Enebarn - fordeler og ulemper? Hva er din erfaring?

Kelsey

Gift med forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Hva er dine tanker rundt det å være enebarn?

Jeg håper vi kan få vårt første barn i løpet av de neste 1-2 årene og vi er helt sikre på at vi kun ønsker ett barn.

Tidligere når vi har snakket med andre og nevnt dette er tilbakemeldingene nesten utelukkende negative.

Er det noen som har positive (eller negative) erfaringer rundt det å enten være eller ha enebarn?
 
Man kan delta på alt. Aldri flere avslutninger o.l som krasjer.
Mye tid til barnet.
Lettere å finne på ting, dra på ferier osv.

Det eneste negative jeg kan komme på er at når man er voksen, så har man ingen å dele «ansvaret» for foreldrene med.
Det er ikke sånn at livet blir kjipt uten søsken.

Jeg har ikke enebarn lenger, men min eldste var 14 før hun fikk en bror, så hun har jo vært enebarn hele livet. Og flytter vel mest sannsynlig ut mens broren enda er liten, sånn at han også blir enebarn i praksis. Men jeg syns det er helt topp. Massemasse tid til det ene barnet man har. Jeg vurderer ikke engang å prøve å få et barn til så han minste kan få en lekekamerat.
 
Vi har en gutt, og det blir med han. Han har akkurat fylt 5 år.

Tenker det er positive og negative sider ved å være enebarn og å være en del av en søskenflokk.

Nå er noe av grunnen min sykdom og skader etter en ulykke, men både jeg og samboer har alltid ønsket oss bare et barn.

Vi har mye tid, vi kan gjøre det han ønsker, innenfor visse grenser :p vi må ikke dele oss med tanke på forskjellige interesser i forhold til alder og aktiviteter/avslutninger osv.
Nå som han er 5 er det ingen mindre søsken og ta hensyn til og vi kan være mer spontane enn vi kunne hvert med et mindre søsken (dette ville jo ha endret seg på sikt)
Men han er alene, han får ingen å dele ting med, han må stå alene om det når vi blir eldre osv, og han får kanskje ikke de positive sidene ved at søsken krangler og lærer å løse ting.

Men vi ser allikavel de positive sidene, vi invitere ofte med hjem fra Bhg og i helger for å leke, vi møter andre med barn ofte.

Vi er godt fornøyd med å ha et barn, det passer oss og vår livsstil, vi føler mulighetene er større for oss.
 
Jeg er enebarn og følte meg mye ensom som barn og også som voksen. Jeg har ingen familie rundt meg, da jeg ikke har kontakt med min mor. Å ha er søsken hadde kunnet være en fint ting. Søsken har et bånd ikke andre har, på godt og vondt selvfølgelig.

Jeg ønsket meg alltid søsken da jeg var liten.

Jeg kjenner likevel også enebarn som var og er fornøyd med å være enebarn, unntatt den større ansvarsfølelsen ovenfor foreldrene sine.

Fordi vi har så lite familie rundt oss var det en av grunnene til at vi selv ville ha to barn og ikke bare ett. Da har de hverandre. Og båndet de allerede har fått seg imellom er helt nydelig.

Kanskje ikke det du ville høre, men det er min erfaring i allefall :)

Forøvrig er jeg overbevist om at det viktigste er å gi barna sine en trygg og fin oppvekst, og ikke om man har søsken eller ei
 
Samboer er enebarn og syns det var helt fint.
Jeg har mange søsken og skulle ønske jeg var enebarn/mindre søsken :p
 
Jeg er enebarn. Var mye ensom i barndommen, hadde en mor som slet mye og ingen å dele det med, ønsket meg alltid søsken. På tross av at jeg selv skulle ønsker jeg hadde hatt søsken tror jeg enebarn kan ha en like god barndom som de med søsken, det er ikke antallet barn som avgjør det :)
 
Jeg tror vi bare kommer til å få det ene barnet vi venter nå. Og jeg har også fått negative tilbakemeldinger på det, gjerne av typen "dere er egoistiske, det er slemt, du KAN ikke med vilje bare få et barn osv". Jeg synes det er vilt provoserende, frekt som bare f*** og virkelig ingen andres sak. Ikke svar på det du spurte om, men jeg vil bare si at jeg støtter deg: deres liv, deres valg. Selv har jeg flere søsken og elsker dem, men det er så mye mer som avgjør hvordan en barndom blir. Gjør det som er rett for dere ♡
 
Mye negativt å få her også men vi har ikkr selv valgt å få bare ett barn da selv om det kan virke sånn på enkelte

Positive:
Kan være med på alt, vi er begge to på kamper feks
Vi kan reise mer
Kan ha med venner på ferie og aktiviteter
Vi har mye tid til han


Selv har jet søsken men hadde klart meg fint uten, det er ikke sånn at alle søsken er gode venner pg har et spesielt bånd
 
Hva er dine tanker rundt det å være enebarn?

