Enklere spedbarns tid

Preggers87

Elsker forumet
*MIA*
Julegavene 2019
hva gjorde du for deg selv slik at spedbarnstiden skulle bli enklere? Hører gjerne fra de som har flere barn eller minst 1 barn fra før.

- Prøvde å sove når baby sov men det gikk dårlig. Håper det går bedre denne gangen

-prøvde å lage enkle middager men som regel ble det ingen middag fordi jeg var så trett

-iPaden var en sikker vinner så jeg kunne få drikke en halv kopp varm kaffe i fred. Lenger ville hun ikke sitte i ro.

-prøvde å ha mindre fokus på husarbeid og rydding noe som betydde at jeg til slutt fjernet alt av pynt, blomster, tepper og puter og ting fra overflater så jeg skulle slippe å bli forstyrret av «rot» i synsfeltet når jeg bare satt og ammet ammet og atter ammet. Resultat var et skikkelig tomt og ukoselig hus Hehe.. i 2 år.. ikke så mye som en blomsterkvast.. elsker blomster så det var litt dumt. Alt forfalt.
 
hva gjorde du for deg selv slik at spedbarnstiden skulle bli enklere? Hører gjerne fra de som har flere barn eller minst 1 barn fra før.

- Prøvde å sove når baby sov men det gikk dårlig. Håper det går bedre denne gangen

-prøvde å lage enkle middager men som regel ble det ingen middag fordi jeg var så trett

-iPaden var en sikker vinner så jeg kunne få drikke en halv kopp varm kaffe i fred. Lenger ville hun ikke sitte i ro.

-prøvde å ha mindre fokus på husarbeid og rydding noe som betydde at jeg til slutt fjernet alt av pynt, blomster, tepper og puter og ting fra overflater så jeg skulle slippe å bli forstyrret av «rot» i synsfeltet når jeg bare satt og ammet ammet og atter ammet. Resultat var et skikkelig tomt og ukoselig hus Hehe.. i 2 år.. ikke så mye som en blomsterkvast.. elsker blomster så det var litt dumt. Alt forfalt.
Venter min første her, men har en bekjent med tre barn som investerte i vaskehjelp. Det skrøt hun veldig av, tror ikke en vanlig husvask koster så mye heller? Er forskjell på vanlig vask og slik vask man må ta før man flytter. Vanlig vask er stort sett bare gulv og støvtørking, så sa tar de mindre for jobben.
 
Venter min første her, men har en bekjent med tre barn som investerte i vaskehjelp. Det skrøt hun veldig av, tror ikke en vanlig husvask koster så mye heller? Er forskjell på vanlig vask og slik vask man må ta før man flytter. Vanlig vask er stort sett bare gulv og støvtørking, så sa tar de mindre for jobben.

Har vurdert det. Får se an økonomien. De rydder uansett ikke og med to små og en stor rotekopp (mannen) i hus blir det mye rydding og klesvask. Er blitt frenetisk opptatt av å gjøre alt så praktisk og enkelt som mulig slik at jeg ikke skal bli for stresset. Da blir jeg så sur.. alt som er merarbeid når man er dødstrøtt er som å sette fyr på en kort lunte hos meg. Litt skitt skal jeg takle men alt rotet.. det gir meg panikk!
 
