Epidural er bra smertelindring

M

Moderator Heidi

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Fikk du epidural?
 
hatt epidural ved både vaginal fødsel og hastekeisersnitt.. tok ikke alle smertene noen av gangene!
 
Ble prøvd satt ved fødsel nr 1. Bommet 3 ganger, så endte opp med spinal. Ingen smertelindring ved fødsel nr 2, og sitter igjen med en mye bedre opplevelse enn første gangen.
 
Ble prøvd satt ved fødsel nr 1. Bommet 3 ganger, så endte opp med spinal. Ingen smertelindring ved fødsel nr 2, og sitter igjen med en mye bedre opplevelse enn første gangen.
Au, hørtes litt vondt ut når de bommer så mange ganger.
 
Jeg klarte meg også uten epidural, men så hadde jeg en kort og fin fødsel da :) Hadde den vart lenger eller vært mer smertefull hadde jeg kanskje benyttet meg av det, men bruk av epidural er jo ikke udelt positivt heller...
 
Jeg fikk epidural under vaginal fødsel. Men de var litt trege så fikk bare "gleden" av den i 10 min før pressriene starta. Men hjalp meg i hvertfall til å samle litt krefter og tok vekk en del av smertene under de siste riene.
 
Klarte meg uten epidural. De tilbyr ikke det her jeg bor så hadde ikke noe valg. Men føler jeg ble neddopa. De sprøyta inn så masse forskjellig væske greier at jeg ble helt borte. Det gjorde de rundt klokka 4. Og klokka halv 9 var babyen ute men det visste jeg ikke. Våknet av at jeg ble trillet inn på rommet uten at jeg visste om jeg hadde født eller ikke. Trodde jeg tok keisersnitt, så borte var jeg. Visste ikke engang at de brukte sugekopp. Og så fikk jeg heller ikke se mini før på morgenen. Så dårlig fødselsopplevelse
 
Fikk det med første. Ba om det denne gangen og, men det gikk så fort at de rakk ikke å komme med den
 
Klarte meg uten epidural. De tilbyr ikke det her jeg bor så hadde ikke noe valg. Men føler jeg ble neddopa. De sprøyta inn så masse forskjellig væske greier at jeg ble helt borte. Det gjorde de rundt klokka 4. Og klokka halv 9 var babyen ute men det visste jeg ikke. Våknet av at jeg ble trillet inn på rommet uten at jeg visste om jeg hadde født eller ikke. Trodde jeg tok keisersnitt, så borte var jeg. Visste ikke engang at de brukte sugekopp. Og så fikk jeg heller ikke se mini før på morgenen. Så dårlig fødselsopplevelse


Det hørtes jo helt sykt ut! Hva var det de sprøyta inn? Burde ikke vært lov..
 
Jeg fikk epidural når jeg var 5cm og hadde hatt rier i 9 timer :) syns det var som en drøm. Fikk sove et par timer og ting gikk mye bedre. Eneste problemet var at legen satte den feil 3 ganger, blodet rant bare tilbake i kateteret før han klarte det på 4. forsøk. Riene stoppa også en del opp etter jeg fikk det så måtte til slutt bli satt på drypp. Lå med epidural i 10 timer før jenta var ute :) de skrudde av epiduralen når pressriene kom, det blei litt forskjell for å si det sånn, haha.
 
Det hørtes jo helt sykt ut! Hva var det de sprøyta inn? Burde ikke vært lov..
Jeg aner ikke. Hadde rier veldig tett da jeg kom til sykehuset så tenkte ikke over det da de holdt på. Trodde det var normalt, men det trodde jeg før jeg begynte å bli borte. I etter tid tenker jeg at det er rart. Husker ikke riene eller noe, men ville heller hatt rier, vondt og samtidig vært tilstede og sett sønnen min. Dårlig gjort
 
Jeg aner ikke. Hadde rier veldig tett da jeg kom til sykehuset så tenkte ikke over det da de holdt på. Trodde det var normalt, men det trodde jeg før jeg begynte å bli borte. I etter tid tenker jeg at det er rart. Husker ikke riene eller noe, men ville heller hatt rier, vondt og samtidig vært tilstede og sett sønnen min. Dårlig gjort

Jeg ville ha tatt en prat med jm/lege som du gikk til under graviditeten. De kan be sykehuset om papirene som ble skrevet under fødselen din og gå gjennom de med deg. Der kan du få svar på en del ting slik at du kan bearbeide opplevelsen og vite hva som egentlig skjedde... Høres ike greit ut å sitte med black-out under fødsel.
 
Nei fikk ikke det. Fødselen gikk så raskt at jeg ikke rakk og få noen smertelindring.
 
Jeg ville ha tatt en prat med jm/lege som du gikk til under graviditeten. De kan be sykehuset om papirene som ble skrevet under fødselen din og gå gjennom de med deg. Der kan du få svar på en del ting slik at du kan bearbeide opplevelsen og vite hva som egentlig skjedde... Høres ike greit ut å sitte med black-out under fødsel.

Det tenkte jeg ikke på. Men da gjør jeg det! Takk for tipset :)
 
Jeg fikk men de satte den feil. Det resulterte i NULL smertelindring (og jeg hadde veldig vonde rier, de ga meg i tillegg masse riestimulerende...) og jeg ble lam i det ene beinet i en dag etterpå.

Helt forferdelig opplevelse.
 
Back
Topp