Endre uttak av permisjon for far

BabyNr2påVei

Flørter med forumet
Påskekyllingene 2020
God morgen.
Jeg prøver meg her siden jeg vet det er flere som er foreldre fra tidligere og kanskje har litt erfaring. Samboeren min har uttak av pappapermisjon fra den ene jobben sin 1 dag i uka. Vi ønsker å endre dette til fulle uker (slik at han kan ta ut resten av sin permisjon før neste barn). Noen som har erfaring med endring av uttak og vet dere om arbeidsgiver er pliktig til å si ja til dette?

Vi ble litt usikre på hva vi kan «kreve» for de har jo sagt ja til gradert uttak og samboeren har fått oppfylt sine (opprinnelige) ønsker rundt permisjonen, men må de da tilrettelegge hvis man ønsker å endre det eller kan de sette seg på bakbeina?

Ihht §12.6 i aml: "Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig." Vil tro at det gjelder her, da dere mister permisjon dere har rett på hvis dere ikke tar den ut i tide.

Hvor mye er det han han igjen av permisjonen sin?

Ihht § 12.7 i aml: "Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp."

Tenker at dere bør si i fra så snart som mulig. Nå vet du alle fall hvilke regler som gjelder, men anbefaler en god dialog med arbeidsgiveren hans om hvordan løse dette på best mulig måte for begge parter. Han skal jo tilbake i jobb der etter permisjonen :-)

Ihht §12.6 i aml: "Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig." Vil tro at det gjelder her, da dere mister permisjon dere har rett på hvis dere ikke tar den ut i tide.

Hvor mye er det han han igjen av permisjonen sin?

Ihht § 12.7 i aml: "Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp."

Tenker at dere bør si i fra så snart som mulig. Nå vet du alle fall hvilke regler som gjelder, men anbefaler en god dialog med arbeidsgiveren hans om hvordan løse dette på best mulig måte for begge parter. Han skal jo tilbake i jobb der etter permisjonen :)
Tusen takk. Han har kontaktet arbeidsgiver allerede, men de visste ikke helt og måtte se litt på det. Han har bare brukt 1 dag i uka så han har igjen 12,5uke per i dag. Han jobber ikke 100% i denne stillingen, så da blir det en del flere arbeidsuker enn det han ikke kommer til å jobbe. Når vi så på det så blir det da full permisjon fra denne ene jobben fra slutten av november og frem til min permisjon starter. Da klaffer det med at arbeidsgiver har blitt informert 4 uker i forveien, slik som det står over at er påkrevd for permisjon utover 12uker.

Tusen takk. Han har kontaktet arbeidsgiver allerede, men de visste ikke helt og måtte se litt på det. Han har bare brukt 1 dag i uka så han har igjen 12,5uke per i dag. Han jobber ikke 100% i denne stillingen, så da blir det en del flere arbeidsuker enn det han ikke kommer til å jobbe. Når vi så på det så blir det da full permisjon fra denne ene jobben fra slutten av november og frem til min permisjon starter. Da klaffer det med at arbeidsgiver har blitt informert 4 uker i forveien, slik som det står over at er påkrevd for permisjon utover 12uker.
Så bra, da ordner det seg nok til slutt :-)

Back
Topp