Endrede retningslinjer?

Aglais

Flørter med forumet
Legen min sier det er nye retningslinjer for når det anbefales å ta de første blodprøvene og vil ikke ta de før i uke 14! I forrige svangerskap for nesten tre år siden tok jeg i uke 7. Finner ikke noen steder hvor det står uke 14, bare 8-12. Noen andre som har hørt om dette?

Ikke vært hos lege enda selv (8+3). Kan du ikke be legen vise deg hvor retningslinjene står?

Ikke hørt om, men har hørt at de helst tar de etter uke 12 fordi sjangsen for å miste er mindre da. Koster vel en del for helsevesenet disse prøvene, så de ønsker vel å spare seg for unødvendige kostnader. Jeg fikk første time i neste uke, er da 10+6 ca.

Syns faktisk at blodtypingen burde skje så tidlig som mulig for om ein mistet og er rh- så bør ein ha sprøyte innen 72 timer og då e det jo greit å vite blodtypen :-)

Jeg fikk høre det motsatte, at nå skal de tas i uke 8-12.. Da jeg var gravid med storebror skulle de tas etter uke 16...

Jeg skal til legen på kontroll når jeg er 11+1, da skal jeg ta blodprøver og full pakke. Hun nevnte ikke noe om endrede retningslinjer...

Syns faktisk at blodtypingen burde skje så tidlig som mulig for om ein mistet og er rh- så bør ein ha sprøyte innen 72 timer og då e det jo greit å vite blodtypen :-)
Og dette er den eneste de ikke vil ta. Det er ganske dustete. På amerikanske nettsider står det at man skal ha den ved enhver blødning ila svangerskapet, men i Norge driver de ikke med det. Men jeg mener at jordmor sa at man skal ha den når man mister etter uke 9. Men kan ha vært 11 også. Men tror iallfall ikke det var senere enn det. Så den 12-ukersregelen er jo teit, og 14 er enda verre. Kunne vært greit med 9-ukersregel da. Men etter det må de jo blodtype uansett. Enten de mister eller går full tid.

Jeg var på tirsdag å hadde første kontroll. Da tok jeg diverse blodprøver, usikker på hva. Men da var jeg 9+0 :-)

Og dette er den eneste de ikke vil ta. Det er ganske dustete. På amerikanske nettsider står det at man skal ha den ved enhver blødning ila svangerskapet, men i Norge driver de ikke med det. Men jeg mener at jordmor sa at man skal ha den når man mister etter uke 9. Men kan ha vært 11 også. Men tror iallfall ikke det var senere enn det. Så den 12-ukersregelen er jo teit, og 14 er enda verre. Kunne vært greit med 9-ukersregel da. Men etter det må de jo blodtype uansett. Enten de mister eller går full tid.
Begge søstrene mine er minus så sannsynligheten e jo stor og dersom eg ikkje får sprøyta då om eg miste så vil det evt bli vanskeligere å bære fram barn seinere så ganske teit regel ja, tenkte eg sku ta det opp med legen når eg ska på kontroll :-)

Begge søstrene mine er minus så sannsynligheten e jo stor og dersom eg ikkje får sprøyta då om eg miste så vil det evt bli vanskeligere å bære fram barn seinere så ganske teit regel ja, tenkte eg sku ta det opp med legen når eg ska på kontroll :-)
Jeg er rhesus minus jeg og, og syns det er ganske ubehagelig at de ikke gidder å bekrefte det i dette systemet her. Har hatt en del blødninger ila de første åtte ukene også (alt står fint til heldigvis), så jeg er ikke glad for den regelen i det hele tatt. Har tatt det opp med legen også, men han blåser det litt vekk. Heldigvis har jeg ikke hørt noe om at det nå er uke 14. Er nok litt forskjellig fra sykehus til sykehus.

Back
Topp