Endringer i permisjon?

Leste nyheten ja... Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan la foreldrene ta avgjørelsen om hvordan de ønsker å fordele permisjonen! Det er ikke sånn at 20/20 passer for alle. Og viktigst av alt er det jo helt tragisk at likestilling skal overgå behovene til et nyfødt barn/baby som ikke har mulighet til å tale sin egen sak! [emoji173]️

Ja, jeg blir skikkelig provosert av det forslaget der! Og jeg synes også det er helt latterlig at likestilling defineres som at alt skal være likt. I enkelte tilfeller - som akkurat det her med å få barn - har menn og kvinner helt ulike utgangspunkt og bør ikke behandles helt likt, for det er rett og slett ikke rettferdig! Denne likestillingen har jo bare gått alt for langt; like mange menn og kvinner i militæret, for det er likestilling! Flott - så får vi et dårligere forsvar da, for uansett hvordan man vrir og vender på det er menn sterkere fra naturens side. Kvinnepoeng i studier har ført til at enkelte tidligere mannsdominerte studier nå består av 90% kvinner. Utrolig kjipt for de mennene som var bedre kvalifisert, men som ikke fikk studieplass fordi de har utovertiss. Sorry - veldig avsporing.

At permisjon har blitt en likestillingssak kan jeg heller ikke forstå, for det handler jo ikke om mor og far, det handler om barnet og dets evne til å skape tilknytning. Dersom den ene av foreldrene er selvstendig næringsdrivende må familien velge mellom inntekt og barnets beste?! Er jo ikke alle som har mulighet til å ikke jobbe. Problemet må jo være at kvinner blir diskriminert i arbeidssituasjon fordi de får barn? Og at menn blir kritisert for å ønske å ta permisjon? For meg er det i alle fall den biten som ikke er likestilling! Arbeidsgiver burde ha like mye forståelse, og tilrettelegge for at både kvinner og menn kan ta permisjon. Skjønner ikke at staten skal legge seg opp i hva som er den beste løsningen for den enkelte familie. Men så lenge vi har blå regjering kommer jo aldri et sånt forslag til å bli vedtatt da - heldigvis!

Jeg er ikke nødvendigvis for at man får null valgfrihet, men jeg er for fedrekvote! Den artikkelen synes jeg var utrolig lite nyansert og veldig ensporet.

Jeg er ikke nødvendigvis for at man får null valgfrihet, men jeg er for fedrekvote! Den artikkelen synes jeg var utrolig lite nyansert og veldig ensporet.

Kvote er helt greit, men synes ikke det burde utgjøre så stor del av permisjonen! Å sette den til 20 uker og si man mister den delen av permisjonen dersom mor/far ikke tar den ut synes jeg er drøyt. Om en av foreldrene ikke har mulighet til å ta ut permisjon, hvor skal man gjøre av ungen da? Barnehagene tar jo ikke i mot så små - så da må man jo evt. gå tilbake på det og åpne for at 26 uker gamle babyer kan begynne i bhg. Forskningen viser jo at selv barnehagestart for ett år gamle barn kan være for tøft. Må bli mer akseptert at fedre ønsker å ta større del av permisjonen / at mødre ønsker å ta mindre.

Det må snart snu - samfunnet handler mer og mer om produksjon, penger, rettigheter og høyintensiv fart. Mindre og mindre om barns ve og vel, om hva som faktisk kreves i barneoppdragelse og hva små barns behov er - mindre om hva mors behov dreier seg om i arbeidslivet! Eller - ikke bland disse debattene - permisjon og likestilling. La familier bestemme selv utfra rammer med minimums fedrekvote på 10 uker, full perm i ett år, slik forskning viser at er best for barnet!!

Kvote er helt greit, men synes ikke det burde utgjøre så stor del av permisjonen! Å sette den til 20 uker og si man mister den delen av permisjonen dersom mor/far ikke tar den ut synes jeg er drøyt. Om en av foreldrene ikke har mulighet til å ta ut permisjon, hvor skal man gjøre av ungen da? Barnehagene tar jo ikke i mot så små - så da må man jo evt. gå tilbake på det og åpne for at 26 uker gamle babyer kan begynne i bhg. Forskningen viser jo at selv barnehagestart for ett år gamle barn kan være for tøft. Må bli mer akseptert at fedre ønsker å ta større del av permisjonen / at mødre ønsker å ta mindre.

