Endometriose

Både jeg, 2 forskjellige allmennleger og 3 gynekologer mente jeg hadde det.

Mistanken kom pga veldige smerter både under selve mensen, men også mellom eggløsning og blødning. Har også kraftige blødninger, som har en annen diagnose da (alvorlig eller uttalt dysmenore).
Mistanken hos legene kom først pga sykdomsbildet, jeg var sykemeldt 4-5 dager hver eneste måned, måtte ha kraftigere og kraftigere smertestillende da kroppen ble litt for vant til smertestillende. Uten smertestillende så bodde jeg på badet, enten over doskåla eller i fosterstilling på gulvet, eventuelt i dusjen med varmt vann.
Historien til min mor og nå min søster er veldig lik min, og derfor mente ene gynekologen at det var familiær endometriose, men de ville helst at jeg skulle prøve hormonell prevensjon i første omgang, også eventuelt operasjon den dagen det ikke var nok eller vi slet med å bli gravide. Da jeg sluttet på prevensjon før jeg ble gravid med nummer 1, så ble jeg satt opp på venteliste til operasjon da vi hadde prøvd i 3 måneder (mini satt på pp4) , så operasjon ble avlyst.

Mini kom til i mars i fjor, og i sommer første ble det kikkhullsoperasjon. Der vistes det ingen tegn til endometriose hverken av det kirurgen kunne se eller på biopsien.

Men jeg har mange av de typiske tegnene til å skulle ha denne diagnosen.

Voldsomme smerter under mensen
Ganske kraftige smerter under el
Plaget med magen under menstruasjon
Noe ubehag ved tissing under mensen
Veldig utmattet under mensen

Det som gav meg mistanken aller først var smertene, og de har jeg hatt i økende grad siden jeg fikk mensen da jeg var 10...

Mistanken kom vel ikke før jeg slet med å bli gravid..

Jeg har vonde menstruasjoner, men med Ibux så greier jeg fint å fungere i hverdagen :-) Kan også kjenne når jeg har eggløsning, men er mer plagsomt enn vondt.

Fikk operasjon, og konstatert mild grad av endometriose.

Hvordan begynte dere å mistenke at dere hadde det?

Hei,

Jeg mistenkte at jeg hadde det i mange år. I begynnelsen når jeg fikk mens ved 15/16 års alderen hadde jeg svært smertefull mens, men tok det for gitt at det Skulle være sånn.

Begynte med p-piller da jeg var ca 20 og merket lite til det. Sluttet med p-piller da jeg var 26/27 og begynte da sakte men sikkert oppleve at menstruasjon ble mer og mer smertefull.

Jeg kontaktet lege uten at det hjalp. Jeg snakker med en gynekolog da jeg var 33 og han mente jeg ikke hadde det basert på sin sjekk. Han fokuserte samtalen mest på at jeg burde få barn da før jeg ble 35... frustrert når jeg tenker etter...

Da jeg var 36 var jeg hos en Annen gyn i forbindelse med utredning av infertilitet. Hun mistenkte jeg hadde endometriose. Fikk laproskopi og bekreftet moderat til alvorlig endometriose. Hadde endometriosevev på eggstokkene og de klarte å redde den ene eggstokken min. Har begge to..

Her endte det 8 ivf-forsøk og et ED forsøk. Endoen har hatt veldig dårlig effekt på min eggkvalitet.

Stå på. Få en grundig undersøkelse tidlig. Jeg er frustrert over at det tok så lang tid å få bekreftet mine mistanker.

Jeg får eggløsningesmerter, har svært sterke og smertefulle blødninger. Blør verst de 3 første dagene og kan holde på en uke til sammen.(Har i tillegg en muskelknute på 3cm som også gir svært kraftige blødninger) samler mye veske/vann i underlivet og går opp 2-4kg når endo er aktiv, mister dette da jeg er ferdig med mens.

Last edited:
Back
Topp