Enkle&gode muffins på 1 2 3 :)

Bondefruen

Forelsket i forumet
Enkle&gode muffins for de som vil ha noe godt å kjeder seg litt om dagen :)

125 g smør
1,5 dl sukker

(Røres hvitt)

1 ts bakepulver
2 egg
2 ss melk
2,5 dl mel
1,5 ts kanel

(Bland alt i smøret og sukkeret)

!! Du lager samme blanding å har 1 ts eplesyltetøy i muffinsformen før du har i røren i formen. Dryss i tillegg litt kanel på toppen FØR de settes i ovnen. Ufattelig saftig og godt! :)

Stekes midt i ovnen på 200 grader i 10-12 min i små "normale" former (se om de har fått fin farge). 18-20 min i store former.

Tror jeg har bakt de minst 1 gang i uken over en periode nå :P

Enkle&gode muffins for de som vil ha noe godt å kjeder seg litt om dagen :)

125 g smør
1,5 dl sukker

(Røres hvitt)

1 ts bakepulver
2 egg
2 ss melk
2,5 dl mel
1,5 ts kanel

(Bland alt i smøret og sukkeret)

!! Du lager samme blanding å har 1 ts eplesyltetøy i muffinsformen før du har i røren i formen. Dryss i tillegg litt kanel på toppen FØR de settes i ovnen. Ufattelig saftig og godt! :)

Stekes midt i ovnen på 200 grader i 10-12 min i små "normale" former (se om de har fått fin farge). 18-20 min i store former.

Tror jeg har bakt de minst 1 gang i uken over en periode nå :P
Oioioi, hørtes godt ut. Takk for herlig oppskrift :-D

Nom nom nom!!!
Her går det i baking av kanelsnurrer. Har en superenkel oppskrift, så skal lage dobbel porsjon i dag :D
Godt å spise, og godt å ha i fryseren :D
Si i fra hvis noen er interessert i oppskrift :D

Nom nom nom!!!
Her går det i baking av kanelsnurrer. Har en superenkel oppskrift, så skal lage dobbel porsjon i dag :D
Godt å spise, og godt å ha i fryseren :D
Si i fra hvis noen er interessert i oppskrift :D
Interessert i oppskrift!

Enkel og grei, skal lage muffins til helga, så kjekt med oppskrift tips.

Interessert i oppskrift!
Da kjem den ;)

Basic bolleoppskrift:

3dl vann
50 gram gjær
75 gram smør
50 gram sukker
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
ca 9 dl hvetemel

Smelt smøret og kok opp vannet. Avkjøl dette til litt mer enn fingervarmt. Bland alt det tørre og tilsett det våte. La deigen heve i ca 50 minutter. Trill ut bollene og la de etterheve i ca 40 minutter. Pensle bollene med egg og stek på 225 grader i ca 13 minutter. Dette blir ca 16 store boller

Også kan du lage alle slags mulige boller:
Kanelboller:
50g romteperert smør
4 ss sukker
2 ss kanel
Rør dette godt sammen.
Kjevle ut en rektangel og smø på fyllet. Rull så sammen som en lang pølse, og skjær i skiver. Legg skivene i muffinsformer. Etter all heving, pensle med et egg og dryss perlesukker over :) Jeg får ca 24 kanelboller ut av denne oppskriften :)

Jeg er egentlig ikke noe flink med gjærbakst, men den her er super enkel. Bollene blir kjempe luftige og fine uansett. Tenkte jeg skulle lage vanlige boller å fryse ned og, og kanskje noen skolebrød :):)

Da kjem den ;)

Basic bolleoppskrift:

3dl vann
50 gram gjær
75 gram smør
50 gram sukker
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
ca 9 dl hvetemel

Smelt smøret og kok opp vannet. Avkjøl dette til litt mer enn fingervarmt. Bland alt det tørre og tilsett det våte. La deigen heve i ca 50 minutter. Trill ut bollene og la de etterheve i ca 40 minutter. Pensle bollene med egg og stek på 225 grader i ca 13 minutter. Dette blir ca 16 store boller

Kanelboller:
50g romteperert smør
4 ss sukker
2 ss kanel
Rør dette godt sammen.
Kjevle ut en rektangel og smø på fyllet. Rull så sammen som en lang pølse, og skjær i skiver. Legg skivene i muffinsformer. Etter all heving, pensle med et egg og dryss perlesukker over :) Jeg får ca 24 kanelboller ut av denne oppskriften :)

Jeg er egentlig ikke noe flink med gjærbakst, men den her er super enkel. Bollene blir kjempe luftige og fine uansett. Tenkte jeg skulle lage vanlige boller å fryse ned og, og kanskje noen skolebrød :):)
Supert! Da blir det mer til fryseren:-)

Da kan jeg dele min oppskrift på deilig applecrumble, godt til dessert eller bare når man er sugen på noe godt :D

Du trenger: mel - sukker - kanel - smør - mandler - epler.

200g hvetemel
200g sukker
200g romtemp.smør/margarin

Bland dette sammen til en crumble med hendene.

Skrell 1-2 epler, eller ønsket mengde epler. Noen liker mer enn andre. Del eplene i små biter og strø disse nederst i en smurt ildfast form. Dryss litt mandler, sukker og kanel over eplene.
Dekk så eplene med crumbelen og strø sukker og kanel på toppen.

Smell i ovnen på 200-225°C i 25-30min og nyt varm med is til ♡ Kunne spist dette hver dag!

Vedlegg

• 1410976964663.jpg
    1410976964663.jpg
    56,1 KB · Visninger: 38
Da kan jeg dele min oppskrift på deilig applecrumble, godt til dessert eller bare når man er sugen på noe godt :D

200g hvetemel
200g sukker

Skrell 1-2 epler, eller ønsket mengde epler. Noen liker mer enn andre. Del eplene i små biter og strø disse nederst i en smurt ildfast form. Dryss litt mandler, sukker og kanel over eplene.

Smell i ovnen på 200-225°C i 25-30min og nyt varm med is til ♡ Kunne spist dette hver dag!
Nom! Og der ble det dessert til helgen!

Da kjem den ;)

Basic bolleoppskrift:

3dl vann
50 gram gjær
75 gram smør
50 gram sukker
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
ca 9 dl hvetemel

Kanelboller:
50g romteperert smør
4 ss sukker
2 ss kanel
Rør dette godt sammen.

Denne screenshotta jeg! Thanks :-D ☆♡

200g hvetemel
200g sukker

den var ny, har ikke sett det før,må teste dette ut

Back
Topp