Epidural er bra smertelindring

M

Moderator Heidi

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Fikk du epidural?
 
Ja, takk og lov for det. Fikk en helt annen fødselsopplevelse enn med de 2 første. Fødselen gikk like fort som med de uten, men helt smertefritt til hun skulle ut da... Anbefales ;-)
 
Nei, var ikke tid til det, denne gangen heller!
 
Ja jeg fikk det, og det gjorde at jeg fikk hentet meg inn litt før pressriene kom. Var bra å få i seg litt mat og drikke mens det ikke gjorde vondt :)
 
Ja, og takk Gud for det! Jeg fikk hentet meg inn før jeg skulle presse!
 
Ingenting slår sprøyta i ryggen når fødselen stagnerer og hastesnitt blir vedtatt! Det var som å sveve på en sky....
 
Hadde ikke, ville ikke ha heller. (men jeg hadde visst skreket etter det i noen av de siste riene) :p
 
Jeg hadde med storesøster. Det var bestemt på forhånd siden ungen lå i tverleie. Jeg fikk en "perfekt" satt epidural og syns nesten det var ekkelt å ikke kjenne riene. Følte jeg mistet kontrollen. Måtte se på en skjerm når jeg hadde rier.
 
Fikk ikke epidural ved noen av fødslene. Denne gangen ble jeg anbefalt og klargjort til epidural for å gi kroppen hvile etter 30t med tette rier uten fremgang i åpning, men innen de kom så langt sa det plutselig "pang" og ungen kom.
 
Nei, jeg ville ikke ha. Og selv om jeg hadde ønsket det, så hadde det ikke vært tid uansett. Jeg var på sykehuset max 1,5 timer under begge mine fødsler.
 
Nei, men ville gjerne ha for å kunne hente meg litt inn, men da hadde fødselen kommet for langt.
 
Back
Topp