Endring av mødre/fedrekvote

Ceralita

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Det har jo kommet et forslag om å endre mødre og fedrekvoten til 19 uker ved 80% uttak. Hva tenker dere om dette? Jeg skjønner tanken bak, men det passer så dårlig med hvordan vi hadde tenkt å gjøre det..
 
Jeg synst det burde vært opp til hver enkelt familie og bestemme hva som er best for de. Familier er ulike og vil ha ulike behov. Barnets behov er like grunnleggende uansett og jeg er sjokkert over at de går i mot de faglige rådene ved å fortsette å ta fra mor permisjonsuker. Med nr. 2 måtte jeg fullamme til hun var 10 mnd, først da ville hun smake på litt mat til tross for at vi begynte da hun var 6 mnd. Jeg begynte å jobbe da hun var 7 mnd, og skulle ha ammefri to timer, men dette var vanskelig å få til i praksis. Har angret veldig mye på at jeg gikk så tidlig tilbake i jobb, så denne gangen blir det en del ulønnet permisjon slik som jeg gjorde med eldste.
 
Jeg blir svett av alle endringene.. Funker dårlig med hva vi har tenkt i alle fall!
 
Funker dårlig. Jeg er lite lysten på ulønna permisjon, og jeg så hvor viktig hver eneste uke var sist når vi gikk for 100% og mannen kun hadde sine 10 uker, som han forøvrig strakk ut med masse ferie. Hadde tenkt å gå for 80% nå, og er egentlig nødt til det. Ulønna permisjon er bare helt krise i mine øyne, man mister så mye! Syns dette er et tilbakesteg i forhold til likestilling. Mannen syns det var tøft nok sist å gå ut i permisjon med en baby som ikke tok flaske. Han har ikke lyst til å få permisjon noe tidligere enn sist, for det er et mareritt å bekymre seg over om babyen får i seg nok mat.
 
Funker dårlig. Jeg er lite lysten på ulønna permisjon, og jeg så hvor viktig hver eneste uke var sist når vi gikk for 100% og mannen kun hadde sine 10 uker, som han forøvrig strakk ut med masse ferie. Hadde tenkt å gå for 80% nå, og er egentlig nødt til det. Ulønna permisjon er bare helt krise i mine øyne, man mister så mye! Syns dette er et tilbakesteg i forhold til likestilling. Mannen syns det var tøft nok sist å gå ut i permisjon med en baby som ikke tok flaske. Han har ikke lyst til å få permisjon noe tidligere enn sist, for det er et mareritt å bekymre seg over om babyen får i seg nok mat.
Enig. Jeg tror det kommer til å virke mot sin hensikt. Likestillingstiltak på papiret, men ulønnet permisjon til mor hjelper ikke noe på likestillinga - man taper rettigheter til sykepenger og andre ting også. Vi gikk også for 100% sist (+ferie), men vi kan jo ikke det denne gangen. Vi hadde en drøm om å dele 50/50 da, men vår baby tok heller ikke flaske, så det var uaktuelt. Lurer på om den egentlige motivasjonen er å få folk til å ta ulønnet permisjon i stedet for at staten skal betale via nav?!
 
Synes det er kjipt. Kommer ikke til å påvirke våre planer da: Her blir det uansett 100% lønn og et par måneder med ulønnet permisjon på meg. Gikk ut i jobb litt før 7 måneder sist. Endte med at jeg fikk en skikkelig knekk som varte et par måneder inn i runde to med permisjon. Den permisjonen var forsåvidt ufrivillig i påvente av barnehageplass, men jeg har var på det tidspunktet så sliten av nattamming og pumping på jobb at jeg ikke hadde klart å fortsette med jobb uansett.

At dette har med likestilling å gjøre kjøper jeg ikke når planen for finansiering er at mange familier ikke kommer til å ha råd til løsningen og de derfor slipper å betale ut permisjon :rolleyes:

Tips til dere som er bekymret for ulønnet permisjon: dere er ikke nødt til å tape på pensjon. Sett opp hvor mye dere skulle spart og sørg for at det går inn på pensjonssparekonto hver måned. Deretter er det på tide å fordele gjenværende inntekt (kontantstøtte, barnebidrag og partners lønn) og sørge for at dere står igjen med like mye etter at faste utgifter til bolig er betalt. Når en er hjemme med ulønnet permisjon for å passe felles barn er virkelig ikke tiden for separat økonomi. Avdragsfrihet på lån kan hjelpe hvis økonomien blir for trang.
 
Synes det er kjipt. Kommer ikke til å påvirke våre planer da: Her blir det uansett 100% lønn og et par måneder med ulønnet permisjon på meg. Gikk ut i jobb litt før 7 måneder sist. Endte med at jeg fikk en skikkelig knekk som varte et par måneder inn i runde to med permisjon. Den permisjonen var forsåvidt ufrivillig i påvente av barnehageplass, men jeg har var på det tidspunktet så sliten av nattamming og pumping på jobb at jeg ikke hadde klart å fortsette med jobb uansett.

