endring i søvnmønster på natt. tips???

godtemomsen

Lykkelig ventende <3
Hei damer :)

Lillegutt har helt siden første stund sovet rundt. Men etter han ble 6 mnd var det nesten som om det skjedde noe. han begynte å våkne opp å hye og gaule kanskje allerede i 1 tiden. Så kan han holde det gående helt til han får flaske. Han kan i tillegg og våkne for å få flaske to ganger ila natten avhengig av hvor tidlig han våkner første gang. Jeg sluttet å amme når han var 6 mnd og han tar flaske veldig fint. Han får en porsjon grøt til frokost og det samme til kvelds, i tillegg får han flaske, skive og frukt til lunsj og et middagsglass og litt melk på flasken til middag..tviler på at han får for lite mat ila dagen(?)
Han har ikke fått tenner enda, men klør noe helt ekstremt virker det sånn.(men det har han gjorg i noen mnd nå, så har gitt opp de tenna)
Han sover alt fra 2 til 3 hviler til dagen alt ettersom om han sover 2- 3 timer eller 30 min -1 time hver hvil.får ikke sove lenger enn til 5 på ettermiddagen og legger han 7.

Skal egntlig ikke klage mtp at vi har vært så heldige med sovingen hans helt til nå, men vil gjerne få tilbake den lange søvnen på natten da han våkner mye..

Er det noen andre som har opplevd lignende, eller har noen gode tips til hvordan få tilbake den gode nattesøvnen? Eller er det bare å fortsette og at det går seg til? Hadde jo og tenkt å legge han inn på eget rom nå siden han har vært så stabil, men nå når han holder på sån tror jeg ikke det er så aktuelt. Orker ikke skytteltrafikk om natten.

Mener og å huske at jeg har lest at jngene har urolige perioder i forkant av et nytt utviklingstrinn. Hvordan kan dette påvirke atferden?

Alle tips og råd mottas med takk :) :)
 
Hm... jeg har egentlig ikke noe tips å komme med annet enn at du ikke er alene, hvis det er noen trøst...

Riktignok har aldri min sovet rundt noensinne, og hun sover lengre nå enn noen gang, men hun også våkner opp i 1-2 tiden (eller allerede i 10-tiden) og hylskriker. Det tar lang tid å roe henne, men så sover hun bedre.

Hun er midt i et utviklingstrinn nå, og disse tenna klør veldig i perioder, virker det som. Ikke mye jeg kan gjøre, virker det som...
 
Er ikke sikkert det er dette som påvirker søtingen din, men:
Fra fødselen av har babyer et søvnmønster på natten hvor de våkner 3-4 ganger, noen sovner av seg selv igjen, andre ikke. (Samme med eldre barn/voksne, men vi bare snur oss og sover videre uten å huske det neste dag)
Rundt 6 mnds alder våkner de 8-12 ganger i løpet av natta, ofte beveger de seg bare litt og sovner igjen, andre ganger våkner de helt. Kilde: bok jeg, desverre, ikke husker tittelen på -.-

Kanskje tenner, ja, eller utviklingssprang, eller bare en periode. Du må nok bare "stå'an av" :/
Ang utviklingssprang er det en grei bok "the wonder weeks". De har også en app hvor du kan følge barnets utviklingssprang, appen viser hva som (kan) skje før spranget en såkalt "fussy" periode og hva de lærer i løpet av spranget :) finnes sikkert en del på nettet generelt sett om temaet også ;)
 
Back
Topp