Enkeltemnestudent og foreldrestipend.

Blivendeungmor20

Blir kjent med forumet
Jeg er enkeltemnestudent med termin 15 juni. Hvordan blir det med foreldrestipend med tanke på at jeg ikke automatisk har studieplass til august 2015? Skal jeg bare søke på nye enkeltemner til høsten selv om jeg skal være hjemme med babyen i hvert fall et halvt år?

Jeg er enkeltemnestudent med termin 15 juni. Hvordan blir det med foreldrestipend med tanke på at jeg ikke automatisk har studieplass til august 2015? Skal jeg bare søke på nye enkeltemner til høsten selv om jeg skal være hjemme med babyen i hvert fall et halvt år?
Ja, meld deg opp i emner tilsvarende 30 stp. Så søker du bare om permisjon fra studiet ved det instituttet/instituttene du hører til, men permisjonen må ikke starte før tre uker før termin. Jeg søkte etter barnet var født. Du må søke om foreldrestipend på lånekassa. Dette får du kun om du har bekreftet studieplass, så det er viktig at du betaler semesteravgiften. Du må også ha rett på støtte i minst fire måneder før fødsel. (Trenger ikke nødvendigvis å motta støtte nå) Dvs at du tar 30stp dette semesteret. Tar du mindre får du mindre i stipend også. Anbefaler deg å søke så sbart som mulig, for det tar sin tid. Jeg fikk første utbetaling i august, mens sønnen min ble født i april... du skal også få penger i sommer. Hvis du og samnoeren (hvis det er aktuelt) tjener mer enn 150000 i året (tror jeg det var) kan du få avkuttet litt av pengene. Men dette burde du jo bare lese om på lånekassa.no lykke til! :)

Back
Topp