eniwånn!!? (risgrøt)

Emba_Larsen

Forumet er livet
Kan man lage risgrøt av annen ris enn de pakkene??
Skulle ha grøt til middag, men det var bare nok til 2 porsjoner i eska, og det blir litt lite til en familie på 4 [8D]
Har bare jasminris, blir den dum å koke grøt på? [&:]

Jeg tror ikke det blir helt det samme nei[8D]

Men for all del.. Prøv. Og fortell gjerne hvordan det blir[:D][:D][:D]

googla litt også jeg.. Og se her!!!!![8D][:D]

Risengrynsgrøt 2003-11-24 21:11
Siden det er vanskelig å finne grøtris i utlandet, startet jeg letingen etter hva grøtris egentlig er. På www.barnimagen.com fant jeg denne artikkelen, som jeg kopierte rett inn her.

"Alle" liker risengrynsgrøt, men færre og færre gidder å lage den på skikkelig vis. Til hverdags er det sikkert greit å vispe sammen en lettvint posegrøt på fem-ti minutter, men til jul skal det være skikkelige saker. Det er IKKE nødvendig å bruke spesiell grøtris. Grøtris av langkokt typen er egentlig bare svindyr vanlig ris i spesialinnpakning. Jeg synes det aller beste er vanlig jasminris, men basmati eller vanlig middagsris fra butikken på hjørnet gir også godt resultat. Om risen er langkornet eller rundkornet spiller ingen rolle. Slik lager jeg risengrynsgrøt til fire-fem personer: Kok opp 3 dl ris og 5 dl vann, og la det småkoke i ti minutter, eller til alt vannet er sugd opp av risen. Hell oppi to liter melk og kok opp under stadig omrøring. Når det koker legger du tre femtiøringer på kokeplaten og setter strømmen på laveste styrke, så er du garantert at den ikke koker over eller svir seg. Sett på lokket og la grøten kose seg i en times tid. Rør om en gang iblant. Du kan også lage grøten på langtidsmetoden. Følg oppskriften frem til det hele har kokt opp. I stedet for å la den stå på platen, setter du gryten inn i steikeovnen, går en lang tur, vakser gulvet eller spiller et spill med junior. Etter et par timer sper du med litt ekstra melk, og gir grøten et forsiktig oppkok. Når grøten har din favorittkonsistens og riskornene er møre, er grøten ferdig - nesten. Tilsett en liten teskje salt, og to rause spiseskjeer sukker. De fleste serverer grøten slik, men er det jul så er det jul, og da skal det være ekstra godt. Hell derfor oppi et helt beger med seterrømme og rør dette godt inn i grøten. Noen liker også en teskje vaniljesukker i grøten, men jeg synes det er bedre uten.

i pakistan koker de grøt på ris, sånn vanlig middagsris og den var driiiiit god[:)]  de overkokte den risen og hadde i melk. og sukker.

også hendte det de serverte med kokosbiter. *mimre*
men jeg vil ikke ødlegge grøtmiddagen deres helt altså,så ikke hiv deg ut på noe du ikke har prøvd hehe

Back
Topp