Engangsstønad og gjeld

Bkno3709182

Første møte med forumet
Etter en uke med mensensmerter uten at tante rød meldte sin ankomst, fikk jeg opp to røde streker. Litt uventet men er overlykkelig og planlegger alt allerede (er ca 5+4). Jeg vet jo at det er en sjanse for SA enda men jeg ber til Gud om at det aldri skjer.

Ellers har jeg et annet problem, jeg har en gjeld på ca 80 000kr, der 50 000 er regninger og inkasso :(
Siden jeg har alt utstyr jeg trenger og det vi mangler får vi til jul/bursdag tenkte jeg da å ta ut engangsstønad slik at jeg får betalt mest mulig gjeld vekk. Jeg skal fortsette som student til høsten så jeg kommer nok til å få en god del støtte hos Lånekassen. Ellers er jeg bare vikar og prøver å betale ned så mye som mulig hver måned, men er ikke lett :(

Er det noen her som har noen tips og råd til hva vi kan gjøre, jeg bor hos mine foreldre og eier ingenting jeg kan selge. Sambo har egen gjeld å ta seg av.. er det noen vi kan spørre om hjelp? Gjeldsrådgiver eller nav kanskje? Jeg er helt stresset og i fra meg, er livredd for å miste pga alt stress.

Har du ringt inkassoselskapene og snakket med dem? Ellers er det alltid lurt å snakke med en gjeldsrådgiver hos nav. Hvis du har mye ulik gjeld kan det være viktig at du prioriterer enkelte krav. Skylder du for eksempel penger til det offentlige bør det prioriteres.

Hvis du forklarer situasjonen din til gjeldsrådgiver hos nav og snakker med inkassoselskapene er det godt mulig de foretrekker at du betaler litt mer hver måned enn i svangerskapet enn at du får engangsstønad og betaler en del da, men ikke har noe penger etterpå. Det er uansett lurt å snakke med dem.

Håper du finner en god løsning, og send meg gjerne pm om du tror jeg kan hjelpe med noe :)

Skal du ikke ha permisjon i det hele tatt fra studiene?

Siden jeg skal studere på høyskolen så trenger jeg ikke delta på alle forelesningene. Noe som gjør det lettere for meg å ta studien samt at sambo tar ut permisjon.

Ja du får vel lån fra Lånekassen uansett om du er på skolen eller ikke. Det er vel bare noe med stipend hvis du ikke består. Så hvis du satser på å kunne stille opp på det som er obligatorisk. Jeg ville ikke satset på det rundt/rett etter termin. Men det er en annen sak.

Det spiller jo egentlig liten rolle for når eller på hva du bruker engangsstønaden. Det inngår jo i økonomien sammen med alle andre penger inn. Får du penger fra Lånekassen og klarer deg på det, så kan du jo fint bruke engangssum til å betale ned lån.

Men ring å snakk med alle du skylder penger og lag en nedbetalingsplan.

Ja du får vel lån fra Lånekassen uansett om du er på skolen eller ikke. Det er vel bare noe med stipend hvis du ikke består. Så hvis du satser på å kunne stille opp på det som er obligatorisk. Jeg ville ikke satset på det rundt/rett etter termin. Men det er en annen sak.

Det spiller jo egentlig liten rolle for når eller på hva du bruker engangsstønaden. Det inngår jo i økonomien sammen med alle andre penger inn. Får du penger fra Lånekassen og klarer deg på det, så kan du jo fint bruke engangssum til å betale ned lån.

Men ring å snakk med alle du skylder penger og lag en nedbetalingsplan.
Det du får etter et svangerskap i rundt 10 mnd fra lånekassen, er gratis. Som foreldrepenger for studenter. Jeg fikk det, men hadde permisjon.

Du får støtte, som ikke skal betales tilbake. Og kan ta skole om man vil eller ikke, sålenge man har et studie man hr rett til å gå på. Om man består eksamen det skoleåret eller ikke, spiller heller ingen rolle for omgjøringen da det er ingenting å gjøre om. De utbetalingene legges ikke til i gjelda når de utregner det hvert skoleår

Etter en uke med mensensmerter uten at tante rød meldte sin ankomst, fikk jeg opp to røde streker. Litt uventet men er overlykkelig og planlegger alt allerede (er ca 5+4). Jeg vet jo at det er en sjanse for SA enda men jeg ber til Gud om at det aldri skjer.

Ellers har jeg et annet problem, jeg har en gjeld på ca 80 000kr, der 50 000 er regninger og inkasso :(
Siden jeg har alt utstyr jeg trenger og det vi mangler får vi til jul/bursdag tenkte jeg da å ta ut engangsstønad slik at jeg får betalt mest mulig gjeld vekk. Jeg skal fortsette som student til høsten så jeg kommer nok til å få en god del støtte hos Lånekassen. Ellers er jeg bare vikar og prøver å betale ned så mye som mulig hver måned, men er ikke lett :(

Er det noen her som har noen tips og råd til hva vi kan gjøre, jeg bor hos mine foreldre og eier ingenting jeg kan selge. Sambo har egen gjeld å ta seg av.. er det noen vi kan spørre om hjelp? Gjeldsrådgiver eller nav kanskje? Jeg er helt stresset og i fra meg, er livredd for å miste pga alt stress.

