EnPlussTo sin svangerskapsdagbok.

EnPlussTo

Flørter med forumet
Testet positivt på testen i går[:)] 

Du er nå 4 uker og 5 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring:
28. juni 2009

Hjertet begynner å slå:
23. juli 2009

Embryoet beveger seg:
16. august 2009

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:
23. august 2009

Alle indre organer er ferdig formet: 23. august 2009
Risikoen for spontanabort avtar: 6. september 2009
Kvalmen avtar for de fleste: 13. september 2009
Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 20. september 2009
Fosteret svelger og tisser: 4. oktober 2009
Tid for ultralyd: 11. oktober 2009
Du kan kjenne fosterets bevegelser: 18. oktober 2009
Fosteret begynner å få et søvnmønster: 1. november 2009
Fosteret begynner å høre: 22. november 2009
Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 20. desember 2009
Mange fostre legger seg med hodet ned: 24. januar 2010
Svangerskapspermisjonen begynner: 2. mars 2010
Antatt termindato: 23. mars 2010

Fra 4 uker og 0 dager til 4 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 0,5-1 mm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/sider/Slik-regnes-svangerskapsuker-vekt-og-lengde-pa-Babyverden/]her[/link].

OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken to uker gammelt. Det dannes en strek langs nesten hele ”ryggplaten”, og embryoet blir mer avlangt. Denne streken danner barnets akse. Cellene fra ”ryggplaten” begynner å bli spesialiserte og beveger seg mot plasseringen til de organene de skal danne. Blant annet vandrer celler fra rygglaget gjennom streken og danner et nytt cellelag mellom de to allerede eksisterende lagene i embryoet. Mot slutten av uken har dermed embryoet tre lag med forskjellige oppgaver. Ett skal danne respirasjonsorganene (pusteorganene) og fordøyelsessystemet. Det andre vil danne bein, muskler, vev, kjønnsorganer, nyrer og blodomløp. Og det tredje vil danne hud, hår, hjerne og ryggmarg.

Da er jeg 4 uker og 5 dager ut i svangerskapet i dag[:)] Har det veldig bra! så langt er det ikke mange symptomene som har meldt seg. Har vedig ømme bryster, blir litt trøtt utpå dagen,men er lys våken fra morgenen av (tenker bare på det lille underet), noe tett i nesen. Kvalmen har ikke meldt seg ennå og heller ikke den voldsomme trettheten, ei heller leggkrampene. Men det er tidlig i prosessen ennå[;)]

5 uker i dag[:D] Formen er fortsatt bra,men ante et snev av uvelhet når jeg stod opp i dag. Er det kvalmen som komer tro?

5 uker

Fra 5 uker og 0 dager til 5 uker og 6 dager av svangerskapet.
Lengde: 1-3 mm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/sider/Slik-regnes-svangerskapsuker-vekt-og-lengde-pa-Babyverden/]her[/link].

OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!
I nevralrøret formes ryggraden, ryggmargen og hjernen. I løpet av noen dager vil nevralrøret lukke seg. Dette skjer ved at nervefoldene smelter sammen. Folinsyre er et viktig vitamin for denne lukkingsprosessen, derfor anbefales det at du tar folat. Helt i slutten av uken formes de tre hjernedelene – forhjernen, som skal ta seg av hukommelse, tenking, fornuft, problemløsing og signaler fra sansene, midthjernen, som er et slags sentralbord som koordinerer signaler og sender dem til riktig bestemmelsessted, og bakhjernen, som vil ta seg av temperaturregulering, pusterytme og muskelbevegelser.

I dag begynner visst det bittelille hjertet å slå
Tenk det lille vidunderet er bare et per millimeter stort, det er et lite hjerte det!
Formen er fortsatt bra! Murringen nederst i magen har tatt seg litt opp, jeg er litt ekstra trøtt om dagen og har kanskje ikke like mye overskudd som ellers[:)] Men jeg liker å kjenne på kroppen at jeg er GRAVID[:D]

Fortsatt ingen kvalme! Nesten så jeg skulle ønske den kom så jeg følte meg litt mer gravid....[8|] 

Ingen kvalme i dag heller, men har hatt små-vondt i hodet deler av dagen slik som i forrige svangerskap. Tettheten i nesa har også forverret seg[8D]

6 uker og 5 dager[:)] Kvalmen har meldt seg[:'(]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp