Eneggede tvillinger med felles morkake - erfaringer?

lillemaur

Elsker forumet
Aprilbarna`15
Januarlykke 2019
Vi har fått vite med 99% sikkerhet at vi venter eneggede tvillinger og det ser ut som de har felles morkake også. Er det noen som har det samme som oss, og har noen erfaringer de vil dele? Vi syns plutselig det ble litt skummelt, og hadde satt veldig pris på å høre andre sine historier. Er 16+5 i dag :)
 
-
 
Last edited:
Dette hørtes ut som beskjeden vi fikk i dag, men vi ble satt til 12+5 (tv2 12+4, menstermin 12+1), så håper egentlig like mye å få litt erfaring fra deg som er litt foran i løypa [emoji6]

Gratulerer!! Ja, det skal jeg selvfølgelig gjøre [emoji4] Alt vi vet foreløpig er at vi skal inn på kontroll hver 14 dag, pga fare for TTTS, men ellers så virket det som om de vil gi mer beskjed lengre ut i svangerskapet. Vi bor ikke i nærheten av et stort sykehus, så jeg skal reise opp to uker i forkant av termin for å være på den sikre siden. Lokalsykehuset utfører kun hastekeisersnitt, noe jeg selvfølgelig håper vi slipper. Men vi vet foreløpig ikke hvilken uke det blir aktuelt å sette i gang. Det er jo enda noen måneder igjen [emoji4]
 
( VÅR ERFARING , ikke for å skremme noen !![emoji254])
Førstegangsfødende .
Vi venter eneggede gutter med felles morkake m/ hver sin fosterpose [emoji1327]‍♀️.
Vi viste ikke så mye om verken TTTS eller komplikasjonene som kan oppstå ved tvillingsvangerskap. Første ultralyd var jeg 10 uker på vei og fant ut vi ventet to. Dem var 99% sikker på at det var eneggede og vi fikk det bekreftet samt bekreftelse av kjønnet på dem når Vi var 13-14 uker på vei . Alt så strålende ut hele veien og når vi kom til uke 20 fant dem ut at tvillingene hadde utviklet TTTS og vi ble hastet til sykehuset da det var store forskjeller på forstervannsmengden på dem . Dem ønsket å haste oss til Hamburg for operasjon dagen etter vi ankom sykehuset. Dagen etter viste det seg at fostervannet ikke hadde minket mer og vi lå akuratt på grensen med fostervann som er 2cm før dem kunne sende oss . Vi lå på 2.2 cm og de neste 2 ukene holdt det seg akuratt på grensen. Etter to uker fikk vi komme hjem og ble fulgt opp med undersøkelser og blodgjennomstrømmålinger på sykehuset to ganger i uken og legen en gang i uken.
Jeg skulle ønske jeg hadde fått litt mer informasjon av jordmor og lege om komplikasjonene ved tvillingsvangerskap før jeg var kommet til uke 20 og plutselig fikk høre om TTTS for første gang og på toppen av det at guttene våres hadde utviklet TTTS.
Nå er vi kommet til 28+4 og endelig kan vi puste litt ut da det ser ut til og holde seg stabilt og dem vokser å er friske begge to [emoji294]️[emoji170][emoji170].


Jeg er førstegangsfødende og det ville vært rart og gått gravid med bare en baby og ikke to[emoji254].
Det er tungt og mye påkjenninger på kroppen , men til syvende og sist så tenker jeg kun på at babyene har det bra og er friske som er det viktigste av alt.

Ettersom jeg går TTTS svangerskap så vet vi ikke sikkert når fødselen blir ( hvis noe skjer som gjør at dem på forløses tidligere enn uke 34 ) . Fått beskjed fra sykehuset at Tvillingsvangerskap med felles morkake ikke skal gå over 34 uker. Vet ikke helt om det er korrekt men fikk ett skriv på det fra legen.

Ønsker dere lykke til og nyte svangerskapet[emoji5][emoji294]️[emoji254].
 
Det var det privat jordmor antok i går også, at det blir sjekk hver 14. dag. Vi har fått time der vi har fødeplass allerede neste uke, så håper vi får litt mer info da og vet litt mer hva vi kan forvente. Var veldig overrasket over at det er to, jeg har hatt lite symptomer og ingen mage eller noe som helst, men det blir jo aller mest moro med to [emoji4] håper de holder seg leeeenge inne i alle fall!

Så bra at dere får komme inn så tidlig. Det er godt å bli fulgt opp så grundig. Vær fornøyd med at du ikke har merket så mye, for sånn var mitt første svangerskap og denne gangen har det vært helt vilt annerledes! Kvalm, trøtt, hormonell og bekkenløsning kom mye tidligere [emoji23] Men så lenge alt er ok, så er det helt greit [emoji173]️ Har du fått beskjed om hvor lenge du blir å gå før du blir satt i gang?
 
