Engangsstønad

alexine

Elsker forumet
Må jeg søke om dette selv, eller er det noe legen min søker om?? Jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det sist, men nå er det jo det også 12 år siden, så mulig ting alikevel er forandret siden den gang. Vet noen om når jeg kan søke, hva jeg skal sende med av papirer, når man får det utbetalt eller hvordan jeg søker?? Er helt lost jeg!!

Det er nok som med foreldrepenger. Du må nok sende søknaden selv og den skal nok til NAV lokalt den og. Jeg må også søke engangsstønad denne gangen, da jeg ikke får nok "jobbemnd"

http://www.nav.no/page?id=330

Takk for link[:)] Kanksje lurt å søke snart da, er jo ikke så lenge før uke 26, og kjenner jeg NAV rett så bruker de tiden de trenger de[>:]

ORIGINAL: dørti gullkorn

Man får kun engangsstønaden om man ikke har jobbet? 

Ja, eller om man ikke har klart å opptjene seg rett til foreldrepenger.

når er fristen får å søke om foreldrepenger? *kupper tråden* sorry, men husker ikke fra sist [:D]

Det stemmer ikke, man får engangstønand om man er uføretrygdet, om man går skole (man får svangerskapspenger fra lånekassen). osv Skal søke på om jeg får det da jeg er på yrkesrettet attføring....

Jeg går på noe som heter kvalifiseringsstønad, pga at jeg ikke falt helt under gruppen Yrkesrette-attføring, og måtte ha hjelp til betaling av utdannelse gjennom NAV. Jeg er da lønnet, betaler skatt osv... Så nå ble jeg jaggu usikker her, på om jeg har rett på det eller ikke... Men jeg er jo "trygdet", om man kan kalle det det....  Men om man får det når man får yrkesrettet attføring, bør jo jeg har krav på det også?

På NAVs sider står dette:

"Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.
Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være
  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn
  • omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
  • pleie- og opplæringspenger
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste 

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med."

Og til bibbiii:

Det er vel fra uke 26 man søker og innen 3 mnd etter barnet er født. Men de er jo som kjent underbemannet og ting tar tid, så vi skal gjøre oss ferdig med søknad om foreldrepenger og sånn om et par uker vi. Min svigermor jobber i NAV og sa heller for tidlig enn for sent, for vår egen del!

Back
Topp