Engangsstønad til utenlandsk statsborger

Husmor

Glad i forumet
Jeg har en amerikansk venninne og jeg lurer på om det er noen som vet om hun kan ha rett på engangsstønaden? Mannen hennes jobber i Nato. Hun jobber ikke. De er ikke norske statsborgere, men har bodd her i et år og kommer til å bo her et eller to år til. Lurer på om hun ikke har rett på barnetrygd og...

Ei jeg kjenner som er dansk borger, men bor her får hvertfal barnetrygden fra danmark,,,,

beste måten er å ringe til nav og høre...

er noe greier med at man må være norsk statsborger for å få engangsstønaden, ellers blir det mange som kommer hit bare for å få stønaden og stikke igjen. Mener vi snakket om dette om fredagen eller torsdagen i spisepausen på nav.

Men hør med de!!! er så ille mange regler[8D]

ORIGINAL: *lilla gumman*

Har ikke noe med statsborgerskap - men at man er bosatt i Norge og har registrert seg på Folkeregistret med fast adresse i Norge, (har oppholdstilaltelse) og at man har norsk fødselsnummer/personnummer.

Så hvis denne kvinnen har det har hun like rett til trygdeordninger som andre.

Ja, det trodde jeg og..at det ikke hadde noe med statsborgerskap å gjøre. Tror man må ha bodd eller skal bo i Norge i minst et år.. Men hva mener du med norsk fødselsnr/personnr? Hvordan får man det? er det det som kalles å være medlem av folketrygden..leste noe om det...Nei, jeg får ringe å høre i morgen.

Back
Topp