Endring i søvn 4 mnd?

Saskia

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Aprillykke 2017
Maiblomstene 2017
Det sies at rundt 4 mnd så kan søvnrutinene til de små bli mye vanskeligere...noen som har merket dette?

Her i huset har småen begynt å klynke på nattestid, og de siste nettene har vi hatt omganger med nesten panisk gråt. Natt til igår var helt ekstrem, det gikk ikke mer enn 30-40 min mellom hver gang han satte i å hyle..og bare pupp kunne roe ham. Inatt hadde vi bare en episode, men til gjengjeld så varte den helt til jeg fikk vekket ham skikkelig...da var det bare smil. Er veldig usikker på hva som plager ham...kan de ha mareritt så små? Eller kan det være tenner? Magen er helt fin og han krøker seg ikke sammen når han gråter. Er frustrerende å ikke vite hva jeg kan gjøre for å hjelpe...
 
Har ikke merket noe til det. Han sover natten gjennom og noen dupper på dagen
 
Har ikke merket noe til det. Han sover natten gjennom og noen dupper på dagen
Herregud så heldig du er :)

Vi har ikke merket noe forskjell ved 4 mnd. Hun har alltid vært like urolig :rolleyes:

Kanskje han trenger litt mer nærhet på natten? Ingen tips.
 
Her har vi plutselig hatt tre netter hvor han har sovet til 4.30-5.30!!!!!!
I natt har han riktignok ynka seg litt men jeg har bare tatt armen rundt han og gjynga rompa hans litt så har det stoppet.
Og sikkert fordi han sover bedre på natta har han idag holdt seg våken i 3,5 time uten surv før legging igjen. Så da håper jeg han var så sliten at han sover lenge osv osv.
Håper SÅ vi er inne i en god sirkel og at vi aldri finner veien ut:)
Han er 4,5 mnd nå
 
Glemte det... Sånn hyling har vi hatt dagtid når han har sovet. Da har det bare vært å få han opp og gi han pupp. Da har han alltid, uten unntak! fått prompa, og da har det blitt bra.
Du har ikke begynt med noe mat han kan ha fått litt magevondt av??
 
Glemte det... Sånn hyling har vi hatt dagtid når han har sovet. Da har det bare vært å få han opp og gi han pupp. Da har han alltid, uten unntak! fått prompa, og da har det blitt bra.
Du har ikke begynt med noe mat han kan ha fått litt magevondt av??
Har såvidt fått smakt på avocado for en uke siden...så tviler på at det er den. Men vi lurer på om han har melkeallergi...kan være det er den som har blitt verre den siste tiden. Jeg prøver å kutte ut melk, så får vi se om det hjelper på etterhvert.
 
Har såvidt fått smakt på avocado for en uke siden...så tviler på at det er den. Men vi lurer på om han har melkeallergi...kan være det er den som har blitt verre den siste tiden. Jeg prøver å kutte ut melk, så får vi se om det hjelper på etterhvert.
Huff, ja prøv det noen dager, så håper vi det går over:)
 
Mikkel har vært vanskelig denne uka, han er straks 4 mnd. det har vært mye skriking ved legging, og han har generelt vært urolig hele natta også- til mors store frustrasjon :-/ Han har vært oppe hver time hele natta, og ikke klart å finne roa igjen etterpå. Håper det går over snart :)
 
Ehh ja. Det har vært helt jævlig. Har ikke hatt så dårlig søvn siden hun var 1 mnd. Nå har det vært to uker med dårlig søvn. Hun skal ha pupp nesten hver andre time. Sukk.
Bilettmerket desperat etter søvn
 
Hun hadde noen dager for litt siden hvor hun gråt 20 minutter før hun la seg, men sov gjennom hele natten forde. Nå gråter hun ikke og sover fortsatt 12-13 timer sammenhengende. Tror det bare var et utviklingssprang :)
 
Lillegutt ble plutselig verre rundt 3 mnd og skrek om natten og roet seg aldri før han fikk pupp selvom det bare var en halvtime siden sist, og det varte en mnd tid før han begynte å smake grøt, når får han litt grøt/velling hver kveld og sover plutselig minst 10 timer om natten, Har heller ikke like vondt i magen som han har hatt før heller, så vet ikke hva det er som gjør det :p
 
Det var noen kvelder for en uke siden ca, at han ikke ville sove på kvelden selv om han var kjempetrøtt. Brukte 1,5 timer med byssing og vugging. Men nå er det tilbake til normalen. Samtidig så hadde vi bare tull med ammingen, men det er også borte nå. Utviklingssprang er eneste grunn jeg kan komme på. Skjedde ganske nøyaktig da han var 4 mnd.
 
