Engangsstønad

Bby08/21

Andre møte med forumet
Vet ikke helt om det spørsmålet passer inn her men jeg prøver.

har noen av dere fått/skal søke om engangsstønad av dere som mottar aap?

jeg vil helst ha engangSstønad fremfor foreldre penger.
 
Vet ikke helt om det spørsmålet passer inn her men jeg prøver.

har noen av dere fått/skal søke om engangsstønad av dere som mottar aap?

jeg vil helst ha engangSstønad fremfor foreldre penger.

Hvis du søker om engangsstønad mister både du og far retten til foreldrepenger, men slik jeg forstår det, så kan du velge engangsstønad fremfor foreldrepenger ja... Men om du skal motta aap i den perioden du går hjemme, så må du vel også følge kriteriene til nav...?
 
Vet ikke helt om det spørsmålet passer inn her men jeg prøver.

har noen av dere fått/skal søke om engangsstønad av dere som mottar aap?

jeg vil helst ha engangSstønad fremfor foreldre penger.
Sniker
Du har satt deg inn i hva det innebærer for deg om du tar engangsstønad foran foreldrepenger?
 
Du mottar både aap og engangsstønad.

Jeg går også på aap, kan eg fortsette med aap og motta engangsstønad? Eller kan nav velge å si jeg på ta foreldrepenger og ikke aap og engangsstønad?

Er student og tenke å starte opp igjen når babyen er 7 mnd, da må jeg skaffe dagmamma dei få dagene jeg er på skulen( går voksenopplæring)
 
Jeg går også på aap, kan eg fortsette med aap og motta engangsstønad? Eller kan nav velge å si jeg på ta foreldrepenger og ikke aap og engangsstønad?

Er student og tenke å starte opp igjen når babyen er 7 mnd, da må jeg skaffe dagmamma dei få dagene jeg er på skulen( går voksenopplæring)
Jeg har fått engangsstønad på aap og nå får jeg det på uføretrygd!
 
Når det gjelder denne typen spørsmål ville jeg definitivt henvendt meg et annet sted enn dette forumet. Som hovedregel må man oppfylle et aktivitetskrav for å motta AAP, men det finnes sikkert situasjoner hvor det gjøres unntak.
 
Jeg går også på aap, kan eg fortsette med aap og motta engangsstønad? Eller kan nav velge å si jeg på ta foreldrepenger og ikke aap og engangsstønad?

Er student og tenke å starte opp igjen når babyen er 7 mnd, da må jeg skaffe dagmamma dei få dagene jeg er på skulen( går voksenopplæring)
Hvis du velger engangsstønad kan de kreve aktivitet fra babyen er 6 uker. Hvis du går på foreldrepenger har du full permisjon og de kan ikke kreve noe i denne perioden. Du har også kun 3 år på aap og denne tiden går videre så lenge du mottar aap.
 
Jeg er på aap og velger foreldrepenger. Jeg kan ikke risikere at nav setter meg på ett opplegg når babyen er 12 uker. Og på aap er jeg forpliktet til å jobbe selv for å finne ut min arbeidsevne. Så å være hjemme med baby er ikke godkjent grunn for det. Aap er gitt pga min helse, og ikke av hensyn til unger. Så det tørr ikkw jeg risikere faktisk.
 
Kommer litt an på hvorfor du er på aap tenker jeg :)
Jeg fikk førstemann i 2018, og hadde da vært ett år på aap på grunn av sykdom. Ble akutt syk i 2017, og har aldri blitt frisk. I min aktivitetsplan hos NAV, står det bare at jeg skal hvile, og følge planene min fra rehabiliteringen. Altså- jeg skal ikke gjøre noe som kan utløse fatigue. Var veldig vanskelig å velge å prøve å skape en familie, men med god tilrettelegging og hjelp og støtte, er det heldigvis fullt mulig <3
Uansett- jeg valgte engangsstønad den gang, og fikk beskjed om å ikke velge permisjon, fordi jeg rett og slett var for syk til å ha permisjon. Jeg fikk APP som normalt hele perioden, og far søkte om (og fikk innvilget) alle permisjonsukene. (Bortsett fra de tre første tror jeg, fordi er kun for mor etter fødsel. Kan hende jeg husker feil ang det altså, men mener det var de tre første ukene han ikke fikk) Jeg måtte sende meldekort som vanlig i hele perioden, og hadde dialog med min kontaktperson i NAV en gang pr halvår- og ville selvsagt gitt beskjed om formen min plutselig ble bra i mellom de periodene. Så det finnes muligheter, og for vår del, var det helt klart den aller beste løsningen. Også økonomisk. Så lykke til i valget! Hør med din veileder på NAV. Håper dere finner en bra løsning for dere :)
 
Back
Topp