Jeg håper vi kan få vårt første barn i løpet av de neste 1-2 årene og vi er helt sikre på at vi kun ønsker ett barn.

Tidligere når vi har snakket med andre og nevnt dette er tilbakemeldingene nesten utelukkende negative.

Er det noen som har positive (eller negative) erfaringer rundt det å enten være eller ha enebarn?

Jeg kan bare snakke for mine erfaringer som delvis enebarn selv, og at jeg nå har ett barn (men ønsker flere innen 3 års tid). Jeg håper ingen som ufrivillig eller frivillig bare har/kan få ett barn tar seg nær av dette og basert på mine erfaringer har jeg også noen ting jeg tenker man som foreldre kan gjør i situasjoner hvor barnet vokser opp uten søsken. Jeg mener ikke at det er synd på barn som vokser opp uten søsken, Mn kan få en like fullverdig og god barndom og oppdragelse ❤️ men selv vil jeg ikke dette for mitt barn, basert på egen oppvekst, og håper jeg får gitt mitt barn et søsken.

Så hvis jeg skal begynne med mine egne erfaringer så har jeg flere halvsøsken med felles far, som jeg kun har sett annenhver helg grunnet avstanden, og i ferier, annenhver høytid.

I hverdagen hadde jeg da forelder og bonusforelder og jeg følte meg generelt ensom. Alle vennene mine sa at jeg var så heldig som hadde foreldres oppmerksomhet for meg selv, at det var stille og rolig i huset, jeg kunne velge hva jeg ville se på tv. Jeg så det ikke sånn i det hele tatt. Jeg savnet noen å sloss, krangle med, dele hverdagslige øyeblikk med, le med, finne på rampestreker med, snakke med om hvor håpløse foreldrene var, ha en sånn taus forståelse med et annet menneske om at selv hvor ulike man kan være som søsken så er man fra det samme hjemmet og har en dypere forståelse av den hverdagen man har, fordi man deler den hver dag. Vet ikke om jeg får uttrykt meg godt nok, men en felles forståelse som man ikke får på samme måte med venner.
Som barn selv har jeg ikke syntes det har gjort noe at jeg ikke har hatt foreldre på typ hveeer håndballkamp eller lignende, det var ikke alltid mulig grunnet turnusjobb hos foreldre og gjorde meg ingenting. Samboeren min som har en bror, hadde foreldre som ikke hadde hobbyer utenom barna og foreldrene var på ALLE kamper av ulikt slag som hørte til idrett, fra sånn 10-11 år og ut tenåra hadde faktisk min samboer ønsket å kunne gjøre noe helt selvstendig uten at foreldre skulle se på hver gang.

Dette var i barndommen. Som voksne får man utrolig mye ansvar for kontakt med foreldre som enebarn. Den ene forelderen har bare meg, og venter mye av meg, mye kontakt, at jeg skal komme på besøk osv. Det er ingen andre som fyller forelderen min sitt behov for kontakt med eget barn, som man såklart savner når barna har flytta hjemmefra. Dette har vært en stor utfordring for meg, som i tillegg må dele meg mellom skilte foreldre, men det har blitt noe bedre i at min forelder har gitt meg litt mer space. Når foreldrene blir gamle har man som enebarn også et større ansvar og kanskje er man eneste som har ansvar for å passe på to gamle foreldre. Det er mye ansvar å ha alene.

Så er det generaliseringer som at enebarn blir mer egosenteiske, dårlige til å samarbeide og ta hensyn, og det mener jeg er HELT feil :) Det kan man få i store søskenflokken, og handler kun om oppdragelse. Man får ikke søsken for at barnet skal bli et bedre menneske og lære å samarbeide, vente på tur og dele, det burde man som forelder få til uansett mener jeg da. Selv ikke med to foreldre og ingen søsken hverken bør eller kan barnet være sentrum for all oppmerksomhet til enhver tid.
I ferier kan man også sørge for å dra på ferie med vennepar med barn og søskenbarn kan fylle det savnet etter jevnaldrende i høytidene.
Jeg har snakket med flere som er enebarn, og de fleste uttrykker et savn over søsken i barndommen, men enda mer som voksne når foreldrene blir gamle og dør. Noen å dele sin kjærlighet til foreldrene med, noen som sitter med den samme sorgen eller savnet etter foreldrene.
Likevel mener jeg ikke at man ikke har et fullverdig liv som enebarn, tvert i mot, men kan jeg velge for mine barn, vil jeg gi dem noen å dele sorger og gleder med.