Etter 3 mndr har lille ikke sover mer enn tre timer i strekk. Våkner mye pga magen, og spiser ofte. Men sovner selv uten styr da.
 
Her har vi akkurat passert 4 mndr, og legging på dagtid har blitt mye vanskeligere. Protesterer når hun legges (aldri gjort det før) og sover kun korte dupper på 30-45 min. Handler det ikke om at det er i denne alderen de begynner å "bruke" gråten litt mer bevisst for å oppnå noe? Jeg tolker det litt sånn, og prøver å være bestemt på at hun ikke skal gråte seg til å bli tatt opp igjen. (Sitter ved siden av og stryker på henne, altså- forlater henne ikke når hun gråter).
 
Blitt vanskelig å legge på dagen siden hun ble fire mnd og protesterer tydelig når jeg legger henne, selv om hun er trøtt og moden for dupp. Stort sett 30-50 minutters dupper på dagtid.
På natta ynker hun seg litt nå for tiden, snart fem mnd, og da er det ofte pga litt promping, men hun våkner ikke av det.
Uro på natta kan nok også være nærhetsbehov, utviklingsspang og eller tannklåe. De har jo så mye de skal bearbeide når det skjer store ting i utviklinga og det kan gi uro når de har lett søvn. De har gjerne sykluser med tung og lett søvn, og da blir iallefall mi jente mer urolig i søvne med jevne mellomrom på natta, men uten å våkne. Bare kaver og ynker seg litt.
 
Last edited:
Sniker fra januar, min gutt blir 4 måneder i slutten av april og har de siste par nettene vært urolig. Han gråter ikke men ligger og klynker og vrir seg når vi legger han i babynestet etter han har sovnet. Våkner og sovner kun igjen ved at jeg ammer han. Endrer jeg stilling ligger han ig vrir seg og blir skikkelig urolig. Håper det snart endrer seg igjen da han ikke har særlig lange dupper på dagtid heller og har egentlig alldri hatt det.
 
vår har holdt på i nesten 2 uker nå, våkner ofte på natten og sånn kan han holde på noen timer, sover litt og griner litt. han er 4 måneder nå. men han har begynt med grøt så lurer på om det kan ha noen sammenheng. selvom det ikke virker som at han har magevondt...
 
Jeppjepp - Jenta mi rundet 4 mnd på mandag, og det er litt styr nå... Til nå har ho sovet kjempegodt om natta - gjerne gjennom natta, og vært lett å legge om kvelden. Men har strevd masse med dagsoving, og har helst villet ligge på fanget. Og det er jo ikke så praktisk nåe man har to andre små... Nå har det blitt omvendt: dagsovinga går kjempebra - ho sover tre faste lurer på ca 1,5 time. Om kvelden ammer og ammer jeg, og får ikke lagt henne. Hun skal gjerne ha mat en gang eller to om natta også, og starter dagen kl fem...da er det umulig å få henne til å sove igjen. Har begynt med små porsjoner med kveldsgrøt, og syns legginga går bittelitt bedre - at ho sovner litt lettere. Men dagen begynner fortsatt kl fem. Håper det roer seg mer når ho greier å få i seg en skikkelig grøtporsjon! Liiitt trøtt nå...
 
Her har lilletupp hatt et par uker med urolige netter, rett før 4 mnd. Våknet ofte og ville bare ligge ved "åpen buffet" Våknet med en gang jeg la henne i senga hennes igjen. Men nå har hun kommet tilbake til slik det var før, sover godt i si ega seng og våkner for å få mat 1-2 ganger.
 
Back
Topp