Enslig forsørger

Tanta

Første møte med forumet
Hei på dere!
Jeg lurer på én ting. Jeg skal snart bli tante. Terminen er satt til medio februar 06. Nå har ting endret seg for den blivende mor (min søster). Hun blir alene om omsorgen for barnet og er nå lagt inn på sykehus, og blir vel liggende der til etter fødselen.
Det var meningen at jeg skulle være med under fødselen. Har jeg da krav på velferdspermisjon eller noe lignende fra min jobb når dette skjer?
Det er lett å finne rettighetene når det er en "aktiv" far inne i bildet, men straks verre når det er snakk om andre forhold. Er det noen som har erfaring fra dette?
For mange år siden, da jeg fikk mitt 1. barn vet jeg at det var mulighet for andre å "overta" en del av fedrerettighetene, men vet ikke om det er sånn i dag. Det ville være for ille om ingen andre kunne være med henne under fødselen, og økonomi skulle være det som styrer dette. Jeg hadde egentlig tenkt å forsøke å ta ut ferie når fødselen nærmet seg, men slik det er nå vet vi ikke når det kan skje.
Fint om noen kunne hjelpe oss med svar på dette!!!

Heisann...
KAn ikke svare deg på rettighetene du har men...
Min søs hadde heller ikke en far som var til stede, så jeg var med på fødselen.
Jeg brukte egenmelding jeg... ikke helt riktig ovenfor arb.giver, men hva gjør en ikke for de man er glad i?!

Hei. Den som skal være med på fødselen har rett på permisjon en uke når moren blir alene med barnet. Men får ikke lønn den uken. Min søster var med meg på fødselen og fikk fri den dagen. Og min mor var med meg i en uke etter fødselen.

Back
Topp