Engangsstønad og foreldrepenger...

Ladybug95

Andre møte med forumet
Mener NAV skal opplyse om hva som svarer seg å velge i forhold til foreldrepenger og engangsstønad, stemmer dette?

Jeg søkte om foreldrepenger og har slått meg til ro om at det ville være valget som svarte seg, fordi jeg ikke har hørt noe mer. Men sjekka nett på NAV sine sider at det hadde svart seg med ca 10 000 kr dersom jeg hadde tatt engangsstønaden... Er to-tre mnd inn i permisjonen nå, er det noen måte å endre dette på?

Det er ikke noe man velger. Enten kvalifiserer man til foreldrepenger, eller så gjør man det ikke, og da får man bare engangsstønad.
Engangsstønad er en engangssum, mens foreldrepenger får du utbetalt hver mnd.
Hvis du kvalifiserer for foreldrepenger, betyr det at du vil få mye mer utbetalt i løpet av en normal permisjon enn om du hadde fått engangsstønad.

Dersom du skal ha permisjon i 9 mnd, betyr det at du vil ha 5111kr å leve for i mnd hvis du hadde fått engangsstønad.
De fleste tjener jo mer enn det på en mnd, og det er jo lønnen din før du gikk ut i permisjon som ble lagt til grunn for å regne ut foreldrepengene.

Hvordan mener du at du ville fått mer om du ikke hadde valgt å søke om foreldrepenger?

Hvordan kan det ha seg at du vil få mer penger utbetalt som engangsstønad eller foreldrepenger?

Det er ens eget ansvar å søke, lese seg opp og finne ut av hva man er kvalifisert til å få. Ved spørsmål skal NAV selvfølgelig være behjelpelig.

Foreldrepenger får du jo utbetalt i 49 uker ved 100% dekningsgrad. Engangsstønaden vil ikke vare så lenge om du fordeler beløpet på antall måneder.

Back
Topp