Har vurdert det. Får se an økonomien. De rydder uansett ikke og med to små og en stor rotekopp (mannen) i hus blir det mye rydding og klesvask. Er blitt frenetisk opptatt av å gjøre alt så praktisk og enkelt som mulig slik at jeg ikke skal bli for stresset. Da blir jeg så sur.. alt som er merarbeid når man er dødstrøtt er som å sette fyr på en kort lunte hos meg. Litt skitt skal jeg takle men alt rotet.. det gir meg panikk!
Uff, jeg er på samme viset. Ting forfaller allerede her i huset pga muskelsmerter og bekkenproblemer hos meg. Kan ikke stå foroverbøyd og vaske/støvsuge, jeg kan ikke en gang stå rett opp og ned på kjøkkenet i 30 min for å lage mat. Så får kun gjort ting i små intervaller og de «store» jobbene havner på mannen. Og han er litt blind på en del + får for mye å gjøre. Men som når han skal støvsuge, så tar han bare stua og ikke yttergangen f.eks, eller glemmer å ta sofaen. Vi har hunder, så det er mye pels som fester seg i sofaen. Men han glemmer liksom å ta slikt når han er i gang, og så går jeg bare og ser alt og må minne han på det/mase om det. Blir også sliten av rot, men nå er det særlig hundepels overalt som jeg er drittlei av.
 
Uff, jeg er på samme viset. Ting forfaller allerede her i huset pga muskelsmerter og bekkenproblemer hos meg. Kan ikke stå foroverbøyd og vaske/støvsuge, jeg kan ikke en gang stå rett opp og ned på kjøkkenet i 30 min for å lage mat. Så får kun gjort ting i små intervaller og de «store» jobbene havner på mannen. Og han er litt blind på en del + får for mye å gjøre. Men som når han skal støvsuge, så tar han bare stua og ikke yttergangen f.eks, eller glemmer å ta sofaen. Vi har hunder, så det er mye pels som fester seg i sofaen. Men han glemmer liksom å ta slikt når han er i gang, og så går jeg bare og ser alt og må minne han på det/mase om det. Blir også sliten av rot, men nå er det særlig hundepels overalt som jeg er drittlei av.

Hundehår!!! Det var i mange år min nemesis. Hadde en dansk svensk gårdshund som røytet forferdelig. Til og med på nyvaskede truser fant jeg de små brune og hvite hårene vevd inn i stoffet. Nå har han vært død i snart 5 år og enda finner jeg hårene hans rundt forbi :eek::nailbiting:
 
Robotstøvsuger! Vi hadde 3 retrievere sist, så ble et helt annet liv. Mannen ble også da flinkere til å holde iallefall gulv ryddigere.

Elsker roombaen vår. :Heartred

Og godt bæretøy. :)
 
Vi har robotstøvsuger, og jeg har gitt klar beskjed til samboer om at enten så stepper han opp ryddegamet hjemme, ellers ansetter han og betaler for hushjelp! Enkelt og greit.

Ellers prøvde jeg bare egentlig å ta hver dag for det den var, ikke tenke så mye på huset, men heller se på det som en bonus om overskuddet var der og muligheten til å rydde litt og lage middag.
 
Sov når baby sov

senket forventningene til meg selv og gjøremål

hadde jeg ikke energi så gikk jeg ikke ut. Var mye inne og kanskje lite sosial med andre enn babyen den første tiden. Ba om fred og ro når det gjaldt å få besøk de første ukene også.

pappaen tok en del ulønnet for å hjelpe hjemme de to første mnd etter fødsel. Jobber i nordsjøen å det var uaktuelt at han skulle reise bort fra oss så tidlig.

Planla så og si aldri, tok en dag om gangen

hadde handlet alt av julegaver på forhånd

vippestol var en slager, da kunne han sitte å se på meg når jeg laget middag og andre gjøremål når jeg orket. Og ja youtube/tv ble brukt inn i mellom
 
Vi har robotstøvsuger, og jeg har gitt klar beskjed til samboer om at enten så stepper han opp ryddegamet hjemme, ellers ansetter han og betaler for hushjelp! Enkelt og greit.

Ellers prøvde jeg bare egentlig å ta hver dag for det den var, ikke tenke så mye på huset, men heller se på det som en bonus om overskuddet var der og muligheten til å rydde litt og lage middag.

