Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Stine

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Fikk du epidural?

Nei jeg fødte i badekar så ble ikke noe smertestillende, og fødsel gikk så fort så tror ikke jeg hadde rukket det heller.
Men om jeg skulle ha ligget i en fødeseng og hatt slike smerter lenge hadde jeg nok ville hatt epidural ja.

nei ikke epidural på noen av mine 3 fødsler. og det er jeg glad for :)

Ingen epidural under mine 3 fødsler. Var mer redd for å få en nål i ryggen enn rier. første fødsel varte i nesten 18 timer men det gikk bra. Ingen smertelindring i det hele tatt under mine fødsler. Vondt? JA! Men jeg klarte det:)

Nei, ikke epidural på mine 3 fødsler. Ville ikke ha det og trengte det heldigvis ikke.
På den siste fødselen rakk jeg ingen smertelindring. Med de to andre fikk jeg lystgass.

Jeg fikk epidural og det var en utrolig lettelse! Fatter ikke at man klarer seg uten! Jeg håper på en kortere og enklere fødsel neste gang, kanskje jeg får oppleve hvordan det er å føle at man ikke trenger epidural.

Hadde ikke tenkt å ha epidural, men er veldig glad jeg fikk det. Følte det var helt nødvendig for min del.

Rakk ikke å få det

Hadde store planer om å takke ja til det jeg kunne få av smertelindrende, men det ble ikke tid til noenting gitt!

Ja, jeg fikk det da jeg var 7-8 cm.
Skulle geentlig ikke ha det men til slutt gikk jm og anbefalte det til meg fordi riene var så intense. Jeg er glad jeg gjorde det, for jegk larte å jobbe mer med kroppen og fikk en fantastisk fødselsopplevelse. Kommer glatt til å be om det igjen neste gang. helt herlig å tenke på at jeg hadde en så fin fødselsopplevelse :)

Pga. arrvev etter to koniseringer på livmorshalsen var det så "stramt" at det ikke ville åpne seg (hadde hatt rier jevnt i 14 timer og bare 2cm åpning) så de anbefalte epidural for at at kroppen skulle slappe av, noe jeg takket gledelig ja til! Da gikk det fra 2cm til 10cm på 4 timer. Herregud, så godt det var og det ga meg og kjæresten min en fantastisk fødeopplevelse!!

Syntes det er synd at det er så "status" å ikke få smertelindring.. Vi tar alle smertestillende hvis vi har en liten hodepine eller andre små plager, men når man skal presse ut en vannmelon ut av privaten, nei DA skal man IKKE ha det hvertfall, så feige kan man da ikke være! :-P

Fikk etter noen timer med rier. Men den gikk ut noen min før jeg fikk presse, så ingenting under selve pressing og fødsel.

Jeg rakk ikke noe jeg. Fy så vondt det var! Neste gang tror jeg at jeg skal prøve meg på smertestillende.
Om du ikke rakk denne gangen er det nok fare for at du ikke rekker noe neste gang heller :P jeg har ikke villet ha ved mine to fødsler og nå sist gikk det 1 time og 26 min fra 4 cm til han var ute så hadde vel kanskje ikke rukket det heller. Regner ikke med å rekke noe beste gang i alle fall, men vil ikke ha heller. Etter den andre fødselen var jeg i Kjempe form, og det håper jeg på å være neste gang også :)

Back
Topp