Epidural? Erfaringer?

Beth2

Andre møte med forumet
Jeg skal ha baby om to uker..har hoert saa mye forskjellig om epidural...er det sinnsykt smertefullt naar de faktisk setter sproeyta/ sproeytene?
Hvor lenge var virkningen? Maatte dere ha kateter?

hadde det sist og det anbefales virkelig!! fødselen blir nærmest smertefri!! [:D] eneste dumme er at den kan ta litt tid på å gå helt ut og man må ha kateter og sånn [:'(] men er egentlig verdt det!!

Eg fikk epidural og syntes ikkje sprøyten var vondt å ta ,selv om dei brukte 50 min.....[8|] men var veldig virkningsfull- måtte ta epidural pga høyt blodtrykk(så av og til har en ikkje noe valg[;)])

Er det noen som har hørt om "walking epidural"?
(gående epidural? [:D])

En venninne fra Malaysia anbefaler dette for da kjenner man litt...
Hun sier epidural-effekten gikk over på slutten og da kunne hun kontrollere litt bedre hva som skjedde. Men hun var glad hun slapp smertene på førsten...

Hadde epidural ved fødsel for 8 uker siden som endte med keisersnitt.Fikk epidural med en gang jeg kom på sykehuset, og den var ikke særlig vond å få. Bedøvelsessprøyta jeg fikk i ryggen før selve epiduralen var ganske ubehagelig, men ellers kjente jeg ikke noe særlig.Eneste var at det var ikke så lett å sitte krumbøyd på sengekanten med svær mage og rier!Virkningen kom etter ca 15 min, men på meg så virket den i magen men ikke nederst i ryggen, så selv om dosen ble skrudd opp hadde jeg fortsatt store smerter.Kateter fikk jeg ikke før det ble bestemt at jeg skulle ta keisersnitt, og det var heller ikke vondt å få satt. Lykke til!!!         

Når de satte epiduralen fikk jeg lokalbedøvelse først, så det gjorde at det ikke var så vondt. Dessuten hadde jeg så j****** smerter fra før, at den smerten stikket ga bare var som et myggstikk i forhold til riene! Syns jeg da[:)]

Hadde ikke kateter før det ble bestemt at de skulle ta Eirik med keisersnitt. Før det tissa jeg bare i bleie, uten å vite det sjøl. Du mister kontrollen over det, og bryr det ikke i hele tatt[:)]

Og epiduralen virka helt til de skrudde den av et par timer etter keisersnittet. Den sto på ei stund etter jeg var sydd sammen sånn at jeg skulle få mindre vondt. Skulle jeg ha født vanlig hadde de skrudd den ned, men jordmora sa at jeg IKKE kom til å få like vondt som før jeg fikk den. Er nok litt forskjellig hvor mye de skrur den ned, men du må kunne kjenne riene hvis du skal få presset når de kommer[:)]

Tusen Takk for alle svarene angaaende epidural. Jeg foeler at jeg har mye mer roen naa enn foer og ikke saa mye angst. Og det er deilig aa kunne slappe av med den tanken. Takk igjen!!! Det betyr saa mye!

Jeg fødde for 10 dager siden, og brukte epidural.. det angrer jeg ikke på. Jeg har skoliose (skjev ryggrad) noe som gjør det ekstra vanskelig å sette denne på meg.. men det gjorde ikke vondt i det hele tatt! Kjente et lite stikk bare..Hadde nok tatt epidural om jeg skulle føde igjen..

Fikk epidural i min føste fødsel pga. treig fremgang og stor sannysnlighet for at det hele skulle ende i keisersnitt, ikke vondt å få i det hele tatt. De skrudde den helt av og satte meg på drypp når jeg hadde fått åpning nok. Satt på krakk og fødte en nydelig gutt. Fikk ikke kateter.
Nå andre gangen gikk alt så fort at smertelindring ble aldri et tema.

ORIGINAL: Beth2

Jeg skal ha baby om to uker..har hoert saa mye forskjellig om epidural...er det sinnsykt smertefullt naar de faktisk setter sproeyta/ sproeytene?

