Epidural fordeler og ulemper

Stjernelilje98

Blir kjent med forumet
Mailykken 2025
Har dåkk erfaring med fødsel både uten og med epidural? Høre bare skrekkhistorier men i et land som Norge e det jo minimalt å bli lam etc. men med tanke på fødselen og den prosessen?
 
Har født uten og med. Siste gang ble jeg igangsatt pga fostervannlekkasje. Da ble riene lite produktive og drittvonde. Etter 2 timer var jeg utslitt, svimmel og hadde ikke pause mellom riene. Da måtte de koble meg av dryppet og fikk en liten dose epidural. Det virket som bare det, fikk sove i et par timer og ble vekket av hodet som presset ut. Kunne bevege meg (også beina) uten problemer. Fødte på alle fire på et kvarter.
Jeg synes det var helt greit å føde uten epidural da jeg fødte spontant første gang. Men da var riene annerledes, hadde i hvert fall pause mellom de.
Ønsker å føde uten epidural denne gangen og hvis det er spontant.
 
Sniker.

Har født to ganger en med epidural og en uten:-)

Jeg har gode erfaringer med epiduralen, når jeg trengte den. Dvs i den fødselen som drog ut veldig i tid og hvor jeg trengte en pause for å hvile å hente meg inn med energi var epiduralen gull, men den slakket også ned riene og dermed måtte jeg ha riestimuletende etterpå. Angrer ikke på jeg fikk epiduralen da, den timen jeg fikk sove var nødvendig for meg:-)

Den fødselen som progresjonen gikk relativ rask fremover savnet jeg ikke epiduralen i det hele tatt. Brukte dog badekar på denne, som var overraskende bra smertelindring

Alt i alt så var opplevelsen uten epidural den beste.

Men hadde det blitt en veldig langdryg prosess igjen hadde jeg fint takket ja til epiduralen igjen:-)
 
Jeg har født en med, og to uten.
Den første var igangsatt pga svangerskapsforgiftning og de antok derfor det kom til å bli litt heftig og anbefalte meg og forberedte meg på det. Ble en pang start og tok bare noen timer før full åpning. Fikk epi på 7-8 cm tror jeg? Var magisk når det virka da :p
Minuset var at fødsel stoppet litt opp, måtte få riestimulernde og fikk ingen trykketrang. Måtte derfor presse kun på viljen, det var hardt og tøft. Ble til slutt tatt med vakuum og klipp. Det føltes likevel helt greit og angrer ikke på valget. Jeg trengte det.
Neste ble født på totalt 1 t så rakk ingenting der, den beste fødselen selv om jeg revnet litt, det gikk fint :)
Siste også uten epidural og selv om den også var ganske effektivt på bare noen timer så angret jeg i etterkant på hvorfor jeg ikke ba om epidural .. hadde jo sluppet en del smerter. Så jeg er helt åpen for begge deler, vil be om det med en gang jeg føler det blir heftig tenker jeg :)
 
Jeg har prøvd begge deler. Første gangen var det tvillinger, og epidural ble anbefalt. Vannet gikk og jeg måtte komme inn med én gang. Epiduralen ble satt omtrent før jeg fikk rier, og jeg var så og si smertefri gjennom hele fødselen. Tv1 måtte tas med sugekopp, men jeg kjente absolutt ingenting. Det jeg merket var at jeg ble veldig trøtt og døsig (men det hadde visst ikke noe med epiduralen å gjøre i følge jordmor, men heller søvnmangel). Jeg følte meg ikke helt til stede, liksom... en annen ting som var negativt var at jeg var helt lam i beina etter fødselen og ble sengeliggende ganske lenge. Jeg følte heller ikke at jeg kunne relatere helt til mine barselvenninners fødselsopplevelser, da ingen av dem hadde vært helt smertefri, verken med eller uten epidural. Jeg følte meg liksom litt snytt for fødeopplevelsen... Det mest positive var at jeg kunne sys etterpå uten at jeg merket noe til det.

Andre fødselen var uten epidural. Ekstremt smertefullt, men jeg følte jeg hadde noenlunde kontroll. Ingen panikkstemning. Det mest positive var at jeg var oppegående umiddelbart etterpå og følte meg "sprek". Jeg fikk noia etterpå når de skulle fikle og sy litt, da kunne jeg tenkt meg epiduralen, men ikke under fødselen :hilarious:

Tenker å føde uten epidural denne gangen og, men låser meg ikke til noe. Åpen for det meste, og det viktigste er at alt går bra.
 
Back
Topp