At dette har med likestilling å gjøre kjøper jeg ikke når planen for finansiering er at mange familier ikke kommer til å ha råd til løsningen og de derfor slipper å betale ut permisjon :rolleyes:

Tips til dere som er bekymret for ulønnet permisjon: dere er ikke nødt til å tape på pensjon. Sett opp hvor mye dere skulle spart og sørg for at det går inn på pensjonssparekonto hver måned. Deretter er det på tide å fordele gjenværende inntekt (kontantstøtte, barnebidrag og partners lønn) og sørge for at dere står igjen med like mye etter at faste utgifter til bolig er betalt. Når en er hjemme med ulønnet permisjon for å passe felles barn er virkelig ikke tiden for separat økonomi. Avdragsfrihet på lån kan hjelpe hvis økonomien blir for trang.
Ja, det er jo sant, hvis en av oss skal være hjemme bør den andre spytte ekstra i potten.

Tenker med skrekk tilbake på tiden med nattamming flere ganger per natt, pumping, koking av flasker, baby med stort mammabehov og full jobb...
 
Synes det er kjipt. Kommer ikke til å påvirke våre planer da: Her blir det uansett 100% lønn og et par måneder med ulønnet permisjon på meg. Gikk ut i jobb litt før 7 måneder sist. Endte med at jeg fikk en skikkelig knekk som varte et par måneder inn i runde to med permisjon. Den permisjonen var forsåvidt ufrivillig i påvente av barnehageplass, men jeg har var på det tidspunktet så sliten av nattamming og pumping på jobb at jeg ikke hadde klart å fortsette med jobb uansett.

At dette har med likestilling å gjøre kjøper jeg ikke når planen for finansiering er at mange familier ikke kommer til å ha råd til løsningen og de derfor slipper å betale ut permisjon :rolleyes:

Tips til dere som er bekymret for ulønnet permisjon: dere er ikke nødt til å tape på pensjon. Sett opp hvor mye dere skulle spart og sørg for at det går inn på pensjonssparekonto hver måned. Deretter er det på tide å fordele gjenværende inntekt (kontantstøtte, barnebidrag og partners lønn) og sørge for at dere står igjen med like mye etter at faste utgifter til bolig er betalt. Når en er hjemme med ulønnet permisjon for å passe felles barn er virkelig ikke tiden for separat økonomi. Avdragsfrihet på lån kan hjelpe hvis økonomien blir for trang.

Man får jo omsorgsopptjening av pensjonspoeng når man har perm uten lønn med barn som er under 6 år. Ikke cash i kassa i hverdagen, men taper ikke til pensjonstida. Les her: www.dinside.no/okonomi/du-kan-fa-pensjon-for-a-vaere-hjemme-med-smabarn/69569837/amp
 
Vi har tenkt å ta 80% for å strekke ut tiden lengst mulig og for å unngå ulønnet perm. Hvis dette blir vedtatt føler jeg meg tvunget ut i ulønnet permisjon... Jeg mistenker at det blir realiteten for veldig mange, og det hjelper ikke akkurat i forhold til likestilling.
 
Vi har tenkt å ta 80% for å strekke ut tiden lengst mulig og for å unngå ulønnet perm. Hvis dette blir vedtatt føler jeg meg tvunget ut i ulønnet permisjon... Jeg mistenker at det blir realiteten for veldig mange, og det hjelper ikke akkurat i forhold til likestilling.

Det er vedtatt slik jeg forstår det. Endringen skjer fra 1.1.19
 
Det er vedtatt slik jeg forstår det. Endringen skjer fra 1.1.19

Nei, den har ikke vært oppe til første behandling ennå ifølge Stortinget.no, så det er fremdeles håp
 
Nei, den har ikke vært oppe til første behandling ennå ifølge Stortinget.no, så det er fremdeles håp
Forslaget er at det skal være 19 uker til far og 19 uker til mor og resten til felles ved 80% uttak. Det skal behandles før nyttår, og om det blir slik ser det ut til å tre i kraft fra 01.01.2019. Det imidlertid som er annerledes per dags dato fra 01.01.2019, kan man lese her: https://www.nav.no/no/Person/Famili...gsregler-for-foreldrepenger-fra-1.januar-2019 Skal da blant annet ikke søke NAV før 6 uker før termin, trenger ikke terminbekreftelse.
 
Det blir nok vedtatt. :/ mødre-/fedrekvoten har aldri vært så stor. Og dette er liksom partiene på borgerlig side der folk skal ha ansvar for sine egne liv?
 
Back
Topp