Engstelig. Konisering+klaging

Mamma til 3 :)

Forelsket i forumet
Må bare få det ut! Jeg er 5+6 idag, men tenker på om jeg vil bli å senabortere.. :nailbiting:

Jeg har ingen erfaring med det fra før, men for noen år siden (etter de to første har kommet til verden) så ble det utført konisering på meg.

Har selfølgelig lest endel om konisering +graviditet, og funnet ut at det er 3-4 ganger større sjanse for å abortere/få for tidligfødte barn. Her snakker vi panikk!
Har også lest endel om hvordan det faktisk er, å miste.. Dette skremmer meg skikkelig!

Jobber i tillegg på et helsesenter med nedbemanninger og tunge brukere, som er slitsomt. Har de siste dagene begynt å kjenne på slitasje i kroppen, og når det blir løft, så kjennes det godt nede, akkurat som når jeg reiser meg fort++ bare enda vondere.stikking/strekking.. Får blodtrykksfall ved å bytte søppelposer på gulvet feks. Man skal ikke løfte tungt på jobben, men noen ganger er det ikke til å komme unna, pga plassmangel feks. Jeg har vært kjempesliten i lang tid. Men når jeg nå har blitt gravid, er det nesten uutholdelig. Er bare ringevikar, og føler ikke jeg kan si nei, for da vet jeg ikke hvordan det vil bli resten av mnd'en..

Aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Tenker på det at man ikke skal løfte osv , ihvertfall ikke nå, som det er større sjanse for å miste? Noen med erfaring?

Sånn! Dagens klagetråd fra meg ;(

Huff skjønner akkurat hvordan du har det. Jobber på omsorgssenter selv. Mye tungt arbeid :-( merka d søndag da jeg hadde ansvar. Huff...

Kontakt lege og få time hos gynekologisk avdeling på sykehuset ditt.. Vil tro du skal føles tettere i svangerskapet pga dette, og det er ikke noe å vente med. De kan gi deg rettningslinjer før hva du bør/ikke bør gjøre, og evt vurdere om du bør jobbe eller ikke.
En ting er værtfall helt sikkert! Du MÅ lytte til kroppen din, får du vondt/mye ubehag så stopp med det du gjør. Eller vist du kjenner det i etterkant så vit til neste gang at du ikke skal gjøre det. Tenk på deg selv først og fremst! :Heartred

Hei! Jeg er også konisert, og med dagens metode har dette ingen betydning for graviditet eller senaborter. Det er ei heller ekstra oppfølgning i svangerskapet fordi det er nå regnet som trygt. Jeg ble gravid første gang 3 uker etter konisering, og det eneste jeg opplevde var litt småblødninger (som selvsagt skapte panikk..). Men snakk med lege hvis du er bekymret :)

Jeg fikk også vite at det ikke skulle være noen risiko for fremtidige svangerskap. Mistet sist gang, men det skjer jo mange uansett, så jeg har ikke tenkt at det var en sammenheng der.

Hei! Jeg er også konisert, og med dagens metode har dette ingen betydning for graviditet eller senaborter. Det er ei heller ekstra oppfølgning i svangerskapet fordi det er nå regnet som trygt. Jeg ble gravid første gang 3 uker etter konisering, og det eneste jeg opplevde var litt småblødninger (som selvsagt skapte panikk..). Men snakk med lege hvis du er bekymret :)
Når begynte de med en ny metode da? Jeg fikk gjort det i 2011.. Aner ikke om det er ny eller gammel metode.

Kontakt lege og få time hos gynekologisk avdeling på sykehuset ditt.. Vil tro du skal føles tettere i svangerskapet pga dette, og det er ikke noe å vente med. De kan gi deg rettningslinjer før hva du bør/ikke bør gjøre, og evt vurdere om du bør jobbe eller ikke.
En ting er værtfall helt sikkert! Du MÅ lytte til kroppen din, får du vondt/mye ubehag så stopp med det du gjør. Eller vist du kjenner det i etterkant så vit til neste gang at du ikke skal gjøre det. Tenk på deg selv først og fremst! :Heartred
Ja, det er det jeg tenker jeg må gjøre. Er ikke vant til å lytte så mye til egen kropp.. Men nå er vi liksom to i en ;) er 2-3timer unna nærmeste sykehus, så tenker å vente litt:) kanskje til uke 7/8? Skal ikke være enkelt.

Hei. Jeg ble konisert før denne graviditeten, er nå 24 uker på vei. Det er riktig at det ikke skal ha noe særlig å si for å bli gravid eller å fullføre svangerskapet. Jordmor fortalte meg at i noen tilfeller KAN det føre til for tidlig modning og åpning av livmorhalsen- men kan også gjøre at man må få hjelp til åpning under fødsel, pga arrvev.

