Endre abortgrensen, ja eller nei?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Har dere satt dere inn i debatten om å endre abortgrensen? Hva synes dere? Er 12 uker bra nok, eller er det greit å endre den, til f.eks. 18 uker på vei? Er dette viktig for oss kvinner, at vi har større rett over vår kropp, eller er det en dårlig unnskyldning? Bør vi følge andre land, som kan ha grensen opp til fosteret er levedyktig utenfor livmor?

Og før dere i det hele tatt begynner å diskutere dette vil jeg komme med en bønn: vær så snill å diskuter saklig. Forstår at dette er ett veldig ømt tema, men jeg forventer at dere diskuterer dette på en saklig og fin måte. Har ganske lav terskel for å låse tråder som dette om de sklir ut ;) Respekter hverandre.

Ja jeg synes 12 uker er nok , om det er helt spesielle tilfeller kan man søke senere og det synes jeg er bra nok

Og før dere i det hele tatt begynner å diskutere dette vil jeg komme med en bønn: vær så snill å diskuter saklig. Forstår at dette er ett veldig ømt tema, men jeg forventer at dere diskuterer dette på en saklig og fin måte. Har ganske lav terskel for å låse tråder som dette om de sklir ut ;) Respekter hverandre.
Enig i å respektere hverandre me kunne ønske dere heller fjernet innlegg i stedenfor å låse tråden

Synes det er helt uhørt å heve grensen. Jeg greier ikke å tenke ut én grunn til at jeg ville følt at det var greit.

Ved alvorlig fosterskade osv er allerede det en mulighet, heldigvis, for det synes jeg det skal være.

Jeg synes 12 uker er greit. Ved 18 uker, så kan et foster overleve kort tid utenfor livmoren, jeg synes det er uetisk at grensen skal være så sent på grunn av det. I tillegg, så er det noe som river i meg, for fosteret er ganske stort da, det er utseendesmessig likt en baby, så hva gjør dette med psyken til kvinner i etterkant + helsepersonell?

Nei, 12 uker er lenge nok. Dessuten så får de fleste innvilget abort etter uke 12 om det er slik i Norge.
Jeg vet hvordan det er å «ta abort» seint i svangerskapet det ødelegger psyken din og deg for alltid [emoji20]

De bør avsolutt ikke utvide den. Men blir ikke overrasket om det blir gjort, i enkelte land er det lov frem til fødsel omtrent.

Jeg personlig mener uke 12 allerede er for sent om det ikke er medisinsk. Etter å ha sett hvor utviklet vår var på den tiden må det være helt forferdelig å ta abort. Jeg skulle gjerne sett at det heller gikk motsatt vei - kanskje ned til uke 8. Når det er sagt er jeg glad vi har fri rett til å velge selv, det er ingen selvfølge.

De kunne tatt en mellomting. Uke 15 eller noe.

Jeg hadde aldri tatt abort etter uke 12 likevel, men synes det får være opp til hver enkelt å bestemme det.

Synes 18 virker litt voldsomt lenge ....

Jeg synes og at det. Er nok med 12 uker, men hvem er det da som ønsker seg en utvidelse? Sånn bortsett fra han som ønsker å utvide den til "fosteret kan føle".

Syns bestemmelsene rundt selvbestemt abort er helt greie slik de er. Vil heller ha en litt mindre begrensende bioteknologilov slik at kvinner kan ta mer informerte beslutninger før uke 12 i stedet for å måtte søke nemd og føde abort senere i svangerskapet pga misdannelser ved fosteret som kanskje kunne vært oppdaget før.

Syns dagens ordning er knall, 12 uker er mer enn nok, er det spesielle forhold så kan man søkne nemda og få innvilget senere. Hadde en vennine når jeg var yngre som tok typ 3 aborter og mente hu «bare» kunne fjerne det om hu ble gravid igjen, syns da man bude ha en grense for antaøl aborter og evt oppfølging ved flere, mulig dette allerede er på plass[emoji5]

Syns bestemmelsene rundt selvbestemt abort er helt greie slik de er. Vil heller ha en litt mindre begrensende bioteknologilov slik at kvinner kan ta mer informerte beslutninger før uke 12 i stedet for å måtte søke nemd og føde abort senere i svangerskapet pga misdannelser ved fosteret som kanskje kunne vært oppdaget før.

Signerer denne ja!

Synes grensen som er nå er flott, 12 uker holder og man kan som nevnt over søke om det skulle være grunner for det.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp