Både jeg, 2 forskjellige allmennleger og 3 gynekologer mente jeg hadde det.
Mistanken kom pga veldige smerter både under selve mensen, men også mellom eggløsning og blødning. Har også kraftige blødninger, som har en annen diagnose da (alvorlig eller uttalt dysmenore).
Mistanken hos legene kom først pga sykdomsbildet, jeg var sykemeldt 4-5 dager hver eneste måned, måtte ha kraftigere og kraftigere smertestillende da kroppen ble litt for vant til smertestillende. Uten smertestillende så bodde jeg på badet, enten over doskåla eller i fosterstilling på gulvet, eventuelt i dusjen med varmt vann.
Historien til min mor og nå min søster er veldig lik min, og derfor mente ene gynekologen at det var familiær endometriose, men de ville helst at jeg skulle prøve hormonell prevensjon i første omgang, også eventuelt operasjon den dagen det ikke var nok eller vi slet med å bli gravide. Da jeg sluttet på prevensjon før jeg ble gravid med nummer 1, så ble jeg satt opp på venteliste til operasjon da vi hadde prøvd i 3 måneder (mini satt på pp4) , så operasjon ble avlyst.
Mini kom til i mars i fjor, og i sommer første ble det kikkhullsoperasjon. Der vistes det ingen tegn til endometriose hverken av det kirurgen kunne se eller på biopsien.
Men jeg har mange av de typiske tegnene til å skulle ha denne diagnosen.
Voldsomme smerter under mensen
Ganske kraftige smerter under el
Plaget med magen under menstruasjon
Noe ubehag ved tissing under mensen
Veldig utmattet under mensen
Det som gav meg mistanken aller først var smertene, og de har jeg hatt i økende grad siden jeg fikk mensen da jeg var 10...