Enkel, sunn mat

mammen t daniel

Gift med forumet
Noen som har noen gode oppskrifter? Alt fra salater med det lille ekstra til middager til mellommåltider, jah, alt egentlig. Trenger inspirasjooon! Har grodd helt fast i gamle spor....

Å, denne tråden skal jeg følge! Hadde faktisk planlagt at imorgen begynner vi med sunt kosthold. Har unger som ikke spiser annet enn pasta og kjøttdeig, men nå skal mor få bestemme.

Tok ut kyllingfileet fra fryseren til middag imorgen. Vet fortsatt ikke helt hva jeg skal lage av den :P

Tja, en familiefavoritt er:

Kyllinglår i ovn
Legger frossne (rå-naturell) kyllinglår i en ildfast form (om de er tinte, kutter du bare steketid) med et par ss Cocosa (Evt litt smør). Etter en liten time på 160', hiver jeg inn en haug med grønnsaker (minimum 4 farger, men kan være alt mulig: rødbeter, gulrot, løk, brokkoli, kålrabi, reddiker, squash...). 15min senere putter jeg også inn en skål halve cherrytomater som har lagt noen minutter i litt balsamico (heller balsamicoen i forma også), og steker 10min til før jeg serverer hele suppa, med byggryn (kan jo bruke ris også, men det er jo absolutt ikke sunt:-)).

Som tilbehør til hvilken som helst middag, som mellommåltid eller annet, anbefaler jeg som alltid grønnsaksvaffler:

http://trollhula.blogspot.no/2014/03/hello-kitty-vafler-mot-grnnsaksnekt.html?m=1

Tja, en familiefavoritt er:

Kyllinglår i ovn
Legger frossne (rå-naturell) kyllinglår i en ildfast form (om de er tinte, kutter du bare steketid) med et par ss Cocosa (Evt litt smør). Etter en liten time på 160', hiver jeg inn en haug med grønnsaker (minimum 4 farger, men kan være alt mulig: rødbeter, gulrot, løk, brokkoli, kålrabi, reddiker, squash...). 15min senere putter jeg også inn en skål halve cherrytomater som har lagt noen minutter i litt balsamico (heller balsamicoen i forma også), og steker 10min til før jeg serverer hele suppa, med byggryn (kan jo bruke ris også, men det er jo absolutt ikke sunt:)).

Som tilbehør til hvilken som helst middag, som mellommåltid eller annet, anbefaler jeg som alltid grønnsaksvaffler:

http://trollhula.blogspot.no/2014/03/hello-kitty-vafler-mot-grnnsaksnekt.html?m=1
De grønnsaksvaflene var en helt ny ide for min del, men det må prøves!!! :-)

Pastagratenger er genialt. Da kan man bruke grov pasta, og enten kvernet kjøtt eller rent kjøtt i biter. Da koker man opp pasta, har i valgfrie grønnsaker i kokevannet (husk ekstra mye vann) og mens den koker så steker man kjøtt. Bruk en pastasaus på glass (feks Dolmio) og bland det sammen i en ildfast form og ha litt ost på toppen. inn i ovnen til osten er gylden, server med salat, grovt brød eller rundstykker til :) Går an å lage grovt hvitløksbrød, feks.

Quinoa med paprika, agurk, vårløk, fersk koriander (eller noen andre urter), hakka cashewnøtter og stekte kyllingstrimler, blande alt sammen og servere med enten sweet chili sauce eller en yoghurtdressing :) sundt og godt både til lunch og middag :)

Jeg bruker matprat sin app om jeg står fast i matveien ;) Mye godt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

2 poser lapsksusblanding, 1 liter vann, 2 buljongterning. Koke i 10 min. Tilsett en pakke kylling grillpølser i biter. Kok til ferdig. Greit sunt og veldig enkelt. Passer perfekt for de dagene du helst vil ligge på sofaen fremforålagemiddag ;)

Dette blir det forresten en del rester av..

Laks i ovn, ris, kokte/dampet grønnsaker og hjemmelaget fiskesaus: en boks creme fraiche og to ss soyasaus, koke i fem min. smaker kjempegodt!

Lasagne, bytte ut lasagneplatene med squash skiver.