Så heldig du er som har klart å gjennomføre det! Jeg blir surere for hvert minutt som går der jeg ikke får gjort noe aktivt med alt som irriterer meg (rot) klarer ikke slappe av og blir mer og mer stresset helt til det er gjort. Da er jeg ikke spesielt hyggelig.. jeg setter meg sjeldent eller aldri ned og leker med barna, jeg må gjøre noe aktivt med dem, det må skje noe. Som f eks tur, lage mat, eller andre aktiviteter. Å se på en bil som kolliderer i same posisjon for 120 gang gjør meg uendelig trett. Klarer ikke å følge med. Samme hvis jeg må leke te selskap eller se på det samme trikset igjen og igjen... men vi tegner sammen og spiller spill/ kort og andre sånne ting i sammen. Heldigvis er samboeren mega flink med lek. Han kan trille ball i det uendelige og være like opplagt/ engasjert. Forstå det den som kan men det setter jeg stor pris på. Jeg skal heller være ryddeulven og den strenge politie bare jeg slipper å leke Hehe... men av meg har de lært og aktivitere seg selv da. Det kan man jo ikke forvente med en baby som elsker pupp og gjør en mor med stor virketrang til et dødt sofadyr... :p blir i dårlig humør når jeg må se på ting som trenger å bli gjort/ og er utav stand til å gjøre det.

Tipper jeg tar meg en tur på bæretreff denne gangen og prøver forskjellige bæretøy så jeg kan få tilfredsstilt virketrangen min. Da vil jeg kanskje bli en bedre mor når jeg slipper å være både trett og stresset.
 
Robotstøvsuger! Vi hadde 3 retrievere sist, så ble et helt annet liv. Mannen ble også da flinkere til å holde iallefall gulv ryddigere.

Elsker roombaen vår. :Heartred

Og godt bæretøy. :)

Skal ta meg en tur på bæretreff når lillemor er født for å prøve seler og sjal :) helst seler. Har en ergobaby fra før men den passer ikke min kropp. Den kan være så ergonomisk den bare vil men den er gedigen med nyfødt innlegg og sklir av skuldrene og man har jo ingen sikt med den høye nyfødtinnleggs kanten. Blir som å gå i blinde. Fikk noen gode tips på en bæreside på Facebook. Satser på at noen har en god nyfødt sele å prøve. Har sett på close caboo men føler den varer litt kort.
 
Allerede i magen brukte ungen i våkne fra kl 23-02, og det fortsatte etter at hun ble født. De første 3 mnd våknet hun så vidt for pupp, hun ammet ca hver 3. time, og etter det ca hver 4. time. Ellers sov hun hele tiden bortsett fra i 1 rime når pappaen kom hjem fra jobb i 15.30-16 tiden. Så jeg var våken med med henne fra kl 23-02 (Ingenting funket på å få henne til å sove), og så sov vi og startet stort sett aldri dagene våre før kl 12-13. Jeg våknet for å amme henne i løpet av natten og dagen, men sovna med en gang hun var ferdig, heldigvis! I 12-13 tiden ammet jeg henne i søvn igjen og jeg spiste frokost, rydda hjemme og sånt og dusja, lagde middag sånn at den var klar til samboeren min kom hjem. De dagene jeg hadde planer (barseltreff, helsestasjon timer osv osv) våknet jeg tidligere. Dro med moseskurven jun lå på inn på badet når jeg dusjet, etter hvert brukte jeg vippestolen da hun ble større. Jeg gikk tur med henne i vogna eller bæresele stort sett hver eneste dag, enten alene eller med noen fra barselgruppene. Hadde ei som jeg fikk veldig god kontakt med, så vi hang/gjorde ofte ting sammen.

