endring i søvnmønster på natten. tips???

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
Hei damer :)

Lillegutt har helt siden første stund sovet rundt. Men etter han ble 6 mnd var det nesten som om det skjedde noe. han begynte å våkne opp å hye og gaule kanskje allerede i 1 tiden. Så kan han holde det gående helt til han får flaske. Han kan i tillegg og våkne for å få flaske to ganger ila natten avhengig av hvor tidlig han våkner første gang. Jeg sluttet å amme når han var 6 mnd og han tar flaske veldig fint. Han får en porsjon grøt til frokost og det samme til kvelds, i tillegg får han flaske, skive og frukt til lunsj og et middagsglass og litt melk på flasken til middag..tviler på at han får for lite mat ila dagen(?)
Han har ikke fått tenner enda, men klør noe helt ekstremt virker det sånn.(men det har han gjorg i noen mnd nå, så har gitt opp de tenna)
Han sover alt fra 2 til 3 hviler til dagen alt ettersom om han sover 2- 3 timer eller 30 min -1 time hver hvil.får ikke sove lenger enn til 5 på ettermiddagen og legger han 7.

Skal egntlig ikke klage mtp at vi har vært så heldige med sovingen hans helt til nå, men vil gjerne få tilbake den lange søvnen på natten da han våkner mye..

Er det noen andre som har opplevd lignende, eller har noen gode tips til hvordan få tilbake den gode nattesøvnen? Eller er det bare å fortsette og at det går seg til? Hadde jo og tenkt å legge han inn på eget rom nå siden han har vært så stabil, men nå når han holder på sån tror jeg ikke det er så aktuelt. Orker ikke skytteltrafikk om natten.

Ale tips og råd mottas med takk :) :)

Har ingen tips, men kan bekrefte at lillegutt her har også våknet mer de siste ukene, er 6 mnd og 19 dager. Vi har likevel flyttet han på eget rom, men det er nokså nærme vårt så det gjør meg ingenting. I går hadde vi skikkelig tannbesvær tidlig på dagen, men har heller ikke kommet noe her. Har også hatt løs mage et par uker, ser ut som det toppet seg i går da gommene var vonde.

Jeg tror det er perioder de går gjennom som man bare må stå i, men det er verdt å prøve ut tips man evt får, kan jo ikke skade :)

Har ingen gode tips, men mange har vel perioder med utviklingssprang på denne tiden som kan påvirke nattesøvnen :-)

Hva med å gi vann i stedet for melk, så får han på en måte ikke belønning for å våkne?

Det fungerte i hvert fall på storesøster her da hun fikk det for seg at hun skulle ha en melkeflaske hver natt da hun var 14-15 mnd gammel. Etter noen netter hvor hun kun ble tilbudt vann ga hun seg! :)

Helsesøster og barnelegen på 6 mnd kontrollen sa at vi kunne prøve å gi han mer mat på dagen..synes det kan være en utfordring da han allerede spiser fulle porsjoner med grøt og melk til frokost og kvelds, melk og brødskive+frukt til lunsj, melk og et helt middagsglass og frukt til middag.. han nekter å spise oftere enn hver 4 time og da er det ikke mer timer igjen å ta av før natten melder sin ankomst.. jeg skal prøve å vanne ut melken mer og mer for hver dag slik at det tilslutt kun er vann å få. Jeg får ikke i han vann til måltidene da han spytter det ut igjen..

Helsesøster og barnelegen på 6 mnd kontrollen sa at vi kunne prøve å gi han mer mat på dagen..synes det kan være en utfordring da han allerede spiser fulle porsjoner med grøt og melk til frokost og kvelds, melk og brødskive+frukt til lunsj, melk og et helt middagsglass og frukt til middag.. han nekter å spise oftere enn hver 4 time og da er det ikke mer timer igjen å ta av før natten melder sin ankomst.. jeg skal prøve å vanne ut melken mer og mer for hver dag slik at det tilslutt kun er vann å få. Jeg får ikke i han vann til måltidene da han spytter det ut igjen..
Høres ut som om han får mat i massevis ihvertfall :) Min på 6,5 mnd spiser tilsammen én posjon grøt i døgnet, ellers går det bare i pupp ;) Vi sliter innimellom med sovinga, men regner det som faser de må igjennom.

Jeg ville tilbydd vann om natta. Hvis han har slutta å spise på natta, så ikke legg til dere den uvanen. Den blir hard å bli kvitt igjen.

Det kan ikke være noe mat han reagerer på?

Back
Topp