Epidermal?

2mars

Blir kjent med forumet
Hei! 2. gangsfødende her med termin 2. September som lure litt på kordan erfaringer dere der ute har med epidural? Ulemper og fordeler? Sist fødsel rakk jeg kun å få saltvannspapler faktisk med god virkning for en liten stund.. Men de var igjen VELDIG vondt å få satt i:/ Usikker på epidural her jeg gitt...

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Mente selvfølgelig epidural; )

Fikk epidural etter 1,5 døgn m rier... Fikk da jeg var 5-6cm og det var min redning... Det tok toppen av riene og jeg klarte å slappe litt av og bruke siste rest av krefter på å presse han ut på egenhånd :) så har go erfaring :) mn håper fødselen går raskere denne gang..

Har aldri hatt bruk for det. Og ville prøve uten mest mulig smertelindring.. Så har bare brukt lystgass. Rakk ikke noe anna...

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg tar det som det kommer :) tror slike ting er veldig vanskelig å forhåndplanlegge... Jeg vil jo helst ikke ha smertestillende, pga risikoen for sånn migrene og alt, men jeg tar ikke fem flate øre for å ta det når tiden kommer hvis jeg der og da føler det kan forbedre fødselsopplevelsen min.

Gleder meg helt vanvittig til fødselen, og føler meg teit for det siden jeg er 1. Gangs :P aner jo ikke hva jeg prater om ! Men tenk at vi skal ha en baby? Hærregud, det er surrealistisk, og jeg skal få møte han snart! Blir litt svimmel av tanken, det er HELT uvirkelig for meg!

Sent from my iPad using BV Forum

Hei! 2. gangsfødende her med termin 2. September som lure litt på kordan erfaringer dere der ute har med epidural? Ulemper og fordeler? Sist fødsel rakk jeg kun å få saltvannspapler faktisk med god virkning for en liten stund.. Men de var igjen VELDIG vondt å få satt i:/ Usikker på epidural her jeg gitt...

Har ingen erfaring desverre, men om du ikke rakk det sist er det vel lite sannsynlighet for at du rekker det denne gangen :p

Min første fødsel gikk på fire timer fra 3 cm. Til babyen var ute og jeg var så i min egen verden at jeg aldri tenkte på smertestillende en gang :p prøvde to sup av lystgassen, men orket ikke å styre med det. (Nå hadde jeg jo "bestemt" meg på forhånd at jeg skulle prøve uten også da, så det kan jo ha litt å si :) ) jordmora har i alle fall sagt at det sannsynligvis går enda raskere denne gangen, så jeg har liksom ikke tenkt tanken på om jeg vil ha denne gangen :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde en litt blandet opplevelse av epiduralen sist jeg fødte. Det var jordmødrene som mente jeg trengte det da jeg var utslitt av å ha hatt vonde rier i over 14 timer. Men jeg var så klart enig og i det jeg fikk epiduralen syntes jeg det var helt topp. Smertene så og si forsvant og jeg ble i et godt humør og tulla og lo og koste meg. MEN jeg fikk for stor dose i forhold til at jeg er ganske lav, så de tok også vekk en del av riene. Eller riene ble kortere og mindre effektive. Derfor ble jeg satt på drypp for å stimulere riene til å ta seg opp igjen.. Og her ifra gikk ting ganske tregt egentlig. Til slutt ble lillemor i magen så stresset av den lange fødselen at de måtte begynne å tøye meg til stor nok åpning der nede og til slutt ble hun tatt med tang. Det var enten å få henne ut fort med tang, eller med keisersnitt.

Så altså, fødselen min ble nok litt langdryg og treg pga epiduralen. Samtidig tenker jeg at jeg ikke hadde klart meg uten heller fordi jeg var såpass sliten.
Fødselen blir jo med en gang mer mekanisk når man tar epidural. Men fikk ikke noe ettervirkninger av den. 2 timer etter ungen var ute var jeg oppe og dusja og tusla rundt, så alt gikk fint sånnsett! :)

Men jeg håper at jeg kan klare meg uten denne gangen - om ting går litt fortere, hvis ikke så er det ikke sånn at jeg er redd for å ta det igjen heller.

Har ikke noen erfaring med epidural.. håper bare jeg slipper unna denne gangen også.. klart 2 fødsler uten så om det ikke skjer noe drastisk så skulle det gå greit :) prøvde de saltvannkapslene forrige gang for fødselen drøyde ut.. og tror heller jeg satser på dem igjen om det skulle bli aktuelt med noe :)

Tusen takk for mange tilbakemeldinger;) Trur faktisk jeg også satser på saltvannspapler denne gangen også hvis det er det som er hensiktsmessig... I utgangspunktet så har jeg absolutt ikke lyst på epiduralen, men hvem vet når man ligg der;);) Satser på relativt rask fødsel..Mm.. Sist gang viste det seg at jenta mi satt i sete når vi kom inn på sykehus, enda etter flere jordmødre hadde sagt hodet var festet. Lå med rier til 7 cm åpning før det blei haste ks pga smalt bekken til å føde i seteleie.. Så nå skal jeg på ekstra UL denne uka på leiekontroll så kanskje man slipper unna haste ks... Erfaringer rundt å føde normalt etter KS med første??

Jeg tar det som det kommer :) Dersom fødselen er langvarig eller mer smertefull enn jeg håndterer, så tar jeg gjerne epidural. Får jeg en enkel og grei fødsel, så kanskje jeg ikke trenger det.. Er førstegangs, så vet ikke hvordan det blir i det hele tatt! Synes ikke man er mer tøff om man føder uten, da har man nok hatt en lettere fødsel enn de som trenger epidural! Det viktigste er jo at man ikke sliter seg helt ut og har en din opplevelse :)

Back
Topp