Det kommer nok mange argumenter nå om at mange søskenflokken hater hverandre osv., selvfølgelig, det kan alltid oppstå splid innad i en familie. Men det er også foreldre som bestemmer hvilken atferd som er akseptabel overfor hverandre i barndommen, derav også argumentet mitt om at enebarn ikke blir "dårligere" mer selvsentrert mennesker - det er det foreldrene som skaper. Og foreldre kan legge til rette for god dynamikk blant søsken som skaper grobunn for relasjonen mellom dem som voksne. Så kan man såklart ikke spå fremtida, men hallo, i flere familier slutter foreldre og barn å ha kontakt, så det å ikke få flere barn begrunnet i at det uansett ikke er sikkert de får et godt forhold, er litt tynt.

Så kommer det viktigste av ALT. Det viktigste for barna er foreldre som har kapasitet og overskudd til å være deres foreldre. Det burde være en forutsetning for å få mange barn. I det synes jeg ikke det ligger å fokusere 100% på ett barns eksistens, det tenker jeg ikke er helt idellt med tanke på hvordan barnet skal orientere seg i samfunnet som voksen. Men man kan også organisere dette etter å forsøke å få et visst aldersspenn. Er man veldig sliten og har en ettåring, er det like greit å vente noen år, så man har overskudd til to barn som kanskje ikke har stort behov for mamma og pappa sånn som barn under 3 år gjerne har. Det må hver enkelt familie bedømme selv. Og for noen er det for eksempel av hensyn til sykdom eller annet til det beste for barnet og familien at man får ett barn.

Og som hovedpoeng vil jeg trekke frem at omgjengelig, trygge og omtenksomme mennesker med evne til å samarbeide, det er det foreldrene som skaper, ikke eventuelle søsken. Men har man enebarn må man kanskje i større grad oppsøke arenaer hvor barnet kan være sammen med andre barn, et ønske de fleste barn har gjennom mye av barndommen :) ❤️ selv ble jeg veldig flink til å ta initiativ og sosialisere med andre barn tidlig av fordi det var kjedelig alene hjemme. Jeg ble også god på å finne på ting å gjøre helt alene.
 
Last edited:
Jeg vet ikke om jeg hadde klart meg så bra uten mine søsken, men mine foreldre var ikke gode foreldre. For meg var det viktig å gi eldste minst ett søsken.
Pga min erfaring syns jeg det virker stusselig og ensomt å være enebarn, men det er jo også de som trives veldig godt som det. Foreldre som har mer tid til deg fordi du ikke må dele oppmerksomheten osv.
 
Vel.. en veldig positiv ting, spesielt sånn samfunnet er i dag, er at dere har mulighet til å hjelpe barnet ut på boligmarkedet, reise mer.. det blir vanskeligere å gjøre rettferdig jo flere barn man har.
 
Jeg tror vi bare kommer til å få det ene barnet vi venter nå. Og jeg har også fått negative tilbakemeldinger på det, gjerne av typen "dere er egoistiske, det er slemt, du KAN ikke med vilje bare få et barn osv". Jeg synes det er vilt provoserende, frekt som bare f*** og virkelig ingen andres sak. Ikke svar på det du spurte om, men jeg vil bare si at jeg støtter deg: deres liv, deres valg. Selv har jeg flere søsken og elsker dem, men det er så mye mer som avgjør hvordan en barndom blir. Gjør det som er rett for dere ♡

Så synd å høre dere også får negative kommentarer, jeg er helt enig i at man selv må avgjøre hva som er rett. Tusen takk for støtten!

Jeg er også veldig glad i mine søsken, og to av dem er mine beste venner, men likevel er det ikke et alternativ for oss. Her blir det en eller ingen. Vårt eventuelle barn vil ha kusiner og fettere på begge sider, og antageligvis flere som blir relativt tette i alder i tillegg til at vi bor i samme by. Så jeg håper det kan dannes tette bånd der som kanskje tildels vil gjøre opp for eventelle savn etter egne søsken. Vi leter også etter bolig i et barnevennlig område der det vil være lekekamerater i umiddelbar nærhet og vi samtidig også vil ha familie i gåavstand, så jeg håper ikke barnet vil bli ensomt.
 