Hun hadde veldig stramt tungebånd (uten at jeg visste det) og vi hadde store ammeproblemer siden første amming, men da hun var rundt 3 mnd begynte vi å få store problemer. Så mange av dagene mine gikk i å amme og pumpe HELE tiden. Så fram til hun var 5,5 mnd gammel satt jeg stort sett inne og bare stressa med pumping og amming. Etter tungebåndsklippet ble det bedre, men da hadde jeg for 5. gang mistet melkeproduksjonen og vi var på ferie, pumpen hjemme og jeg orker ikke å få den opp igjen. Så ble delamming fra da sammen med erstatning. Etter det ble jeg mer sosial og kom meg mer ut. Dagene ble mye bedre!

Syns egentlig alt (bortsett fra ammingen som var et helvete) gikk ganske lett for seg, men denne gangen blir det nok mer slitsomt siden jeg må levere og hente min da 3 åring i bhg hver dag. Blir nok mindre søvn på meg :( Så er veldig nervøs for det. Så denne gangen har jeg lavere forventninger til meg selv og hvordan det vil se ut i huset :p
 
Skal ta meg en tur på bæretreff når lillemor er født for å prøve seler og sjal :) helst seler. Har en ergobaby fra før men den passer ikke min kropp. Den kan være så ergonomisk den bare vil men den er gedigen med nyfødt innlegg og sklir av skuldrene og man har jo ingen sikt med den høye nyfødtinnleggs kanten. Blir som å gå i blinde. Fikk noen gode tips på en bæreside på Facebook. Satser på at noen har en god nyfødt sele å prøve. Har sett på close caboo men føler den varer litt kort.

Viktig å prøve bæretøy ja, det er så forskjellig hva vi passer og liker. Jeg har en bæresele fra lennylamb som jeg er veldig glad i, samt en meh dai fra samme produsent (og en ringslynge, en onbuhimo og et elastisk sjal *hosthark*). Og en ergobaby 360, men jeg syns heller ikke nyfødtinnlegget var noen høydare, og da jeg begynte å bære på rygg så irriterte borrelåsbeltet meg. Jeg får ikke til supermannkast og sånne fancy greier, må skyve via hofta, og da ble det jo for slakt rundt midja. Og unødvendig høy kant på innlegget ja, når de sitter ergonomisk så er det jo ikke noe poeng i en kant heller, da får de støtten de trenger av C-kurven.

Små bærere trenger jo også andre seler enn de av oss som er runde i kantene, eller de som er høye. Er nesten som å velge klær. Virker dog som integra 1 er veldig populær hos ganske mange, og de kommer i noen søte mønstre. Mange gode seler å velge i i alle fall, både halvklips og fullklips. Meh dai er også et godt alternativ, for til å tilpasse den kroppen bedre enn de fleste seler og er ganske enkel å få på. Gleder meg til å ta i bruk min igjen, mini her har vokst fra den og tok meg ikke råd til både bæresele og meh dai i større størrelse. Får være måte på. :hilarious:
 
Så heldig du er som har klart å gjennomføre det! Jeg blir surere for hvert minutt som går der jeg ikke får gjort noe aktivt med alt som irriterer meg (rot) klarer ikke slappe av og blir mer og mer stresset helt til det er gjort. Da er jeg ikke spesielt hyggelig.. jeg setter meg sjeldent eller aldri ned og leker med barna, jeg må gjøre noe aktivt med dem, det må skje noe. Som f eks tur, lage mat, eller andre aktiviteter. Å se på en bil som kolliderer i same posisjon for 120 gang gjør meg uendelig trett. Klarer ikke å følge med. Samme hvis jeg må leke te selskap eller se på det samme trikset igjen og igjen... men vi tegner sammen og spiller spill/ kort og andre sånne ting i sammen. Heldigvis er samboeren mega flink med lek. Han kan trille ball i det uendelige og være like opplagt/ engasjert. Forstå det den som kan men det setter jeg stor pris på. Jeg skal heller være ryddeulven og den strenge politie bare jeg slipper å leke Hehe... men av meg har de lært og aktivitere seg selv da. Det kan man jo ikke forvente med en baby som elsker pupp og gjør en mor med stor virketrang til et dødt sofadyr... :p blir i dårlig humør når jeg må se på ting som trenger å bli gjort/ og er utav stand til å gjøre det.