Det jeg fikk i støtte fra lånekassen er ikke mer enn vanlig støtte som man får som student. Du får like mye utbetalt nå som etter graviditeten. Jeg fikk vel 8000 i mnd. Sålenge du er med barnefar, er det ingenting "ekstra" fra lånekassen du kan få

Du kan derimot og søke om foreldrestipend. Jeg fikk vel 500kr ekstra i mnd. Men den inntekten avhenger av kjærestes(?) inntekt og er fastsatt grense. Evt foreldre muligens siden du bor hjemme. Sjekk dette med lanekassen. All denne informasjonen finner du på lanekassen.no sine sider.
Jobber du i tillegg og tjener over et visst beløp, kan du ha krav på foreldrepenger fra nav også. Snakk med nav foreldre på chat. De er flinke :)

Det du får etter et svangerskap i rundt 10 mnd fra lånekassen, er gratis. Som foreldrepenger for studenter. Jeg fikk det, men hadde permisjon.

Du får støtte, som ikke skal betales tilbake. Og kan ta skole om man vil eller ikke, sålenge man har et studie man hr rett til å gå på. Om man består eksamen det skoleåret eller ikke, spiller heller ingen rolle for omgjøringen da det er ingenting å gjøre om. De utbetalingene legges ikke til i gjelda når de utregner det hvert skoleår

Signerer denne. Var det jeg og fikk beskjed om. Foreldrestipendet er stipend og ikke lån. Du betaler ikke noe tilbake og du "har lov" til å ikke bestå eksamen. Man kan og få det selv om man tar permisjon fra studiene.

Edit: Er derimot usikker på hvordan det er når man bor hjemme.

Jeg snakker ikke om engangsstøtten som betales ut (foreldrestipend). Men studielån når man går på skole. Hun skal jo ikke ta ut permisjon. Hvis hun hadde tatt ut permisjon fra skolen så hadde hun jo kun fått engangsstønaden - og om hun bruker opp alt det på å nedbetale gjeld så har hun jo ikke noe mer. Da må de klare seg på mannens lønn/foreldrepenger. Hvis hun forsetter å studere så får hun vel lån og stipend hver måned som alle andre studenter i tillegg. Hvis ikke så er det jo ikke noe poeng i å droppe å ta ut perm.

Last edited:
hun får stipend selv om hun tar perm fra skolen. les på lånekassen

Det som er viktigst her, er å tenke over at det ikke er noen garanti for at hverken svangerskapet eller tiden etterpå blir "enkel og grei."
Det lønner seg å planlegge godt for hva man skal gjøre om man må ta ulønnet permisjon, ikke får deltatt på forelesninger, osv.
Det er ytterst få ganger det lønner seg å velge engangsstønad hvis man har rett på foreldrepenger, så se på økonomien deres og se hva som vil lønne seg.

Skal dere fortsette å bo hjemme hos foreldrene dine?

Snakk med en økonomirådgiver i banken, så dere kan få orden på gjelden og økonomien deres, det er viktig!
Det koster en del å ha barn, og det blir ikke billigere ettersom barnet blir eldre. Det er et stort ansvar å få barn, så det er godt du er i gang med å rydde opp! :)

Heldigvis skal det veldig(!) mye stress til før det år utover babyen, så prøv å senke skuldrene litt der, det går fint. :)

hun får stipend selv om hun tar perm fra skolen. les på lånekassen

Ja. Men da kun det. Om hun ikke får noe mer penger ved å fortsette å studere så er det jo ikke noe vits i å ikke ta perm. Altså om hun ikke er nødt til å fortsette på skolen fordi hun MÅ forsette å få lån fra Lånekassen, så ville jeg heller valgt å være sammen med babyen.

Jeg snakker ikke om engangsstøtten som betales ut (foreldrestipend). Men studielån når man går på skole. Hun skal jo ikke ta ut permisjon. Hvis hun hadde tatt ut permisjon fra skolen så hadde hun jo kun fått engangsstønaden - og om hun bruker opp alt det på å nedbetale gjeld så har hun jo ikke noe mer. Da må de klare seg på mannens lønn/foreldrepenger. Hvis hun forsetter å studere så får hun vel lån og stipend hver måned som alle andre studenter i tillegg. Hvis ikke så er det jo ikke noe poeng i å droppe å ta ut perm.
Nei, det er ikke slik. Jeg var selv gravid og fikk barn som student i 2015. Fikk engangsstønad fordi jeg ikke hadde krav på foreldrepenger fra NAV. Men, jeg hadde rett på stipend (les:lån der hele beløpet omgjøres til stipend og ikke betales tilbake). En student som nettopp er blitt mor, som har rett på studieplass, og har fått opptak på et studie, har rett til samme beløp i mnd som andre studenter. verken mer eller mindre (mer dersom man får foreldrestipend).
Permisjon er frivillig, bestå eksamen er frivilling. Jeg valgte perm da min skole var obligatorisk utdanning, og jeg kunne ikke møte opp på skolen 8 timer daglig. Og ville ha permisjonstid hjemme. En venninne valgte å ikke ta permisjon og heller ta studier på egenhånd og lese hjemme, da hun hadde muligheten til det. Da fullfører du forhåpentligvis ett år tidligere, med ett år mindre studielån. Noen velger denne løsningen.

