Energidrikker

FruMarihøne

Glad i forumet
Hei. Jeg planlegger å bli gravid og drikker gjerne en 0,33/0,5 liter energidrikkom dagen. Nærmere bestrmt Battery energidrikk. På boksen står det "passer ikke for barn, gravide eller folk som er overfølsomme ovenfør koffein"

Jeg har og lest at noen jordmødre anbefaler og ta med en energidrikk til fødselen.

Hva er det i battery som gjør den "farlig" og værre å drikke enn annen brus?
 
Hei Gundalillblåsokk,


Det er først og fremst koffeinet som gjør at man anbefaler gravide og ammende med å være forsiktig med energidrikker. Man kommer gjerne opp i en høyere mengde koffein når man drikker energidrikk enn når man f.eks drikker en kopp kaffe eller te. Energidrikkene kan også ha sterkere effekt enn vanlig kaffe.

Gravide og ammende bør ikke innta mer enn 100-200 mg koffein per dag, og helst så lite som mulig. Dette tilsvarer ca. 1-2 kopper kaffe, 3-4 kopper te, og ca.1 boks (0,33) energidrikk. Dette er fordi koffein kan ha uheldige virkninger på små barn og foster, og kan påvirke fødselsvekt o.l.
Det finnes ikke klare anbefalinger på energidrikk, men som et føre-var-prinsipp bør man innta så lite som mulig.

Noen energidrikker inneholder kunstig søtning, andre inneholder sukker. De sukkerholdige energidrikkene blir som å drikke brus, noe man ikke anbefaler på daglig basis hverken til store eller små. Det kan fort bli for mye sukker, og helsemyndighetene anbefaler at man begrenser inntaket av tilsatt sukker. Det er hverken bra for kropp eller tannhelse med for mye sukker, i tillegg inneholder disse ofte ikke annet enn sukker og kalorier, såkalte "tomme kalorier". Da er det bedre å spise vanlig mat for å få energi :happy:

Kunstig søtning anbefales ikke til barn under 3 år, som et føre-var-prinsipp, fordi man rett og slett ikke har undersøkt effektene godt nok for barn. I tillegg kan noen former for kunstig søtning virke lakserende. Man anbefaler heller ikke et overdrevent inntak av kunstig søtning for gravide, da dette ikke er forsket nok på.

Vann er helt klart den beste tørstedrikken, men det er selvfølgelig godt å veksle med andre ting i blant. Juice og melk er fin drikke til måltidene. Det er spesielt viktig å drikke nok når man ammer.

Litt energidrikke begrenset til selve fødselen går nok bra, men jeg ville unngått typer med mye koffein, og ikke drukket store mengder. Energi kan man også få fra juice, saft, müslibarer og ellers vanlig mat slik som yoghurt eller brødskive :happy: Du kan lese mer om hva jeg anbefaler av mat før, under og etter fødsel her.

Lykke til!
 
Last edited:
Takk for svar! Men om jeg skulle bli gravid. Er det innafor med en 0,5 liter battery hver Lørdag feks? Koffein blir da 160ml. Drikker ikke kaffe. Noe cola. Mest vann og melk.

Andre ingredienser i battery er sukker, taurin og fire (?) Forskjellige B-vitaminer.
 
Takk for svar! Men om jeg skulle bli gravid. Er det innafor med en 0,5 liter battery hver Lørdag feks? Koffein blir da 160ml. Drikker ikke kaffe. Noe cola. Mest vann og melk.

Andre ingredienser i battery er sukker, taurin og fire (?) Forskjellige B-vitaminer.


Jeg ville kuttet helt ut, man vet aldri. Det er jo ikke sunt uansett, så jeg ville gjort det som er best for barnet under svangerskapet :)
 
Takk for svar! Men om jeg skulle bli gravid. Er det innafor med en 0,5 liter battery hver Lørdag feks? Koffein blir da 160ml. Drikker ikke kaffe. Noe cola. Mest vann og melk.

Andre ingredienser i battery er sukker, taurin og fire (?) Forskjellige B-vitaminer.

Hei igjen! Å begrense det til lørdag høres ut som en veldig god idé. Før du blir gravid kan du jo gradvis kutte ned på antall ganger i uka.

Man bør holde seg til maks 100-200 mg koffein per dag når man er gravid. Mengden drikke avhenger av hvor mye koffein som finnes i kaffe, te eller energidrikken. Jeg ville holdt meg til maks 0,33 l Battery på lørdag (dette vil i en normal Battery gi rundt 100 mg koffein), men helst så lite som mulig, da man ikke vet så mye om effekten av energidrikk hos gravide.

Litt koffein går bra (og særlig dersom du ikke drikker kaffe i tillegg), og litt sukker går også bra, men det beste er å begrense dette, og med energidrikk som smaker søtt og godt kan man fort få i seg mye koffein av gangen :happy: De kan også være sterkere pga eventuelle andre stimulerende stoffer. Vær obs på at cola også inneholder koffein.
 
Last edited:
Back
Topp