenger som med deg, og det vet man jo ikke på forhånd. Ja min innstilling er å være helt åpen og ikke forvente meg noe spesifikt forløp.
Jeg skal prøve å ikke bli engstelig for mulige konsekvenser av epidural. Hvis det kommer til at jeg behøver det så får det så være. Gode pusteteknikker og en god mental innstilling får man sikkert nytte av uansett. Og foreløpig så gleder jeg meg faktisk litt til fødselen. Det er som sagt det å skulle havne opp på et rom uten kjæresten i etterkant som er min største frykt. Men det kan jo selvsagt skje av mange andre mulige årsaker enn epidural også. Så kanskje greit å være litt forberedt på det å.

Ok. Det er sikkert helt nødvendig i noen sammenhenger som med deg, og det vet man jo ikke på forhånd. Ja min innstilling er å være helt åpen og ikke forvente meg noe spesifikt forløp.
Jeg skal prøve å ikke bli engstelig for mulige konsekvenser av epidural. Hvis det kommer til at jeg behøver det så får det så være. Gode pusteteknikker og en god mental innstilling får man sikkert nytte av uansett. Og foreløpig så gleder jeg meg faktisk litt til fødselen. Det er som sagt det å skulle havne opp på et rom uten kjæresten i etterkant som er min største frykt. Men det kan jo selvsagt skje av mange andre mulige årsaker enn epidural også. Så kanskje greit å være litt forberedt på det å.

Jeg fødte uten epidural for jeg er litt redd for spinalbedøvelser. Det gikk fint men var grusomt vondt såklart. Men det føltes aldri farlig bare vondt. Det skal sies at min fødsel var ganske rask (fem timer fra første rie til jenta var ute). Hadde jeg hatt det som jeg hadde det i 24 timer, hadde det kanskje endt med epidural. Uansett, det er lov å prøve uten. Mestringsfølelsen er stor og det samme er tilstedeværelsen når man babyen kommer ut og man får med seg alt uten at noe er bedøvet. Det er magisk. Men det er også lov å si at det ikke går og be om epidural underveis. Det hadde jeg sikkert gjort hvis det trakk for mye ut. Det viktigste er å forberede seg psykisk på at alt kan bli anderledes enn man tror. Etter en "drømmefødsel" uten noen rifter og sting, kom ikke morkaken min ut, og jeg måtte i narkose for å fjerne den. Og fikk kateter det neste døgnet fordi jeg ikke kunne stå opp pga blodtapet. Det var rart å være uten mannen, men så lå jeg der og så på babyen som pustet og det hadde faktisk sine fordeler når han kom på morgenen og tok seg av meg og baby. For de første nettene var det MYE skriking og jeg var utmattet da morgenen kom. Lykke til! Det blir aldri som du tror, men det blir verdt det!

Vanskelig det med smertelindring, ønsket ikke epidural sist fordi jeg var redd for at de skulle stikke feil og alt det kan føre med seg. Men man hører som oftest om det som ikke går helt etter planen. Om du skulle ende opp med epidural, og eventuelt kateter så kan du be om å få fjernet urinkateteret så snart som mulig når du kan stå på føttene. Og forsøke tisse selv- skulle du ikke få det til etterhvert når det har samlet seg opp i urinblæren er det ikke verre enn at de legger inn nytt. Sannsynligvis vil du jo få det til Litt avhengig av når på døgnet du føder da- det med overnattingen sammen. Denne gangen blir det epidural for min del uansett. Ved planlagt keisersnitt på dagen må man ha urinkateter og det fjernes på ettermiddag/ kveld...så forsøker man tisse selv

Jeg fikk ikke epidural, pga de ikke klarte å sette den riktig. Prøvde 6 ganger før de gav opp. Så ble ingen smertelindring. Men likevel tømte de blæren min opptil flere ganger. Jeg sa jeg kunne gå på do men de ville måle hvor full blæren var, så de var sikker på hvor mye vann jeg drakk og hvor mye som kom ut igjen...
Men ikke for å skremme deg, ikke ta det for god fisk at dere begge får sove over på sykehuset/hotellet. Når jeg fødte i februar fikk jeg enkeltrom da alt annet var fult. Samme skjedde med mange jeg kjenner. Du må nesten være så heldig at du føder på en dag det er ledig rom på hotellet de samkjører med.. Kjipt! Jeg var alene med lille på natten de 3 første dagene men sånn er det dessverre hvertfall enkelte steder..