Ergo, du får både engangsstønad sålenge man ikke har rett til foreldrepenger. OG fullt stipend(lån) som blir fullt omgjort, om man har studieplass og ikke får foreldrepenger. (Andre regler om man har både foreldrepenger og er student)

Jeg har vært i lignende situasjon, bare at min forbruks/inkassogjeld var noe høyere. Jeg åpnet ikke en eneste regning på tre år, og det bare vokste og vokste og ballet på seg. Arbeidsledig var jeg og, utdannelsen ikke fullført og eide ingenting av verdi. Jeg bet tennene sammen, fikk åpnet alt og tatt en million telefoner og fikk til slutt en oversikt over hvor mye og til hvem jeg var skyldig. Så fikk jeg ordnet et møte i banken hvor min mor stilte som kausjonist. Jeg fikk dermed et lån som jeg fikk betalt ned absolutt alt. Da hadde jeg en fast sum i mnd å forholde meg til istedetfor regninger som bare blir dyrere jo lengre tid de får lov å ligge å ulme.. nå kan jeg smile bittersøtt å tenke tilbake på 3 beintøffe år, hvor jeg har betalt ned ca 250 000 i gjeld. Jeg har i snitt brukt 65 % av inntekten min i mnd på gjeld/betale lån på disse årene.
Det har vært en dyr og ufattelig tung lærepenge, men nå har jeg endelig en ordnet økonomi, jeg eier bolig, har null studielån, og jeg vet at dit skal jeg aldri havne igjen :)
Det koster å ha barn og det blir ikke billigere med årene heller. Derfor er det viktig med en ansvarsfull økonomi som dere kan leve med. Å bruke engangsstønaden til å betale gjeld kan vel kanskje være lurt, som en siste utvei. Men du skal jo ha noe å leve av frammover også, og det vil garantert komme nok av utgifter frammover som du vil trenge de pengene til.

Hei!! Snakk med nav! Engangsstønaden er til barnet og ikke til å betale ned gjeld på!! Nav kan hjelpe deg med gjelds ordning!!

Hei!! Snakk med nav! Engangsstønaden er til barnet og ikke til å betale ned gjeld på!! Nav kan hjelpe deg med gjelds ordning!!

Jeg er helt enig m i at nav kan hjelpe, men gjeldsordning er veldig sjeldent og jeg tror ikke gjelden er høy nok til det. Nav kan definitivt hjelpe med oversikt, betalingsplan og å lage avtaler med kreditorene.

Jeg er helt enig m i at nav kan hjelpe, men gjeldsordning er veldig sjeldent og jeg tror ikke gjelden er høy nok til det. Nav kan definitivt hjelpe med oversikt, betalingsplan og å lage avtaler med kreditorene.

Nemlig. Og det er det som er viktigst - å få lagt en nedbetalingsplan, og få en fullstendig oversikt. Å betale ned med engangsstønaden er absolutt ikke noe triks, og babyer trenger så mye i starten - og vokser så altfor fort. Og dermed så viktig å bruke faktisk pengene som er beregnet på barnet ril barnet og det lille ekstra, tenker jeg.

Hei! Ikke meningen å stjele tråden din, men jeg har bare ett spørsmål da det virket som at mange har peiling på dette temaet. :-)

Jeg går på høgskole nå, og har termin i April. Men jeg har funnet ut at dette ikke var noe for meg, og ønsker helst å slutte på skolen... jeg har kun en deltidsjobb og den er ikke å leve av. Burde jeg bare fortsette på skolen, og få penger fra april og ut permisjonstiden min? Også kan jeg heller slutte etter at jeg har fått foreldrepengene fra Lånekassen? :-)

Hei! Ikke meningen å stjele tråden din, men jeg har bare ett spørsmål da det virket som at mange har peiling på dette temaet. :-)

Jeg går på høgskole nå, og har termin i April. Men jeg har funnet ut at dette ikke var noe for meg, og ønsker helst å slutte på skolen... jeg har kun en deltidsjobb og den er ikke å leve av. Burde jeg bare fortsette på skolen, og få penger fra april og ut permisjonstiden min? Også kan jeg heller slutte etter at jeg har fått foreldrepengene fra Lånekassen? :-)
Du må ikke slutte om du ønsker foreldrepenger fra lånekassen. Da er det bedre at du holder ut til permisjon din 3 uker før termin, og mottar foreldrepenger i opptil 49 uker mens du tar permisjon fra studiene. Husk at du må ha videre studieplass høsten 2017. Men bare permisjon fra denne. La ut en link tidligere fra lånekassen. Der står det også at du ikke bør slutte. Da får du ikke retten lengre. :) heller slutt når permisjonen er over.

Back
Topp