Forstår det som at det kommer an på hvor mye som er fjernet under koniseringen. Jeg har fått ekstra oppfølging hos gynekolog, med ekstra UL i uke 25 (+ 18 og 32) for å måle lengde på livmorhalsen, og her er det hvertfall godt innenfor normalen! :)

Tror det er først når det blir mye vekt at det kan utgjøre en risiko, og ikke så tidlig som du er. Men jeg ville uttrykt din bekymring til fastlegen, og sannsynligvis få en ekstra sjekk om du ønsker det :)

Når begynte de med en ny metode da? Jeg fikk gjort det i 2011.. Aner ikke om det er ny eller gammel metode.

Vet du om de brukte laser? De prøver i alle fall å fjerne en så liten bit som mulig, og du har vel kanskje vært på kontroller i ettertid?
Jeg fikk beskjed fra min fastlege at det ikke var noe problem å prøve igjen, og gyn sa også at det kunne være greit å vente noen mnd, men ellers ingenting. Hvis de må ta så mye at svangerskap kan bli problematisk, så sier nok kirurgen eller gynekologen i fra.

Stikking/strekking og slikt både i magen og nedentil er forøvrig helt normalt, spesielt ved aktivitet. Lytt til kroppen, og prøv å tilpass det du kan, men ikke tenk det verste. :)

Vet du om de brukte laser? De prøver i alle fall å fjerne en så liten bit som mulig, og du har vel kanskje vært på kontroller i ettertid?
Jeg fikk beskjed fra min fastlege at det ikke var noe problem å prøve igjen, og gyn sa også at det kunne være greit å vente noen mnd, men ellers ingenting. Hvis de må ta så mye at svangerskap kan bli problematisk, så sier nok kirurgen eller gynekologen i fra.
Husker ikke hva de gjorde :/
Har vært å tatt celleprøver i ettertid ja, disse er fine. Men vet ikke om det er mye eller lite igjen, på en måte..
Dette sa de ingenting om:)

Husker ikke hva de gjorde :/
Har vært å tatt celleprøver i ettertid ja, disse er fine. Men vet ikke om det er mye eller lite igjen, på en måte..
Dette sa de ingenting om:)

Og du har ikke spurt i forhold til fremtidige svangerskap?

Jeg er og konisert og på sykehuset sa de at det er ikke så mye forhøyet risiko. Jeg spurte og om dette for en stund siden og fikke mange historier om jenter som hadde gått til termin og mange til og med over ;-)

Jeg hørte på første tul om de kunne måle lengden, så får jeg følge med om det blir store endringer :-)

Hei. Jeg ble konisert før denne graviditeten, er nå 24 uker på vei. Det er riktig at det ikke skal ha noe særlig å si for å bli gravid eller å fullføre svangerskapet. Jordmor fortalte meg at i noen tilfeller KAN det føre til for tidlig modning og åpning av livmorhalsen- men kan også gjøre at man må få hjelp til åpning under fødsel, pga arrvev.

Forstår det som at det kommer an på hvor mye som er fjernet under koniseringen. Jeg har fått ekstra oppfølging hos gynekolog, med ekstra UL i uke 25 (+ 18 og 32) for å måle lengde på livmorhalsen, og her er det hvertfall godt innenfor normalen! :)

Tror det er først når det blir mye vekt at det kan utgjøre en risiko, og ikke så tidlig som du er. Men jeg ville uttrykt din bekymring til fastlegen, og sannsynligvis få en ekstra sjekk om du ønsker det :)
Ok! Bra det ble lagt trykk på KAN.
Greit å vite at man kan ha en ekstra UL i uke 25 da. Men det med arrvev, visste jeg ikke..

Jeg er og konisert og på sykehuset sa de at det er ikke så mye forhøyet risiko. Jeg spurte og om dette for en stund siden og fikke mange historier om jenter som hadde gått til termin og mange til og med over ;-)

Jeg hørte på første tul om de kunne måle lengden, så får jeg følge med om det blir store endringer :)
Da er det kanskje ikke så farlig alikevel :)Vi får håpe på det beste. Tul? Tidlig ultralyd eller?

Hei, lenge siden denne tråden startet men kan jo svare for det☺️
Jeg er laser konisert og var også ganske bekymret for graviditeten og fødsel, men fikk ekstra oppfølgning på sykehuset, ekstra ul og sjekk ca uke 30-35. Alt var da i skjønneste orden☺️ Men når jeg fikk rier så skulle jeg bare holde løpene kontakt med føden.
Fikk dra inn på sjekk tidlig(altfor tidlig) men de la meg inn☺️ Men åpningsfasen tok ca 2 døgn pga arrdannelser og det var ganske ubehagelig. men når de 3-4 cm var unnagjort så fødte jeg på ca 2 timer☺️

Back
Topp