Enslig og ufør, hvilke økonomiske stønader kan jeg få som mor?

H

Hanneli

Guest
Hei!

Jeg er en singel kvinne som har bestemt meg for å reise til Danmark for å bli gravid via donor på Stork-klinikken.

Det er jo så klart mange ting å tenke på, og jeg prøver å få oversikt over hvilke økonomiske stønader man har rett på som enslig mor.

Jeg har vært inne på nav.no og lest men syns det er vanskelig å forstå alt sammen. :-) Som jeg har forstått så har man rett på dobbel barnetrygd.

Men så kommer dette med engangsstønad og overgangsstønad. Som jeg har forstått så er engangsstønad for de som ikke har krav på vanlig permisjonspenger - det vil si at det ikke gjelder meg (jeg kan jo ikke ta "permisjon" fra uførheten min, liksom). Og overgangsstønad er for enslige mødre som trenger hjelp til å komme ut i arbeid eller studier - noe som jo heller ikke gjelder meg. Stemmer det?

Og så ser det ut til at man får en skattefordel når man er enslig mor? Eller et ekstra fradrag eller hvordan det er? Er det noen som vet hvor mye dette er, om det er en viss prosent eller sum eller hvordan det er?

Er det andre ting jeg ikke har tenkt på her? Jeg prøver å være så ansvarlig som mulig på forhånd å planlegge det som planlegges kan, men det er vanskelig økonomisk når jeg ikke helt vet om det er snakk om.

..og sånn i tilfelle det er noen der ute som er skeptisk til at en ufør og enslig person kan ta hånd om et barn.. ja, det kan jeg. :-)

.. og nå leser jeg om "barnetillegg" her: http://www.abcnyheter.no/penger/oko...t=25_65-m_k-okonomi&utm_campaign=social_abc_1

Dette må jeg innrømme at jeg ikke forstår NOENTING av.. er det noen som vil forklare meg? Hva er barnetillegg?

Barnetillegg til uføretrygd kan fra 1. januar 2016 maksimalt utgjøre 95 prosent av oppjustert inntekt før uførhet.

Personer med uføretrygd og barnetillegg innvilget før 1. januar 2016 har overgangsregler med en nedtrappingsperiode. Nedtrappingsperioden blir endret fra 1. januar 2017.

Nedtrappingen blir forlenget med to år og taket blir redusert med tre i stedet for fem prosent hvert år.

Det vil si at taket blir 107 prosent i 2017, 104 prosent i 2018, 101 prosent i 2019, 98 prosent i 2020 og 95 prosent i 2021
.

Er barnetillegg og barnetrygd det samme?
Barnetillegg er en tilleggssum som du får til uføretrygden, mens barnetrygd får alle.
Barnetrygden er 970kr i mnd. :)

Det kan hende du får dobbel barnetrygd og evt. barnebidrag, men det må du høre med NAV om. :)

Hei

Overgangsstønad får du. Vet ikke hva du mente med "ufør" Er du uføretrygdet får du innvilget Overgangsstønad, MEN: Den avkortes krone mot krone uføretrygden, dvs mottar du 18.000 brutto i uføretrygd i måneden får innvilget
overgangsstønad, men kr 0 til utbetaling.

Ville ha anbefalt deg å ta kontakt med NAV. Må huske på at det er dyrt med barn. De skal ha klær, gå i barnehage for samspill og utvikling så er mye utgifter enn må ta i forbehold etterhvert som de blir større.
Ønsker deg masse lykke til:)

Enig med siste kommentar her. Burde ta et møte med nav og få konkret hva du har rett på. Er ikke sikkert det er noe i det hele tatt annet enn dobbel barnetrygd. Og det er veldig dyrt med barn. Og som jeg ser forstått så er ikke uføretrygden så mye å skryte av, men for all del med kjærlighet kommer man langt :) lykke til :D

Hei!

Jeg er en singel kvinne som har bestemt meg for å reise til Danmark for å bli gravid via donor på Stork-klinikken.

Det er jo så klart mange ting å tenke på, og jeg prøver å få oversikt over hvilke økonomiske stønader man har rett på som enslig mor.

Jeg har vært inne på nav.no og lest men syns det er vanskelig å forstå alt sammen. :) Som jeg har forstått så har man rett på dobbel barnetrygd.

Men så kommer dette med engangsstønad og overgangsstønad. Som jeg har forstått så er engangsstønad for de som ikke har krav på vanlig permisjonspenger - det vil si at det ikke gjelder meg (jeg kan jo ikke ta "permisjon" fra uførheten min, liksom). Og overgangsstønad er for enslige mødre som trenger hjelp til å komme ut i arbeid eller studier - noe som jo heller ikke gjelder meg. Stemmer det?

Og så ser det ut til at man får en skattefordel når man er enslig mor? Eller et ekstra fradrag eller hvordan det er? Er det noen som vet hvor mye dette er, om det er en viss prosent eller sum eller hvordan det er?

Er det andre ting jeg ikke har tenkt på her? Jeg prøver å være så ansvarlig som mulig på forhånd å planlegge det som planlegges kan, men det er vanskelig økonomisk når jeg ikke helt vet om det er snakk om.

..og sånn i tilfelle det er noen der ute som er skeptisk til at en ufør og enslig person kan ta hånd om et barn.. ja, det kan jeg. :)

Sånn i utgangspunktet mener jeg du vil få din uføretrygd, en engansstønad på rundt 60 000 når barnet fødes og dobbel barnetrygd. Du vil også kunne søke om redusert betaling i barnehagen pga lav inntekt, noe jeg går ut i fra du har. Jeg vet ikke om det med skatt, men regner med man får den litt redusert.

Hvor langt har du komt i prosessen? Har du hatt forsamtale? Hvordan var den? Og har du fått klarsignal til å gjennomføre behandlingen? Har du valgt insaminasjon eller ivf? Jeg er nysgjerrig for jeg er i samme situasjon selv ;)

.....Ser nå at vi er i 2018 og ikke 2017, svarte gammel post mao :rolleyes: så hvordan har det gått?!:)

Last edited:
Back
Topp