( VÅR ERFARING , ikke for å skremme noen !![emoji254])
Førstegangsfødende .
Vi venter eneggede gutter med felles morkake m/ hver sin fosterpose [emoji1327]‍♀️.
Vi viste ikke så mye om verken TTTS eller komplikasjonene som kan oppstå ved tvillingsvangerskap. Første ultralyd var jeg 10 uker på vei og fant ut vi ventet to. Dem var 99% sikker på at det var eneggede og vi fikk det bekreftet samt bekreftelse av kjønnet på dem når Vi var 13-14 uker på vei . Alt så strålende ut hele veien og når vi kom til uke 20 fant dem ut at tvillingene hadde utviklet TTTS og vi ble hastet til sykehuset da det var store forskjeller på forstervannsmengden på dem . Dem ønsket å haste oss til Hamburg for operasjon dagen etter vi ankom sykehuset. Dagen etter viste det seg at fostervannet ikke hadde minket mer og vi lå akuratt på grensen med fostervann som er 2cm før dem kunne sende oss . Vi lå på 2.2 cm og de neste 2 ukene holdt det seg akuratt på grensen. Etter to uker fikk vi komme hjem og ble fulgt opp med undersøkelser og blodgjennomstrømmålinger på sykehuset to ganger i uken og legen en gang i uken.
Jeg skulle ønske jeg hadde fått litt mer informasjon av jordmor og lege om komplikasjonene ved tvillingsvangerskap før jeg var kommet til uke 20 og plutselig fikk høre om TTTS for første gang og på toppen av det at guttene våres hadde utviklet TTTS.
Nå er vi kommet til 28+4 og endelig kan vi puste litt ut da det ser ut til og holde seg stabilt og dem vokser å er friske begge to [emoji294]️[emoji170][emoji170].


Jeg er førstegangsfødende og det ville vært rart og gått gravid med bare en baby og ikke to[emoji254].
Det er tungt og mye påkjenninger på kroppen , men til syvende og sist så tenker jeg kun på at babyene har det bra og er friske som er det viktigste av alt.

Ettersom jeg går TTTS svangerskap så vet vi ikke sikkert når fødselen blir ( hvis noe skjer som gjør at dem på forløses tidligere enn uke 34 ) . Fått beskjed fra sykehuset at Tvillingsvangerskap med felles morkake ikke skal gå over 34 uker. Vet ikke helt om det er korrekt men fikk ett skriv på det fra legen.

Ønsker dere lykke til og nyte svangerskapet[emoji5][emoji294]️[emoji254].

Så bra at alt har gått bra, tross alt! TTTS er ikke noe spøk! Det er så rart at alle sykehusene har så forskjellige termindatoer på oss. Her fikk jeg høre sist at jeg kunne gå helt til termin hvis alt var normalt. Men jeg kjøper ikke heeelt den riktig enda [emoji6] Men vil uansett ha de innabords så lenge som overhodet mulig.
 
Så bra at alt har gått bra, tross alt! TTTS er ikke noe spøk! Det er så rart at alle sykehusene har så forskjellige termindatoer på oss. Her fikk jeg høre sist at jeg kunne gå helt til termin hvis alt var normalt. Men jeg kjøper ikke heeelt den riktig enda [emoji6] Men vil uansett ha de innabords så lenge som overhodet mulig.

Ja , har selv fått to forskjellige beskjeder fra to forskjellige sykehus. Jo lengre dem får være i magen jo bedre det er jo [emoji2].
 
-
 
Last edited:
Nå har jeg vært på kontroll igjen, og den ene har litt lite vann. De er fortsatt ganske like i størrelse, men nå blir det kontroller hver uke fremover (15+4 nå), også måtte jeg ikke være fremmed for at det kan utvikle seg til ttts og tur til Hamburg. Liker det ikke, men blir jo i alle fall godt fulgt opp. Og er så glad jeg dro på privat TUL, hadde ikke ant meg at det er tvillinger ellers, og da hadde jeg jo mistet all oppfølging i noen uker fremover!

Så utrolig bra at du får ukentlig oppfølging nå! Skjønner at det er skummelt å få en sånn beskjed. Har de sagt noe om det kan ta seg opp igjen over tid? Sender deg en stor klem [emoji173]️
 
Fikk beskjed om dette i dag, felles morkake, hver sin fostersekk.. uggh, akkurat som om jeg var nervøs nok fra før av..
 
Fikk beskjed om dette i dag, felles morkake, hver sin fostersekk.. uggh, akkurat som om jeg var nervøs nok fra før av..

Gratulerer med tvillinger [emoji4] Er du langt på vei? Jeg får oppfølging hver 14 dag, så føler meg veldig godt ivaretatt.
 
Gratulerer med tvillinger [emoji4] Er du langt på vei? Jeg får oppfølging hver 14 dag, så føler meg veldig godt ivaretatt.
Takk :)
Er 14 uker på vei, så fortsatt tidlig..
Er bekymret for at vi skal flytte i neste mnd. Da flytter vi fra by med stort universitetssykehus til en by som er 2 timer unna nærmeste lokalsykehus.. :nailbiting:
 
Takk :)
Er 14 uker på vei, så fortsatt tidlig..
Er bekymret for at vi skal flytte i neste mnd. Da flytter vi fra by med stort universitetssykehus til en by som er 2 timer unna nærmeste lokalsykehus.. :nailbiting:

Vi bor sånn at vi må reise med ambulansefly for å få føde, men sannsynligvis så drar vi til sykehuset før termin for å unngå at det blir hast. Tenker nok at de setter opp en plan for deg også [emoji4]
 
Back
Topp