Epidural - fordeler og ulemper

Momme

Elsker forumet
❤Januarlykke 2022❤
Junibollene 2023
Noen som har fått epidural og som har erfaringer å dele? På godt og vondt!

Har bare positive ting å si om epidural jeg :) Fungerte godt på smertene jeg hadde i ryggen, slik at jeg heller kunne fokusere på smertene nede i magen. Synes heller ikke det var vondt å sette den. Etter 13 timer i fødsel ble det til slutt keisersnitt på meg, i og med at mini satt fast. Da var jeg glad for å ha tatt epidural på forhånd, fordi jeg slapp å sette ny spinalbedøvelse. De brukte bare epiduralen :) (Y)

Jeg har aldri fått epidural, men med nr 1 prøvde de å sette, ho prøvde mange steder, men det var for trangt, det gjorde så jæ....vondt at jeg kasta ut anestesilegen.

Ingen ulemper for meg, hadde rier som hagl uten pustepauser, så for meg var det topp med smertelindring. Dette var med førstemann i 2013.

Kjente ikke noe til at den ble satt og det var fort gjort. Hadde gjort det igjen hvis jeg hadde hatt behov. Men denne gangen smatt jeg ham ut uten noe som helst ;-)

Fikk en veldig positiv erfaring med epidural :) riene satt veldig i ryggen, og epiduralen tok smertene helt bort den første tiden. Jeg fikk epidural når jeg hadde 4-5 cm åpning, og riene gikk fra smertefulle/intense til å føles som kynnere :p sovnet derfor i 2 timer, og våknet med 9 cm åpning. Da virket ikke epiduralen så godt på rietoppene lengre, så jeg kjente godt slutten av fødselen + pressriene (heldigvis!). Ble heller ikke "lam" i beina som noen kan bli av epidural, var oppe og gikk flere ganger :)

Syns epidural var topp! Kjente toppen av riene, men var ikkje på langt nær så vondt som det kunne vore uten! :) Var litt øm i "stikket" i dagane etterpå, men det blei overskygga av at eg hadde fått ein baby... ;)

Hadde veldig god effekt av epiduralen... Hadde de værste riene i magen å det var en LETTELSE da jeg fikk sm.lindring der :D Eneste ulempen jeg hadde var at jeg ikke fikk til å trykke så godt som jeg kunne ha gjordt, måtte liksom trygge uten å føle for å trykke :/ Men angrer ikke et sekund på at jeg tok den

Hadde ikke på storebror og godt er vel kanskje det hvis det stemmer at det kan gjøre at pressriene blir dårligere for de var omtrent nulleksisterende. Velger å holde meg åpen denne gangen, men skal i utg pkt satse på uten. Fordelen er vel hvis man har en veldig langtekkelig fødsel og rett og slett må ha muligheten til å slappe av litt før kroppen blir utkjørt!

Fikk ein dårlig opplevelse med epidural når eg fødte Nr 1. Stoppa opp riene så eg fikk drypp for og få dei i gang. Så virka den ikkje så mye som er forventa. Topp bare dei værste toppene. Var fortsatt veldig vondt. Så bomma dei på første stikk. Og det hullet lakk ryggmargsvæske så eg fikk hodeverk i 1 uke før dei sprøyta inn mitt blod for og stoppe det. Så ødelagte heile starten min med babyen. Og kjempe skuff at det var så vondt. Følte eg hadde mye mer kontroll over kroppen uten. Født dei to siste uten.

Epidural er gull! Hadde en periode som var ganske heftig (da babyen passerte keisersnittet med mye arrvev), og etter et par timer å smertehelvete var det rett og slett digg med epidural! Da gikk alt på skinner og frøkna var ute et par timer etter at den var satt!
Tar gjerne i mot epidural denne gangen også hvis jeg føler behov for det:)

Hadde epidural min første fødsel og det var helt fantastisk. Fikk slappet av og fikk mer kontroll over fødselen. Min andre fødsel var det ikke tid til epidural da det gikk så fort. Må si at jeg foretrekker epidural :)

Jeg skulle få epidural men legen brukte lang tid på å komme + at han stakk meg 5 ganger før han klarte å treffe riktig punkt i ryggen... Når han endelig traff riktig så hadde jeg full åpning og det var for sent.

Men er egentlig like glad i ettertid da det gikk ganske raskt å få ut babyen når man først fikk presse. :)

Tenker at jeg skal prøve meg uten denne gangen også :)

Epiduralen med førstemann fungerte ikke som den skulle, men det å sette den var ikke noe problem.
Den tok da magevondten, men ga meg mer vondt i lår og ryggen.

Denne gangen fungerte den helt perfekt, og tok vekk smertene i lår og ryggen. Jeg fikk fokusere på smertene i magen/bekken, og hadde full kontroll på riene.

Vil absolutt anbefale det dersom smertene blir for mye og man har for liten åpning. Veneflonen er drit, men verdt det! Jeg fikk sove et par timer på fødestua og samlet krefter for de siste to timene med rier og pressing <3

Back
Topp