Ene forelderen min er enebarn.
Sier ofte at savnet etter søsken har vært stort, spesielt i voksen alder.
Ene og alene om å ta vare på sine gamle foreldre, passe på de, ift sykdom og helse, ingen avlastning, må ta vanskelige avgjørelser på egenhånd osv.

I oppveksten var det flust av venner, nabobarn osv, men de forsvant da de ble voksne. Noen flyttet, de fikk jobb, familie, opptatt med sitt.

Søsken har et spesielt bånd, noe som knytter de sammen uansett. Det betyr ikke nødvendigvis at man har et nært forhold til hverandre, eller at man snakkes ofte, men er man søsken har man ihvertfall en mulighet som enebarn ikke har "fått".

Har selv tre brødre. Hadde mye glede av det i oppveksten. Har ikke noe nært forhold i dag, men har et godt forhold. Vi snakkes kun når vi møtes. Men jeg har alltid muligheten til å spørre om hjelp om det er noe. De tre har mer kontakt med hverandre enn jeg har, grunnet interesse og avstander.


Dersom man kan velge hadde jeg ikke vært i tvil. Men ikke alle kan velge. Og dem som velger å kun få et barn har nok tenkt godt igjennom det. Ingen har rett til å dømme uansett.
 
Jeg er ikke enebarn og venter nr 3. Men sånne ting har ingen noe med. Jeg ble irritert selv over hvor mye mas det var mens vi prøvde på nr 2. Som om noen har noe med det. Jeg har en helsøsken og to halvsøsken. To av dem bor i utlandet og en bor 2 timer unna. Ingen av oss har hatt noe bånd og vi snakker nesten ikke sammen i dag. Min snakker litt med den som bor 2 timer unna. Ene i utlandet gjør litt mye ut av seg og er den bortskjemte( ja min mor favorisere veldig) og har masse problemer hele tiden. Så egentlig er jeg litt lei. Kan se både positive og negative ting uansett hva man er vant til selv, men uansett så er det helt opp til dere og hva dere synes er riktig.
 
Jeg vet ikke om jeg hadde klart meg så bra uten mine søsken, men mine foreldre var ikke gode foreldre. For meg var det viktig å gi eldste minst ett søsken.
Pga min erfaring syns jeg det virker stusselig og ensomt å være enebarn, men det er jo også de som trives veldig godt som det. Foreldre som har mer tid til deg fordi du ikke må dele oppmerksomheten osv.
Om det er stusselig og ensomt iommer jo an på mye forskjellig :)
 
Min begynner å bli stor nå oh sier han ikke vil ha søsken , han trekker frem fordelene med å være alene og så får han ha med venner på tur, det hadde han ikke kunnet om vi var flere.
Hvordan livet blir kommer ikke sn på om man har søsken eller ei tenker jeg.
 
Om dere velger 0, 1, 2, 3 eller 10! Barn så er det deres egen sak, ingen andre. Kjenner jeg blir irritert på hvorfor alle skal mene så mye om dette. Må da virkelig få være opp til hver enkelt å selv bestemme? Her får vi høre vi er gal som vil ha minst 3. Hvem har bestemt at 2 barn er det perfekte antall?
 
Vi vurderer forresten også at frøkna skal bli enebarn.. det har vært både dyrt, vondt og nervepirrende å bli gravid, jeg har vært innlagt med blødninger underveis i svangerskapet og er generelt bare blæh.. Vi ønsket oss egentlig 2 og 3, men vi må ta den vurderingen senere, det er litt dårlig gjort å nedprioritere henne så voldsomt hvis neste graviditet blir like vanskelig å få til, og stress i starten..
HVIS vi skal ha fler, så blir det gjennom privatklinikk for å korte ned ventetiden, og at vi skal bo i samme by som klinikken.
Vi har ikke hatt foreldre som har hatt mulighet til å hjelpe oss særlig mye økonomisk, og det er et stort pluss for oss å ha mulighet til å prioritere.
 
Jeg er ikke enebarn, men ser for meg at det tøffeste med å være enebarn er å skulle ta vare på sine foreldre alene når de blir eldre. Å sitte med ansvaret alene.

Ingen andre har noe med om man får et eller flere barn! Eller ingen for den saks skyld.
Alt hva folk skal bry seg om :shifty:
 
Back
Topp