Energidrikke

Bruker244sir

Andre møte med forumet
Hei
Jeg har vært cola zero holiker frem til jeg var 4 uker på vei og det plutselig smakte drit drikker bare vann nå, noe som er bra da seff. Men jeg har aldri vært noe opptatt av battery,monster,burn osv men hadde en battery her en dag og d var såå god me noe annet en bare vann (jar prøvd jus saft osv) så mitt spørsmål kor "farligt" e d og drikke en slik boks sei eks 3 ganger i uka

Hei
Jeg har vært cola zero holiker frem til jeg var 4 uker på vei og det plutselig smakte drit drikker bare vann nå, noe som er bra da seff. Men jeg har aldri vært noe opptatt av battery,monster,burn osv men hadde en battery her en dag og d var såå god me noe annet en bare vann (jar prøvd jus saft osv) så mitt spørsmål kor "farligt" e d og drikke en slik boks sei eks 3 ganger i uka
En 500ml boks inneholder 160mg koffein som er godt innafor grensa på 200mg per dag :)

Har drukket en liten boks på 80mg hver dag i svangerskapet her :facepalm: Før drakk jeg opp til 2 store bokser per dag, noe som var litt i overkant sånn helsemessig sett :bag::bag:

Hei
Tror nok mange drikker mye mer koffein i form av kaffe enn man egentlig er klar over, så en energidrikk i ny og ned er nok ikke farlig, ei heller daglig så lenge man holder seg under en viss mengde. Tenker det er mange andre ting som vil være farligere å innta i svangerskapet enn energidrikk! Også er det kanskje noe med kombinasjonen av alt i et svangerskap også, så så lenge kostholdet stort sett er bra vil det nok gå helt fint å drikke energidrikk uten at du trenger å tenke mer på det :)

Anbefalingen er jo at gravide ikke bør få i seg mer enn 100-200 mg koffein per dag. Men energidrikker inneholder også taurin som heller ikke er bra å få i seg for mye av. Men å drikke en energidrikk innimellom går nok greit. Selv holder jeg meg unna koffein i svangerskapet :)

Fant en tråd om energidrikk og utfyllende svar fra Thea fra Melk.no.
https://forum.babyverden.no/threads/energidrikker.1942935/

Jeg var avhengig av energi drikke før jeg fant ut at jeg var gravid. Har drukket det i mange år. Nå så er det null energi drikke. Har holdt meg unna det så lenge jeg har vært gravid. Men, det er meg og det jeg tenker. Og som de over meg sier så er det ikke farlig å ta seg en nå og da. Så lenge det ikke er hver dag. Ser det er flere gravide som drikker det uten at det tar skade.

Jeg har kuttet ut all koffein i svangerskapet, selv om det skal være trygt, så tenker jeg det ikke er noe poeng å utsette baby for noe «unødvendig». Drakk iallefall en kanne kaffe hver dag før, nå lever jeg på absolutt kun vann (ingen brus, saft, juice, melk, kaffe, te..). Men alle for seg, tror ikke jeg hadde drukket noe sånt fast, av og til går nok greit ja - men koffein er ganske så skadelig for barn, så tenker det beste er å holde seg unna. Hvis man ikke klarer det, drikk av og til, og spre det ut over hele dagen, og ikke en hel boks på et jafs. Mengde har noe å si, men er også «når», altså er det mer skadelig å drikke feks, som jeg kunne før, en kanne kaffe på en time, enn ut over hele dagen… Konsentrasjonen av koffein er relevant, så det er noe å bemerke seg.

I følge nyere norsk forskning har koffein ingen sammenheng med risikoen for for tidlig fødsel, spontanabort og dødfødsel

Men samtidig sier de offisielle helserådene fortsatt maks 100-200mg koffein så forholder meg til det enn så lenge og tar min boks med 80mg med god samvittighet ;) Drikker ikke noe kaffe ellers.

Nå skal det sies at jeg var sykt strict i mitt første svangerskap og holdt meg unna all koffein og lettbrus. Kjenner at jeg nå følger de offisielle rådene istedet. Alle får velge selv tenker jeg. :happy:

Er forøvrig i syden nå på et hotell hvor 70% av damene må være gravide og det sjokkerer meg hvor uforsiktige de fleste er med maten her med tanke på upasteuriserte produkter, oster, ustekte egg og rødt kjøtt.. og de aller aller fleste her er norske, svenske eller danske. :wideyed:

Last edited:
Jeg tenker det er en grunn til at det står på alle ernergidrikker at de ikke er egnet for gravide. Det er 3 ganger så mye koffein pr 100 ml i energidrikk som i cola. Så det går jo på hvor mye du får i deg på en gang og ikke hvor mye du drikker i løpet av en dag. Min lege forklarte meg at koffein får barnets hjerte til å slå fortere og at det kan være uheldig.

Back
Topp