Hei! Jeg lurer litt på noe angående den engangsutbetalingen man får i forbindelse med fødsel. Den skal holde i cirka 6 uker etter fødsel fikk jeg høre, er det slik at etter de ukene må man finne jobb? Hvordan har dere gjort det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
I fjor fikk jeg engangsstønaden, da jeg manglet noen dager på opptjening av foreldrepenger.
Da hadde jeg 6 uker permisjon før jeg gikk tilbake til dagpenger og aktiv jobbsøking. For å få dagpenger måtte jeg ha dokumentasjon på barnepass, altså at jeg hadde mulighet til å jobbe fulltid.
Jeg er gift, så etter engangsstønaden fikk jeg kun barnetrygd, siden mannen har forsørgerplikt. Gikk på dagpenger fram til jeg fikk jobb.
Takk for svar! Kan mannen ta over permisjonen mens jeg søker jobb da? Vi har ingen familie i nærheten som kan passe den lille, og det er altfor tidlig med dagmamma og barnehage.
Engangsstønaden ligge nå på 60 tusen, så skal godt gjøres å bruke de opp på 6 uker. Med mindre du må kjøpe alt nytt da.
Jeg fikk for snart 2 år siden. Den holdt vel i nesten 6 mnd. Enda vi kjøpte masse til babyen for dem( som vi egentlig ikke trengte siden vi hadde ett barn fra før). Den stønaden er ganske høy da. Hvis man sparer så holder det en stund.
Det har vært litt problemer økonomisk for tiden. Mannen fikk ny jobb som megler, og gikk da 4 måneder uten skikkelig lønn (han fikk provisjonslønn). Så vi har brukt mye av sparepengene våre, og litt av denne engangsutbetalingen.
Nå går det heldigvis greit med økonomien og vi kan spare litt, men kjenner at jeg stresser nå som jeg ikke har egen inntekt. Jeg gikk rett fra kontantstøtte til ingenting, frister heller ikke med 100% jobb med en så liten baby. Men får gjør det beste ut av det
Jeg kan si jeg skjønner deg godt. Jeg fikk foreldre penger så kontant støtte med eldste. Ble litt verre med yngste. Men engangsstønaden er såpass høy nå at man faktisk får betalt en del regninger osv. Jeg er enda ikke i jobb og er hjemme med kontantstøtte med Yngste, siste utbetaling er siste i desember men ingen bhg plass. Litt spent på fremtiden selvDet har vært litt problemer økonomisk for tiden. Mannen fikk ny jobb som megler, og gikk da 4 måneder uten skikkelig lønn (han fikk provisjonslønn). Så vi har brukt mye av sparepengene våre, og litt av denne engangsutbetalingen.
Nå går det heldigvis greit med økonomien og vi kan spare litt, men kjenner at jeg stresser nå som jeg ikke har egen inntekt. Jeg gikk rett fra kontantstøtte til ingenting, frister heller ikke med 100% jobb med en så liten baby. Men får gjør det beste ut av det