Guest
Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne min historie, men den begynner vel egentlig da jeg var gravid i uke 38. På en jordmor time fant vi ut at babyen var i seteleie. Jeg var sjokkert, fortvila og veldig lei meg. Til da hadde alt vært som det skulle være –perfekt.
Keisersnitt var aldri noe alternativ for meg og jeg var innstilt på å føde normalt selv om det var seteleie som ble bekreftet med 2 ultralyder.
Da jeg kom tilbake til sykehuset i uke 40+1 og 2 ble jeg strippet tilsammen 2 ganger. Til ca 3 cm. Slimproppen gikk og 2 dager etterpå kom riene.
Vel, dagen kom med skikkelige tak i ryggen. Jeg var lykkelig for at fødselen var startet og var ved godt mot. Jeg skulle faktisk få føde normalt.
Timene gikk og på ca 5 cm åpning fikk jeg epiduralen. Riene ble svakere og jeg fikk drypp. Fra da er det veldig lite jeg husker. Jeg vet at jeg kom til 7 cm åpning, men etter det stoppet det helt opp. Jeg hadde da vært i fødsel i over et døgn.
Det ble bestemt keisersnitt pga lite framgang og feilvridning på rompa hans –han kom ikke ned i fødselskanalen og hjerterytmen økte. Fikk en gutt på 4065 gr og samtidig fant de ut at jeg hadde en litt hjerteformet livmor.
Greien er at jeg føler meg så “svikta” av meg selv. Jeg er så skuffa, og det at såret er “ømt/vondt” at jeg kjenner det så godt ennå etter snart 10 uker irriterer meg og gjør meg så deppa.
Jeg føler ikke den “forelskelsen” jeg trodde man skulle få av å bli mamma. Jeg bare er mamma.
Føler meg så alene og føler meg så sjalu sammen med andre mødre som alle har født vaginalt.
Det er stygt å si det, men jeg “håper” at noen andre på min alder skal ende opp med keisersnitt på samme måte. Jeg føler meg mislykket. Ja, jeg ønsker meg flere barn, men er livredd for at jeg ikke skal få føde normalt å få ro i kroppen noen ganger. Jeg får ikke fred. Hvordan skal jeg komme meg ut av dette?