Jeg synes det er fint med en viss valgfrihet jeg óg, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være SÅ stor forskjell på mor og far som enkelte mener det bør være. Dessverre endrer ikke samfunn og holdninger seg uten videre. Mange fedre tror jeg føler seg presset både av sin partner og jobben til å ta minst mulig.

Det må snart snu - samfunnet handler mer og mer om produksjon, penger, rettigheter og høyintensiv fart. Mindre og mindre om barns ve og vel, om hva som faktisk kreves i barneoppdragelse og hva små barns behov er - mindre om hva mors behov dreier seg om i arbeidslivet! Eller - ikke bland disse debattene - permisjon og likestilling. La familier bestemme selv utfra rammer med minimums fedrekvote på 10 uker, full perm i ett år, slik forskning viser at er best for barnet!!

Det er da ingen forskning som sier at barnet får det bedre med en kortere fedrekvote? Det som er viktig for barnet er jo at mor eller far til sammen er hjemme lenge nok. Og i Norge er vi så heldige at vi får full lønn i nesten ett år for å sikre det.

Dessverre oppnår man ikke likestilling av seg selv uten å blant annet se på hvordan ulike permisjonsordninger påvirker arbeidsvilkårene for kvinner og menn.

Og når det er snakk om penger: her kan jo faktisk familiene selv gjøre mye med å velge å ta ulønnet permisjon, og dermed prioritere tid med barna foran produksjon og penger.

Jeg synes det er fint med en viss valgfrihet jeg óg, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være SÅ stor forskjell på mor og far som enkelte mener det bør være. Dessverre endrer ikke samfunn og holdninger seg uten videre. Mange fedre tror jeg føler seg presset både av sin partner og jobben til å ta minst mulig.

Med økningen i pappapermisjon som inntreffer nå skal vel mor og far ha 14 uker hver, og resten er valgfritt? :) i teorien har derfor ikke mor mer enn far. Mor har vel faktisk mindre enn far med babyen fordi hun må ta ut tre av ukene før termin?

Skjønner absolutt hva du mener, men å fordele permisjonen helt likt for så å si at den bortfaller om den ikke blir tatt ut av rett person synes nå ikke jeg er veien å gå. Da synes jeg fokuset blir litt for mye på likestilling i arbeidslivet og litt for lite på årsaken til at man har permisjon - nemlig barnet som er kommet til verden. Synd at det er sånn i dag, men samfunnet er i endring og det blir mer og mer akseptert at menn ønsker å ta større del i familielivet. Det er f.eks mer vanlig i dag enn før at fedre får foreldrerett ved skilsmisse. Det har også blitt mer akseptert at fedre tar ut permisjon enn det det var for 10 år siden. Jeg tenker nå at vi som foreldre er likestilt når vi har de samme mulighetene, og det har vi faktisk med dagens ordning. Ja, man kan oppleve å ikke ha friheten fordi man får press fra arbeidsgiver/familie, men arbeidsgiver kan ikke si opp en far som ønsker å ta 20 uker permisjon. Så hvis det er viktig og riktig for familien får han jo bare stå i mot det presset fra arbeidsgiver og ta den permisjonen.

Her er pappa selvstendig næringsdrivende og vil pga av lav lønn ikke ha rett til permisjonsutbetaling. Så vi taper ganske mye for en sånn løsning da det ender med at jeg må ta ulønnet permisjon eller må tidligere ut i arbeid.

Her er pappa selvstendig næringsdrivende og vil pga av lav lønn ikke ha rett til permisjonsutbetaling. Så vi taper ganske mye for en sånn løsning da det ender med at jeg må ta ulønnet permisjon eller må tidligere ut i arbeid.

Men hvis far ikke har opparbeidet rett, så kan vel du søke om å overta hans uker? Eller har jeg misforstått?

Er litt usikker på hvordan det blir. Men han er bonde og kan ikke la være å være på jobb heller på en måte.

Men vil ikke få permisjonspenger da han har for dårlig lønn. Men jeg tror han kan få støtte til avløser. Men hans jobb er på en måte så mye mer enn noe en kan lære en slags vikar. Litt vanskelig å forklare. Men sist barn som nå snart er to endte vi opp med å ikke ta ut hans perm. Og sånn sett tape på det. Eneste han fikk var de 2 første ukene etter fødsel da han fikk 1500 kr dagen i omsorgspenger brukt på avløser. Måtte ha timer fra ansatt for å få ut pengene. Og 1500 holder ikke til det som trengs å gjøre her i løpet av en dag.

Back
Topp