Enkel, sunn mat?

Catbar

Betatt av forumet
Jeg har litt problemer med å få spist, da lille knøtt alltid våkner når jeg endelig skal lage meg mat. Noen som har tips til enkle og sunne retter som går raskt å lage?
 
Salater, ovnsbakte grønnsaker (tar jo litt tid, men lager seg selv) - feks, brokkoli, poteter i terninger, løk, eventuelt andre grønnsaker du liker, hvit saus, litt skinke og litt ost på toppen. Kylling i stekepose er enkelt og suuuper godt! Pasta med det du måtte ønske, enten klassikere som rød saus og kjøttdeig, eller med litt pesto (bare litt!), stekte skinkebiter og paprika :)

På matprat.no har du en kategori som heter "rask" tror jeg :)
 
Middager lager vi når mannener hjemme, så det er ikke noe stss. Tenker mer på småretter og lunsjer. Føler jeg ikke spiser noe på dagtid.
 
Sånn ja - men da er jo pastasalat veldig greit å lage opp og ha i kjøleskapet, så har du noen dager :) Jeg spiser mye fruktsalat på den tiden av døgnet, gjerne med gresk yoghurt fra Lindhals, flytende honning og litt nøtter :) Smoothie er også enkelt og godt :D
 
Oj den sendte seg selv:) Det jeg skulle si var at det var veldig suksess for den kunne jeg jo bare hive litt melk på og ta en skje her og der hvis (når) jeg ble avbrutt. Den var såpass suksess at jeg har fortsatt å lage den helt fram til idag. Litt forskjellig innhold fra gang til gang men stort sett dette: Havregryn, rosiner, tørket banan, linfrø, solsikkefrø, valnøtter, cheerios/havrefras e.l, crunchy müsli, evt annet jeg kommer over. Metter kjempelenge:)
 
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. Jeg (eller mannen) lager litt ekstra middag hver dag, og fryser ned 1-2 porsjoner. (Vi lager middag når begge er hjemme). Da kan jeg spise disse til lunch et par dager senere. Ellers er det mye brødmat (gjerne med noe som gir langvarig metthetsfølelse, som egg eller avokado på) kornblandinger, yoghurt og nøtteblandingee, yoghurt og hermetisk frukt med evt linfrø og solsikkekjerner, cottage cheese med frukt og nøtter når det blir dårlig tid. Så har jeg alltid stående en skål med frukt til når jeg blir bråsulten, eller jeg ikke får lagt fra meg lillegullet.
 
Kokte egg (kok eventuelt mange så har du noen dager)
Rester fra middag dagen før
Ferdiggrilla kyllinglår eller lignende - bare å varme
Skyr
Pastasalat
Omelett?

Og mitt beste tips fra barn nummer 1: Ikke vent til baby har sovna med å lage mat. Lag maten ferdig mens baby er våken (så sant ungen er fornøyd osv) - og spis heller i ro og fred så snart ungen har sovna.
Jeg begynte alltid på store matprosjekt etter at baby var sovna OG jeg hadde rydda osv.. Så i det maten var klar våkna jo alltid ungen.
Med nr 2 er det ikke den rekkefølga jeg prioriterer gitt :) Mat må vi ha!
 
Kokte egg (kok eventuelt mange så har du noen dager)
Rester fra middag dagen før
Ferdiggrilla kyllinglår eller lignende - bare å varme
Skyr
Pastasalat
Omelett?

Og mitt beste tips fra barn nummer 1: Ikke vent til baby har sovna med å lage mat. Lag maten ferdig mens baby er våken (så sant ungen er fornøyd osv) - og spis heller i ro og fred så snart ungen har sovna.
Jeg begynte alltid på store matprosjekt etter at baby var sovna OG jeg hadde rydda osv.. Så i det maten var klar våkna jo alltid ungen.
Med nr 2 er det ikke den rekkefølga jeg prioriterer gitt :) Mat må vi ha!
Kjenner meg igjen ja, godt råd :)
 
Jeg har ferdig oppskåret frukt og grønt i kjøleskapet, slik at jeg i alle fall får i meg noe dersom dagen blir så hektisk at det er vanskelig å få laget seg noe skikkelig. De opphakkede grønnsakene er også fine å ha i omelett (paprika, purre, tomat osv) sammen med påleggsskinke revet/skåret i biter.

Ellers er, som nevnt over, havregrøt enkelt å lage og ved å blande i litt oppskåret eple/ banan eller en neve bær blir det enda bedre og sunnere :)

Jeg synes også det er greit å lage suppe eller pasta om kvelden (når mannen er hjemme og kan ta seg av barna), slik at det bare er til å varme i micro når jeg blir sulten :)

Skyr eller yoghurt naturell med müsli og bær.
 
har et lager med Wasa sandwich i skapet :p har også alltid frukt på bordet som ikke trenger skrelling (eple, pære, druer) er ikke så veldig motivert til å lage mat for tiden så her er det kun enkel kost som gjelder :)
 
Kjenner igjen situasjonen:) har begynt å skrive opp nå jeg spiser! gryn og melk, knekkebrød med no enkelt på,nøtter og tørket frukt på lur, yogurth og frukt, du kan og lage en stor gryterett i begynnelsen av uken og fryse ned i små porsjonsbeholdere,ta opp en porsjon til lunch og varme i micro.Traaaavle dager! Lykke til med å få spist!:D
 
Back
Topp