Endometriose og spørsmål

Sille92

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Junibollene 2023
Julilykke 2023
Hei!
1.Jeg litt spørsmål her,som jeg håper noen kanskje kan svare meg på. Går nå inn i pp7, og har syke EL-smerter og blir skikkelig uvel. Føler meg ellers fin i syklusen: "vanlig" mens på 6 dg (noe smerter,men lite) og omtrent 28 dagers syklus. Men lurer på om endometriose kan kun "vise seg" ved eggløsning? Jeg fikk et barn i 2020 på pp1. Da hadde jeg gått på p-piller i flere år. Sluttet på pillen i september -21, og kjenner smertene igjen som den gang før jeg begynte på pillen. Kan legge til at min mor har endometriose òg.

2.I sammenheng med dette har jeg bestilt time til privat gynekolog,fordi min egen fastlege mener det er heeelt normalt å ha eggløsningssmerter. Veldig kjipt.. Men,om gynekolog finner noe,kan han henvise til offentlig? Eller kan man kun gå i det private da? Og: er det grunn til å bytte fastlege som hører på meg,og vil sende meg på henvisning i det offentlige? Det er dyrt med privat,og egentlig penger jeg ikke har..

3.Og dere som har endometriose: hvor lang brukte du for å bli gravid? Er det veldig vanlig å måtte få hjelp med IVF når man har dette? Er det sånn at når jeg har klart å bli naturlig gravid en gang,så er sjansen god igjen nå? Jenten min er 1,5 år,så er ikke veldig lenge siden jeg gikk gravid.

Du ønsker henvisning til ivf-behandling? Hvis du har fått ett barn på pp1, og nå er i pp7 på barn nr. 2, bare kort tid etter forrige graviditet, tror jeg at en vurdering av behovet for henvisning til ivf vil bero på din alder og andre evt. faktorer som må vurderes. Det er bekreftet at du har endometriose?

Min forståelse av endometriose er at det er litt enten eller om det fører til infertilitet. Noen mener at endometriose i prinsippet ikke fører til infertilitet med mindre det har ført til tette eggledere, f.eks., og at ivf da vil være nøkkelen, mens andre mener at det kan skape et fiendtlig miljø i livmoren pga. innflammasjon. I tillegg til andre faktorer og gåter som jeg ikke blir helt klok på. Jeg synes det høres ut som du har gode muligheter siden du har blitt gravid på pp1 før. Du har heller ikke rukket å ha alt for mange menustrasjoner etter graviditeten, og det bør være et godt utgangspunkt? Er man under 35 skal man i prinsippet prøve i ett år før det henvises til ivf. Er man over 35, er det minst 6 måneder.

Selv om jeg ikke unner noen å sette i gang med ivf-kjøret, synes jeg ikke det skader å bare få en vurdering av dine muligheter og evt. vurdering av ivf, pga. endometriosen.

Jeg er usikker på om privat gynekolog kan henvise til ivf. Men hvis privat gynekolog vurderer det som aktuelt, kan muligens han/hun rapportere dette videre til din fastlege? Du kan også kun betale for en grundig fertilitetsutredning privat hos en fertilitetsklinikk, den private fertilitetsklinikken kan henvise deg til offentlig ivf, dersom de anser at du har behov for hjelp. Men altså, jeg håper og tror jo at du slipper at de vurderer deg som kandidat for ivf, og at du blir gravid naturlig en gang til.

Kan kun svare på spm 3: jeg har endometriose som er påvist ved operasjon. Opererte vekk cyster på begge eggstokkene i 2012. Startet prøving i 2016 og akkurat 12 mnd etterpå ble jeg gravid med førstemann som kom i februar 2018. Fikk akkurat nr 3 nå i januar 2022 så fikk 3 barn på fire år. For min del var det altså veldig lett å bli gravid etter at førstemann endelig satt

Tusen takk for alle svar:Heartpink Håper vi klare å lage en spire på egenhånd!:Heartblue

Jeg fikk vite under utredning at det er svært lite sannsynlig at det er endo om man ikke har mer smerter enn normalt under mensen (smerter som ikke vanlige reseptfrie smertestillende tar). Så når du kun har plager i forbindelse med EL er det sannsynligvis noe annet eller bare at du er blant dem med smerter under EL.

Det beste målet på fertilitet er tidligere graviditet, så at dere allerede har et barn er veldig positivt. Sannsynligvis er det bare tilfeldigheter som gjør at det tar litt tid nå.

Privat gyn kan henvise, men så lenge kvinnen er under 35 blir dere ikke vurdert før dere har prøvd et år (med mindre det er forhold som gjør at det er helt umulig å lykkes alene).

Lykke til med prøvingen, håper spiren sitter snart :)

Jeg fikk vite under utredning at det er svært lite sannsynlig at det er endo om man ikke har mer smerter enn normalt under mensen (smerter som ikke vanlige reseptfrie smertestillende tar). Så når du kun har plager i forbindelse med EL er det sannsynligvis noe annet eller bare at du er blant dem med smerter under EL.

