Engangsstønad og foreldrepenger

bakemamma

Elsker forumet
I dag har jeg levert søknaden for barselstønaden, og bedt om at den utbetales 12 uker før fødsel :-) Like greit å være tidlig ute, i stedet for å stresse seinere ;-)

Når vi kommer nærmere fødsel skal vi se litt på når far skal ta sine 12 uker med foreldrepenger. Og litt hva som er mest praktisk i forhold til ferie greier. Han må jo ha 5 uker ferie i året, og de 12 ukene i tillegg betyr mye fri :-D

Vi har ganske mye av de store og dyre tinga allerede, så barselstønaden kommer til å bli brukt til litt diverse. Har også lyst til å bruke noe på flybillett nordover til svigers :-)

Selv om det er veldig tidlig må jeg faktisk begynne å planlegge allerede nå. Til og med når det gjelder fødselen.... Kjenner jeg blir litt svett bare av tanken ;-)

Er det ikke sånn at man ikke kan søke engangsstønad før 26 uke?
Eller er ikke barselsstønad og engangsstønad det samme? :p 
Jeg syntes det er så vanskelig å få oversikt over dette her...

maggie91 skrev:
Er det ikke sånn at man ikke kan søke engangsstønad før 26 uke?
Eller er ikke barselsstønad og engangsstønad det samme? :p 
Jeg syntes det er så vanskelig å få oversikt over dette her...

Man kan søke før uke 26, men man får den ikke før da

Jeg hadde ingen problemer med å få levere den, og jeg hadde med termin bekreftelse fra UL.
Man får jo uansett ikke utbetalt noe før tidligst 12 uker før fødsel...

Hmm, jeg ringte også nav og fikk heller ikke lov å søke før etter 26 uker, og da kunne det ta 6 uker før den var på konto.

Jeg tror bare jeg venter med å søke til jeg har passert uke 26, bare for å være sikker :p

Så enten er de veldig greie her, eller så er de slepphendte med reglene....
Som hu på nav sa, selv om jeg leverer tidlig får jeg uansett ikke noe før jeg skal :-p
Jeg forklarte bare at jeg liker å være tidlig ute, og var vel faktisk like tidlig ute for 12 år siden :-)

Tror det er veldig forskjellig fra kommune til kommune altså :) Sist søkte jeg før uke 26.. La jo med terminbekreftelse), og det gikk fint :)

Vi spurte jo litt om foreldrepenger også, siden far har rett på det. Men det trengte vi ikke tenke på riktig enda. Heldigvis... Sambo må nemlig forhøre seg litt mer på jobb om hva de har brukt å gjøre... For ikke å snakke om å finne uker det passer å ta ut perm.

Jeg ringte nav senest i går og da sa de at for engangsstønad så MÅTTE terminbekreftelsen være datert etter 26 uke og at jeg kunne skrive i søknaden når jeg ville ha det utbetalt og at det "aaaaldri" var et problem, og at jeg kunne få det utbetalt asap

Ringte nav ang foreldre penger, og de ba meg søke etter 26 uke pga termin bekreftelsen.
De sa at det ok maks 2 mnd før en får svar ang foreldre penger søknaden i buskerud...så min er levert for noen uker siden. Er 29 uker nå

Var på nav i begynnelsen av januar, bare for å høre om jeg måtte levere ny søknad. Nettopp pga det med bekreftelse etter uke 26. Og det trengte jeg ikke. Den ville uansett ikke bli kikka på før jeg kom så langt, så da ville det ikke ha noe å si. Jeg har rutine UL som terminbekreftelse, og fikk beskjed om at den var nok. Og den hadde jeg jo i slutten av november...
I morra er jeg 26 uker, og kan da tidligst få engangsstønaden om 2 uker. Så får jo bare se hva som skjer, og om jeg hører noe fra nav før det.

phuongd skrev:
Fekk beskjed om at terminbekreftelse måtte være etter uke 26,dvs du kan ikke søke foreldrepenger før du har passert 26 uker i svangersskapet. 

Søker ikke foreldrepenger jeg da.. Mulig det også er forskjell fra nav-kontor til nav-kontor

jeg kunne ikke sende søknaden før jeg var 26 uker, måtte sende emed en bekreftelse på termindato, og denne kunne ikke bli skrevet ut før i uke 26, fikk jeg beskjed om..

Mi ( nr 2 på vei) skrev:
jeg kunne ikke sende søknaden før jeg var 26 uker, måtte sende emed en bekreftelse på termindato, og denne kunne ikke bli skrevet ut før i uke 26, fikk jeg beskjed om..

stemmer det. Står på nav  sine sider også :)

Da er jeg bare heldig med kontoret her da... Er ikke første gang det :-p

Back
Topp