Fantastisk at den finnes er min erfaring og nei ikke vondt når den ble satt.. Lykke til...

jeg kjente absolutt ingenting da de satte epedural .legen satt først lokalbedøvelse.det var ett bitte lite stikk.jeg er glad epedural finnes selv om jeg før fødselen var klar på at det skulle jeg ikke ha!! 

ORIGINAL: Beth2

Epidural er det beste som har hendt meg hvertfall!!! Hadde så J****** smerter under fødselen at jeg rett og slett ikke husker deler av den mens det holdt på som værst..... Kjente så vidt at de satte epiduralen, den smerten var ingen ting i forhold til riene[:)] 

Fødselen min endte i keisersnitt den da, og nåla til epiduralen ble brukt. Der kjørte de på med smertestillende til et par timer etter snittet, da stoppa de. Eirik ble tatt 11.20, og 16.00 var jeg oppe og gikk, så den gikk ut raskt[:)]

Og ja, måtte ha kateter, men kun fordi jeg skulle opereres[:)] Før det tissa jeg i bleia/ kladden under meg[;)]

Hallo[;)]. Jeg ble satt igang med drypp for å få åpning,vannet gikk tidlig på morgenen,så skjedde det ikke noe mer.Og av dryppet fikk jeg så sinnsykt stressrier,veldig uregelmessig.Så etter 6 timer med slit,så fikk jeg epidural.Det var ikke vondt i det hele tatt å sette,ett lite myggestikk,svir litt bare.Men de satte den litt feil på meg,fikk bare på den ene siden,men det gikk bra,halve smerten var jo borte..hehehehhe.Og det syns jeg var helt greit,man har jo egentlig litt annet fokus,når det er såpass liten tid til du har ett vakkert barn i armene.Så jeg hadde pressrier,det var veldig greit.Men måtte ha kateter etterpå,ikke helt kontroll over ting der nede,pulss at man som regel er litt øm og sår.......så ikke vær redd for fødsel el epidural................det går bra

Jeg har bare positivt å si om epiduralen. Fødte en datter med epidural for 16 mnd. siden.
Kan ikke huske at det gjorde noe vondt å sette nålen inn, men mener å huske at jeg fikk lokalbedøvelse i ryggen før de stakk. Var litt ubehagelig å prøve å krumme ryggen for at de skulle få nålen inn, men ellers gikk det supert! Bedøvelsen virket på meg på den måten at den bedøvde et tykt belte rundt magen og ryggen min, og da pressriene kom kjente jeg alt... og måtte faktisk ha bedøvelse da de skulle sy meg etterpå. Men jeg skal ha epidural denne gangen også jeg[:D]. Hadde heller ikke noe kateter under fødselen, men hadde en kanyle hvor jeg fikk saltvann for å forhindre blodtrykksfall.
Har født en datter uten noen som helst form for smertestillende eller lindrende, så jeg vet at jeg klarer det, men hvorfor ha så innmari vondt når man ikke trenger?!
Ser også at det spørres etter walking epidural, det er den typen som normalt brukes nå. Før når man fikk epidural, bedøvde de alt fra livet og ned. Tror dette nå kalles spinalbedøvelse, og brukes vistnok hovedsaklig ved keisersnitt, når mor vil være våken under forløsningen. Walking epidural betyr rett og slett at man er i stand til å bevege seg fritt selv om man har fått epidural og er bedøvd.
Håper dette var oppklarende?!

jeg fikk ikke epitural men spenal bedøvelse pga akutt keisersnitt og det er nesten det samme bare at spenal stopper helle greiene og etepural tar bort smertene mn du kjenner jo når du skal presse . jeg syns ikke det var vont og få sprøyta mn nå hadde jeg konstante sterke rier og kun 4 cm åpning så jeg hadde veldig vondt fra før + at de tok fra meg lystgassen før og flytte meg opp til operasjonen og fikk ikke bedøvelse før rett før de startet og sjære 

ta epudural.. merket ingenting til sprøyta... og merka nesten ikke fødselen... ja di satte kateter men det merker du ikke i det hele tatt... lykke til[;)]

Back
Topp