Det beste målet på fertilitet er tidligere graviditet, så at dere allerede har et barn er veldig positivt. Sannsynligvis er det bare tilfeldigheter som gjør at det tar litt tid nå.

Privat gyn kan henvise, men så lenge kvinnen er under 35 blir dere ikke vurdert før dere har prøvd et år (med mindre det er forhold som gjør at det er helt umulig å lykkes alene).

Lykke til med prøvingen, håper spiren sitter snart :)
Tusen takk for svar.:) Veldig interessant at du sier dette med endo og menstruasjon..for under mens er jeg "normal" = dvs normal blødning og lite smerter (bare normale magekramper og trøtt følelse i korsrygg). Får se hva gyn sier. Ellers håper jeg som du sier at fertilitet er i orden siden det har gått bra naturlig en gang. Det tar vel bare litt ekstra tid, og jeg er kanskje bare en av de som faktisk har veldig el-smerter..:meh:

Tusen takk for svar.:) Veldig interessant at du sier dette med endo og menstruasjon..for under mens er jeg "normal" = dvs normal blødning og lite smerter (bare normale magekramper og trøtt følelse i korsrygg). Får se hva gyn sier. Ellers håper jeg som du sier at fertilitet er i orden siden det har gått bra naturlig en gang. Det tar vel bare litt ekstra tid, og jeg er kanskje bare en av de som faktisk har veldig el-smerter..:meh:

Ja, dere er jo godt innenfor normal prøvetid, så ville prøvd å slappet av litt. Ikke fordi det klaffer raskere når man slapper av, men rett og slett fordi det tidsmessig egentlig ikke er grunn til bekymring :)

Skjønner at 6 pp uten resultat virker mye når man tidligere har lykkes på første, og skjønner at du ønsker å ta en sjekk pga el-smertene. Håper gynekologen gir deg beroligende svar. :)

Et symptom kan være smerter ifbm. eggløsning: https://www.babyverden.no/prover/utredning/endometriose-og-onsket-om-barn/
Jeg fikk beskjed om at jeg trolig ikke hadde endometriose ved fertilitetsutredning, men det viste seg at det hadde jeg. Jeg har ikke ekstreme menssmerter, men etterhvert som jeg lærte mer om symptomer på endometriose kunne jeg krysse av flere plagsomme symptomer som utspilte seg bestemte tidspunkter i syklusen min. Vi var lenge såkalt uforklarlig barnløse. Men, kort tid etter sanering av endo, etter utallige ivf-forsøk, ble jeg gravid og har gått inn i uke 23. Kan være tilfeldig, og det er nok sammensatt, men jeg tror saneringen bidro, og at endo har vært et forstyrrende element i mitt tilfelle. Jeg kjenner nå andre med lignende historie som meg, som har blitt gravid etter sanering.

Jeg er bare litt oppgitt over at endometriose blir tatt for å være «sjeldent» siden jeg havnet i den fellen selv, når det egentlig heller er underdiagnostisert. Når det er sagt, flere med endo blir gravide, og det virker for meg litt som enten eller. Det er nok avhengig av mange faktorer. Det høres ut som dine utsikter er gode! :Heartred

Et symptom kan være smerter ifbm. eggløsning: https://www.babyverden.no/prover/utredning/endometriose-og-onsket-om-barn/
Jeg fikk beskjed om at jeg trolig ikke hadde endometriose ved fertilitetsutredning, men det viste seg at det hadde jeg. Jeg har ikke ekstreme menssmerter, men etterhvert som jeg lærte mer om symptomer på endometriose kunne jeg krysse av flere plagsomme symptomer som utspilte seg bestemte tidspunkter i syklusen min. Vi var lenge såkalt uforklarlig barnløse. Men, kort tid etter sanering av endo, etter utallige ivf-forsøk, ble jeg gravid og har gått inn i uke 23. Kan være tilfeldig, og det er nok sammensatt, men jeg tror saneringen bidro, og at endo har vært et forstyrrende element i mitt tilfelle. Jeg kjenner nå andre med lignende historie som meg, som har blitt gravid etter sanering.

Jeg er bare litt oppgitt over at endometriose blir tatt for å være «sjeldent» siden jeg havnet i den fellen selv, når det egentlig heller er underdiagnostisert. Når det er sagt, flere med endo blir gravide, og det virker for meg litt som enten eller. Det er nok avhengig av mange faktorer. Det høres ut som dine utsikter er gode! :Heartred

Hei. Har du lyst til å utbrodere litt mer om hvilke symptomer du hadde? Evt. sende meg en melding om du ikke vil skrive det her?Har selv nettopp sendt en melding til min fertilitetsklinikk og etterspør en vurdering av om jeg kan ha endometriose (selv om jeg ikke har ekstreme smerter slik jeg leser andre har). Har vært prøvere i 7 år, har 7 innsett bak meg, alle mislykkede. De to siste forsøkene ble avbrutt, så jeg leter etter svar :)

Back
Topp