Fint å lese alles erfaringer. Mye Jeg ikke har tenkt på merker jeg. Jeg skal prøve så godt jeg kan å forberede meg mentalt på at det kanskje ikke blir hotellopphold på oss begge første natten. Jeg mener de sa på Ullevål at det sjelden blir fullt men det er jo så mye annet som kan skje som er umulig å vite på forhånd. Prøver å kvitte meg med de bildene jeg har i hodet om hvordan alt kommer til å bli og heller være åpen for at forløpet blir som det blir. Det viktigste er tross alt at man får en frisk baby ut.

Fint å lese alles erfaringer. Mye Jeg ikke har tenkt på merker jeg. Jeg skal prøve så godt jeg kan å forberede meg mentalt på at det kanskje ikke blir hotellopphold på oss begge første natten. Jeg mener de sa på Ullevål at det sjelden blir fullt men det er jo så mye annet som kan skje som er umulig å vite på forhånd. Prøver å kvitte meg med de bildene jeg har i hodet om hvordan alt kommer til å bli og heller være åpen for at forløpet blir som det blir. Det viktigste er tross alt at man får en frisk baby ut.
Blir sjelden fullt på barselhotellet på Ullevål, men far kan jo være der likevel? Ta med en sovepose om det blir en enkeltseng? Det er jo ikke besøkstid slik det er på barselavdelingen. Vi var på både hotellet og fikk senere familierom på barselavdelingen pga babyen vår hadde gulsott og måtte ha ekstra oppfølging. Var ingen problem da, selv om det var fullt på fødestuene.

Venninnen min fødte midt i juli i fjor på Ullevål, altså i den mest travle sesongen. Mannen sov på hotellet med henne. :)

Jeg hadde epidural sist fødsel og den fungerte bare på ene siden. Det var utrolig vondt å kun kjenne en brennende smerte på høyre siden av ryggen under riene. Men når jeg begynte å presse så var det ikke i ryggen det var vondt mer, så da fikk det bare være.

Var oppe på beina og på toalettet før vi ble kjørt på barsel. Dødsglad for at mannen min kunne overnatte (heldigvis var det ledig på et tomannsrom de første nettene). Var veldig tung i beina og han hjalp meg å løfte de opp i senga og ut igjen! :D Tror jeg trakk i den røde snora en gang under oppholdet. Han var god å ha. :)

Men angående epidural så kommer jeg sikkert til å ta det igjen! ;) Denne gangen blir det lystgass også.

Blir sjelden fullt på barselhotellet på Ullevål, men far kan jo være der likevel? Ta med en sovepose om det blir en enkeltseng? Det er jo ikke besøkstid slik det er på barselavdelingen. Vi var på både hotellet og fikk senere familierom på barselavdelingen pga babyen vår hadde gulsott og måtte ha ekstra oppfølging. Var ingen problem da, selv om det var fullt på fødestuene.
Jøss det visste jeg ikke at de tillot. Så bra. Da blir det sovepose eller ekstra dyne med fødebagen!

Jøss det visste jeg ikke at de tillot. Så bra. Da blir det sovepose eller ekstra dyne med fødebagen!
Vet ikke om de "tillater" det, men det er jo en mulighet dersom de ikke kan tilby dobbeltrom? Jeg regner med at det går greit uansett :)

Vet ikke om de "tillater" det, men det er jo en mulighet dersom de ikke kan tilby dobbeltrom? Jeg regner med at det går greit uansett :)
Ingen vits å ta med sovepose. Spør heller om han kan få sove over om natten dersom du får enkeltrom, så får han heller egen seng. Han må " skrives inn" om han skal bli over natten pga brannrutiner. Men har de mulighet tillater de det sikkert.

Back
Topp