Engangsstønad, både mor&far studenter i Danmark.

Bkno0753572

Første møte med forumet
Hei!

Jeg og kjæresten min studerer i Danmark og får begge studielån. (lånekassen)
Vi lurer på om ikke vi har rett på engangsstønad. I følge NAV står det at man ikke har rett på det så lenge man bor i et nordisk land, for da er man medlem av folketrygden i dette landet og har adresse i det landet.
Det vil si at hadde vi bodd i f.eks Polen eller Australia så hadde vi fått det.. (I danmark har de ikke noe som heter engangsstønad)
Jeg har kikket litt på nettet og lest at noen har reist hjem til norge og født der, og da fått pengene. (dette var noe fra 2006)

Jeg lurer på om dette stemmer, og er det noen regel hvor lenge man må være i Norge før man føder?

Håper på svar og ev. historier der noen har vært/eller er i noen lignende situasjon :)

Hilsen Student DK i uke 20 :)

Vet ikke hvordan reglene er, men dere er vel fremdeles norske statsborgere?? Nav foreldrepenger på fb tror jeg er rette stedet å spørre

Jeg tror du må hjem å føde i Norge for å få rett til engangsstønad. Kjenner ei som er student i DK og dro hjem for å føde i Norge.

Det som er dumt med det er at ungen faller utenfor Sunhedsplejen i DK og du utenfor mødregruppe.

Så spørs hva man er villig til.

Her hjemme stiller jo studier på lik linje med jobb, og man får det man ville fått av Lånekassen som mammapenger istedet, i permisjonen. Samme med far vil jeg tro. Dere som norske statsborgere vil vel falle under den reglen? Om dere må føde i Norge derimot er jeg ikke sikker på. Ta en telefon til NAV, de kan nok svare deg konkret. Men studier gir rett til permisjonspenger- ihvertfall så lenge du er under utdanning. Lykke til!

Back
Topp