Endret søvnmønster

Bollebaker

Glad i forumet
Jeg har en gutt på 4 mnd som de siste ukene har endret søvnmønsteret sitt, til det verre. Han våkner oftere på natta, og sovner heller ikke alltid med en gang etter at han har fått melk. Det kan virke som han tror det er morgen både ti, ett og tre, og han kan bli liggende og jabbe rundt et kvarter. Av og til sovner han greit igjen, andre ganger våkner han igjen etter kort tid.
Vi legger ham rundt sju på kvelden, og han sovner som regel ganske greit da.

På dagtid har han pleid å sove ca fra elleve til halv to, og ha et par-tre halvtimeslurer utover det. Men i det siste har han begynt å våkne etter en halvtime. Etter å ha prøvd å få ham inn i det gamle mønstet, har jeg latt det skli litt ut la ham sove når han virker trøtt. Det blir totalt tre-fire timer i løpet av dagen, men det varierer når og hvor lenge om gangen.

Jeg mister litt selvtilliten som mor når situasjonen er blitt slik, i tillegg til at jeg er sliten av oppstykket nattesøvn og å prøve å få ham til å sove på dagtid. Utviklinga skal jo liksom gå andre veien: at de begynner å sove mer regelmessig og i lengre strekk? Og gjerne sove gjennom natta. Dette gjør at jeg føler jeg gjør noe feil, selv om jeg har gode leggerutiner på kvelden og ikke gjør annet enn å amme ham og legge ham tilbake i senga si på natta, pluss å putte smokken inn igjen.

Kan det være at han er overtrøtt og ikke finner den dype søvnen? At han får for lite søvn på dagen?Han egentlig stort sett i godt humør, og virker ikke slik. Jeg har også lurt på om det kan være han er sulten? Han får mm med ca 2,5 timers mellomrom på dagtid, men bare fra et bryst. Det har fungert bra før, men bør jeg gi fra begge? Og legge inn et ekstra måltid på kvelden? Kan det være han trenger fast føde? Han er ganske stor for alderen.

Jeg ville satt stor pris på om helsesøster eller andre kunne gi meg noen gode råd, evt si at det er flere som har det slik. Man leser jo om hvordan det bør være, men det er kanskje flere unntak?
 
La han spise så ofte han vil og tilby alltid begge bryst? Virker han sulten så la han få pupp, en baby skal ikke ha mat etter klokka. Samme med søvnen, la han sove om han er trett.
4mnd er alder for noe som heter 'Sleep Regression' og økeperiode i ett. Også kjent som 'Wonder Week' (du må gjerne google dette for masse god info. :) ) Dette er helt normal utvikling. :)
Beste tipset er å ri det ut. Det går over.
Som sagt er det bare å gi pupp så ofte han vil ha og søvnen går seg til igjen med tiden, men dette er noe de aller aller aller fleste babyer går igjennom akkurat på denne tiden. :)
 
Back
Topp