Hjemmelagde kyllingkarbonader/kyllingkjøttboller/kaker.
Kokt fisk(torsk,sei etc) m/rotmos.
Pastasalat hvor man bruker grov pasta.
Fullkornslefser fylt med strimler av rent kjøtt og grønnsaker.

Ulike omeletter er deilig til lunsj.

Matprat har vel en egen katogori med sunne oppskifter, ville tatt en titt der;):D

Laks i ovn, ris, kokte/dampet grønnsaker og hjemmelaget fiskesaus: en boks creme fraiche og to ss soyasaus, koke i fem min. smaker kjempegodt!

Lasagne, bytte ut lasagneplatene med squash skiver.

Squash lasagne er godt:D nam nam:D

I dag har jeg smakt verdens beste kyllingsuppe. Kyllingfilen i småbiter stekes først. Kok opp vann med buljong. Ha i brokkoli, blomkål, gulrøtter og litt løk. La koke opp, ha i kyllingen. Kokes lett i 10 minutter, ha oppi matfløte. Sinnsykt godt!

Noen av de som brukes her og jeg kommer på i farten:
Wok med det som finnes av grønnsaker, laksefilet og litt sweet chili saus. kan godt spise bygg-gryn til.
Salat med skinke, egg og fullkornspasta - og hjemmebakte grove runstykker til...
Svinefilet og en frisk salat me f.eks eple, ananas og/eller melon i.

Vi bruker ellers mye grønnsaker som tilbehør, enten i form av salat eller dampede grønnsaker :-)

Lapskaus liker jeg å lage. koker kjøttet i buljongvann m/laurbærblader i 50 min, tilsetter kålrot, persillerot, poteter, evnt søtpotet, gulrot, løk, purre når tiden er inne. og lar det koke i 40 min til.

Er kanskje ikke akkurat det du lager når du kommer hjem fra jobb, men god helgemiddag. Også lager jeg gjerne en stor gryte som fryses ned i porsjoner så har vi når vi ikke orker å lage. Å fryse ned hjemmelaget mat er et ganske bra alternativ!

Masse her jeg skal prøve ut ser jeg :) har brukt en del oppskrifter på grete roede sine sider tidligere, men noen ganger er det gøyere og mer inspirerende å høre fra "ekte" mennesker hva de lager og liker og få noen gode ideer :) skal sjekke ut den mat prat appen/siden :)

Mye som høres veldig godt ut her! Må prøves :D Kanskje det kommer flere gode tips også...? ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

I dag hadde vi "svin på skogen", en annen familiefavoritt med helt ok sunnhets- og ren mat-kvalitet.

Mariner svinekjøtt i strimler mens du skjærer grønnsakene. Mariner i: en skvett soyasaus, litt olivenolje, 2 fedd hvitløk og saften av 1/2 sitron.

Bruk det du vil av grønnsaker! I dag hadde vi:
2 store gulrot i skiver, paprikastrimler (gul og rød), champignon, løk, squash og blomkål. Jeg prøver å ha i flest mulig farger for å sikre flest mulig næringsstoffer!

Jeg freser først alle grønnsaker -paprika og sopp. Tar de av i en skål, freser så svinekjøttet. Tilsetter sopp/paprika og steker i 2min til. Hiver grønnsakene oppi igjen med 4dl vann. Småkoker i ca 5 min. Drysser i litt maizennajevner (ikke nødvendig, men vi liker litt kremet saus) og koker i 1 min. Skrur av plata og rører inn 2 ss rømme og litt pepper.

Serveres med byggryn. Lettvint og veldig godt!!!

Lapskaus liker jeg å lage. koker kjøttet i buljongvann m/laurbærblader i 50 min, tilsetter kålrot, persillerot, poteter, evnt søtpotet, gulrot, løk, purre når tiden er inne. og lar det koke i 40 min til.

Er kanskje ikke akkurat det du lager når du kommer hjem fra jobb, men god helgemiddag. Også lager jeg gjerne en stor gryte som fryses ned i porsjoner så har vi når vi ikke orker å lage. Å fryse ned hjemmelaget mat er et ganske bra alternativ!
Hva slags kjøtt?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp