Engstelig paranoid hysterisk

NestenGal

Andre møte med forumet
Jeg har aldri vært så nervøs som jeg er i dette svangerskapet.
Frykten for prematur fødsel/forløsning er overveldende (men det har bedret seg etterhvert som ukene går og gir bedre overlevelsesjanse)

Jeg har to svangerskap bak meg, en med påvist svangerskapsforgiftning, tatt med KS i uke 33. Og en født naturlig til termin, men hvor jeg fikk store blødninger.

Jeg har kun gått til fastlege hittil, men har endelig klart å få time hos jordmor til mandag. Jeg digger fastlegen min, han er så snill og virker å bry seg om pasientene sine og gir stort sett god hjelp. Men når det kommer til svangerskap, kommer han litt til kort. Han virker mer opptatt av å roe mine bekymringer enn å ta meg på alvor.

Jeg er 28 uker på vei og symptomene kommer på løpende bånd.
Hodepine
Tåkesyn og flimring for øynene
Svimmel (kræsjet i veggen i går når jeg gikk fra kjøkken til stue)
Økt vekt (over 20kg økning hittil)
Ødem i ben og hender (kan ikke bruke gifteringen blant annet)
Periodevis kvalm
Press under ribben

Legen tok I dag blodtrykket mitt hele FIRE ganger, og det spratt opp og ned som en jojo. Jeg fikk med meg to, 129/87, 130/91 og 160/87. Den første husker jeg kunat undertrykket var på 90. Legen noterte den laveste målingen på helsekortet. Har kun 1+ protein, så ikke noe uvanlig der.

Jeg har vært på fødeavd to ganger allerede, og vegrer meg for å ringe dit enda en gang. Men jeg er virkelig redd! Jeg føler meg paranoid, og fastlegen min sitt forsøk på å berolige meg har motsatt effekt.

Hva skal jeg gjøre? Holde ut til mandag når jeg skal til jm? Jeg føler at hvis jeg ringer føden nok en gang denne helgen, vil jeg bli stemplet som hysterisk (vært der de to siste helgene). Vil det hjelpe om mannen min ringer isåfall? Skal jeg se det an? Baby har det bra, sparker og tumler rundt som hun pleier.

Noen råd?

Nei, du skal ringe til føden i dag :)
Også kan de eventuelt ta deg inn til en sjekk, de er der for DEG når du er bekymra - og det er du nå! ❤️
Med din historikk er det ikke hysterisk.

Altså i mitt forrige svangerskap hadde jeg Ul ca annenhver uke og var likevel inne til trivselskontroll 3 ekstra ganger utenom dette. Ingen stemplet meg som hysterisk selv om jeg var i overkant redd og nervøs.
Med dine symptomer synes jeg heller du skulle få en second opinion av føden nå i dag, enten per telefon eller om de vil ta deg inn til sjekk :)
At du var der forrige helg og at ting var bra da betyr ikke at det er det nå!

Kloke ord fra Veivalsa, skriver under på den!

Enig med Veivalsa. Og drit i hva de evt tenker om deg, viktigste er at du føler deg trygg!

Du skal ikke tenke at du er hysterisk. Snakket en del med jordmor om dette selv, fordi jeg ikke turte å ringe føden flere ganger fordi jeg skammet meg over å være «hysterisk»... ville liksom være flink og chill gravid som tok dette på strak arm... (Gikk alltid bra altså, men ble noen sene netter der jeg lå våken og gråt i armene til samboer til babyen endelig begynte å sparke fra seg....). Jordmor sa at det er noe de tar på høyeste alvor, og at det å få inn gravid med «lite liv» i magen er noe av det mest ubehagelige for jordmor, fordi noen ganger er det faktisk reelt og de er livredd for å overse dette. Når jeg har vært innom der for sjekk understreker de alltid at jeg kan ta kontakt om en time allerede hvis det blir lite liv igjen... så dette med å være hysterisk er noe vi gravide selv tenker vi er, og ikke noe helsepersonellet tenker så veldig mye over... det er jobben deres og det å smelle på en ekstra CTG tar jo ingen tid og medfører egentlig lite ekstra arbeid :rolleyes:

Back
Topp