Tipper jeg tar meg en tur på bæretreff denne gangen og prøver forskjellige bæretøy så jeg kan få tilfredsstilt virketrangen min. Da vil jeg kanskje bli en bedre mor når jeg slipper å være både trett og stresset.

Jeg brukte også bæretøy mye, det var veldig greit. Min favoritt var caboo close.

Man må vel bare prøve å finne en middelvei som fungerer for alle. Og kanskje det viktigste er å ikke ta sorgene på forskudd, det blir ikke alltid så ille som vi forestiller oss på forhånd :Heartred
 
- Jeg sov når babyen sov
- Hadde lagd middager før fødsel og lagt i fryser (f.eks, lasagne, fiskegrateng, gryteretter osv)
- Senket forventningene til meg selv og hvordan det var rundt meg.
- Mannen vasket endel klær og ryddet kjøkkenet

Denne gangen skal jeg i tillegg ikke være så sta å ikke motta hjelp når mamma tilbyr. Skulle klare "alt" selv og slet meg litt ut på det. Hun må gjerne vaske gulv eller ta barna litt ekstra så jeg får sovet eller gjort andre nyttige ting.
 
Sist svangerskap kjøpte vi robotstøvsuger - elsket det og behovet var tilstede i minst to år! Så ble den ødelagt og vi måtte støvsuge selv. To måneder ut i svangerskapet nå kjøpte vi ny, nå med vaskefunksjon - Det absolutt beste kjøpet ift svangerskap og for å kunne nyte barseltiden hvis man takler dårlig støvete og skitne gulv.

En annen ting jeg jobbet mye med under svangerskapet og den første tiden var å stole på meg selv. Og at jeg kjente mitt og babys behov aller best. Det er så lett å sammenligne seg med alt og alle, føler det kan være en stor fallgruve. Selv om naboen klarer å gå 6 km tur hver dag fire uker, ha middag på bordet til mannen hver dag og baker minst to ganger i uka med en nyfødt, er det ikke gitt at jeg klarer det. Eller har en baby som «tillater» det - og det var viktig for meg å klare å reflektere og tenke på.

Som LiteFrø også skriver - mamma skal få slippe til mer denne gangen. Det var hjelp jeg burde ha unnet meg selv.
 
Etter jeg fikk nr 1 var det ofte rotete hjemme, siden mannen ikke er super renslig av seg og jeg ikke fikk lov til å støvsuge og vaske etter KS. Begynte med det 2 mnd etter og mannen måtte ta det (når han gadd).

Vi fikk oss vaskehjelp noen måneder etter eldste var født da og det virker som nesten alle har det her i Belgia. Koster 90 kr timen og det er ikke svart arbeid. Etter vi fikk nr 2 begynte vaskehjelpen å komme 2 dager i uken og det er utrolig deilig. Var jo en periode jeg jobba opptil 80 timer i uka og da ble det jo ikke tid eller overskudd av energi til husarbeid...

Vi har barnevakt til våre to gutter 3 kvelder i uka. Hun henter dem fra førskolen, lager middag til de og legger de. Noen ganger er vi bare hjemme hvis vi ikke har planer. Gir oss muligheten til å gjøre noe på kvelden, enten trene eller date kveld på restaurant.

Mannen tok seg mest av eldstemann da nr 2 var født og antar han kommer til å gjøre det samme med de to guttene våre så jeg kan fokusere på babyen og komme inn i rutinene. Mannen får ca 2-3 uker fri (10 dager pappaperm pluss ferie i juletiden-nyttår). Han kommer til å hente og bringe til førskolen, noe han gjør nå og. Det er på veien til jobben hans og er bare 5-10 min herfra å gå.

Kjøpte bæresjal til nr 2, siden nr 1 var en kolikk baby. Lillebror var mye roligere da og hadde et godt sovehjerte, i motsetning til storebror som jeg måtte amme leeenge om kvelden for å få han til å sovne. Har også en elektrisk vippestol som kunne brukes dersom babyen var veldig urolig. Brukte også "White noise" fra Spotify. Han yngste sovna lett med det og så trengte jeg ikke vugge vognen eller noen ting.
 
- Jeg sov når babyen sov
- Hadde lagd middager før fødsel og lagt i fryser (f.eks, lasagne, fiskegrateng, gryteretter osv)
- Senket forventningene til meg selv og hvordan det var rundt meg.
- Mannen vasket endel klær og ryddet kjøkkenet

Denne gangen skal jeg i tillegg ikke være så sta å ikke motta hjelp når mamma tilbyr. Skulle klare "alt" selv og slet meg litt ut på det. Hun må gjerne vaske gulv eller ta barna litt ekstra så jeg får sovet eller gjort andre nyttige ting.

hvordan fryser du det ned? Små porsjoner eller en stor? Og hva fryser du det i Evt, selger de noe engangs greier til hele middager?
 
hvordan fryser du det ned? Små porsjoner eller en stor? Og hva fryser du det i Evt, selger de noe engangs greier til hele middager?
Vanligvis lager jeg det omkring 1 maks 2 mnd før og da blir det jo ikke liggende så alt for lenge. Fiskegratengen har jeg fryst ned i aluminiumsfolie. Lasagne og gryteretter har jeg hatt i plastbokser av diverse slag. Alt fra yoghurtbokser, til isbokser og tupperware osv. Er ikke så utrolig nøye på det så lenge det er rent og holder tett :)
Har laget noe kjøttboller og fiskekaker også og dette legger jeg i fryseposer eller i bokser. Kan godt bruke glass også hvis du foretrekker å ikke bruke plast, bare husk at de ikke må være helt fulle siden det ekspanderer noe når det fryser.

Jeg pleier å fryse ned slik at det holder til en middag for familien, beregner omtrent hvor mye jeg vet vi spiser . I vårt tilfelle to voksne og ett barn. Så en ildfast form med lasagne deler jeg i to middager.
 
Vanligvis lager jeg det omkring 1 maks 2 mnd før og da blir det jo ikke liggende så alt for lenge. Fiskegratengen har jeg fryst ned i aluminiumsfolie. Lasagne og gryteretter har jeg hatt i plastbokser av diverse slag. Alt fra yoghurtbokser, til isbokser og tupperware osv. Er ikke så utrolig nøye på det så lenge det er rent og holder tett :)
Har laget noe kjøttboller og fiskekaker også og dette legger jeg i fryseposer eller i bokser. Kan godt bruke glass også hvis du foretrekker å ikke bruke plast, bare husk at de ikke må være helt fulle siden det ekspanderer noe når det fryser.

Jeg pleier å fryse ned slik at det holder til en middag for familien, beregner omtrent hvor mye jeg vet vi spiser . I vårt tilfelle to voksne og ett barn. Så en ildfast form med lasagne deler jeg i to middager.
Takk for tips :)
 
Gjør det som du føler du trenger, om det er å daffe i ukesvis og være usosial og komme inn i rutiner og lære babyen å kjenne eller du vil ut på noe hver dag så gjør det!
-Denne gangen har jeg kjøpt bæresjal til første tiden/mindre belastende for meg enn selen
-Jeg har bestemt meg for å gjøre minst mulig men pga ocd MÅ jeg gjøre enkelte ting..
-Jeg vil ta det som det kommer, ikke love noe
-Ha mye mat i frysen (spise med en hånd mat)
-Være veldig tydelig på hvor grensene går ifht besøk.
- bruke tiden når frøkna er i bhg godt! Sove ,spise,lage mat,rydde, samspill med babyen ikke minst osv
 
Back
Topp