Endometriose og IVF

LiMoGe

Forelsket i forumet
Hei[:)] 
Jeg lurer på om det er noen med endometriose her som har gjennomgått IVF, og hvordan gikk det?
Vet du/dere om det er like stor sjanse for å lykkes med IVF selv om man har endometriose??
Jeg fikk diagnosen i slutten av august, og er henvist til St.Olav, men jeg klarer ikke lenger motivere meg selv til å tro og håpe at det ender med at vi sitter med en liten baby i armene.. Sliter fryktelig med motivasjonen for tiden, og har nesten bare lyst å gi opp..

jeg har fått påvist litt endometriose!
Vist jeg ikke tar feil så har serene det og hun er jo gravid[;)]
Kanskje det er flere som kan svare!

Tusen takk for oppmuntrende svar[:)] Da er det vel håp for meg også[:)]
Tror jeg må snike litt i dagboka di å se hvordan veien har vært for deg.

Hei! Jeg fikk påvist omfattende endometriose etter et år med sinnsyke smerter[&:]. Var igjennom kikkehullsoperasjon i desember 2007, der de fant mye sammenvoksninger og vev utover buk/tarm.

Ble anbefalt å søke ivf i februar 2008 i tilfelle det ikke ble baby på naturlig vis. Og da ventetiden vanligvis var 5-6 mnd, fikk jeg en runde med pergo. Legene mente det var en real mulighet for å klare det selv, men plutselig var ivf søknaden igjennom og første runde startet vi i april/mai 08. Altså bare 2-3 mnd etter søknaden var sendt.

Hadde nedregulering fra slutten av mai 08, nesespray 2 gg daglig, og sprøyter i to uker (om jeg ikke husker feil). Uttak og innsetting i juni 08. Hadde mange fine egg, og flere ble befruktet med svært godt resultat.

Det ble full klaff på første hos oss, satte inn ett egg som delte seg og nå har vi tvillingjenter på 9 mnd.

Så med MYE endometriose klarte vi det, det er mulig og det er absolutt håp!!
Vil også få si at det ikke er alle som sliter mye med å bli gravide med endometriose, men det kan være en årsak dersom man ikke får det til. IVF er i såfall et kjempegodt alternativ [:D].

Lykke til!! Er det noe jeg kan svare på så er det bare å sende pm også!!

Pelotte: Gratulerer så mye med tvillingjentene[:)] Dette var en skikkelig solskinnshistorie. Og det trenger jeg å høre/lese iblandt. Føler meg MYE mer optimistisk nå vertfall[:D] Tusen takk[:D] Blir en spennende vei videre føler jeg[:)] Krysser fingrene for at det ikke blir for lenge å vente. Vi er ferdig utredet og SÅÅÅ klare for et barn eller to[:)]

Jeg har hørt at det ikke er lurt å gå gravid så mange ganger når man har endometriose pga arrvev som kan føre til komplikasjoner ved fødsel.. Har dere hørt noe om dette??

Okei. Jeg vet det er urealistisk, men jeg ønsker meg mange barn.. Har ei jente fra et tidligere forhold som er 6 år, og min nåværende mann vil ha seks barn til.. [:)] 

Da krysser jeg fingrene for at vi klarer det på egen hånd et par ganger[:)]

ORIGINAL: LiMoGe

Pelotte: Gratulerer så mye med tvillingjentene[:)] Dette var en skikkelig solskinnshistorie. Og det trenger jeg å høre/lese iblandt. Føler meg MYE mer optimistisk nå vertfall[:D] Tusen takk[:D] Blir en spennende vei videre føler jeg[:)] Krysser fingrene for at det ikke blir for lenge å vente. Vi er ferdig utredet og SÅÅÅ klare for et barn eller to[:)]

Jeg har hørt at det ikke er lurt å gå gravid så mange ganger når man har endometriose pga arrvev som kan føre til komplikasjoner ved fødsel.. Har dere hørt noe om dette??

Takk [:)] det var en stri tørn men vi var virkelig heldige!!  Så fint det gjorde deg mer optimistisk!! Det gjelder å ha troen på at man får det til, for meg var det godt i alle fall.. Følte meg jo så mislykket i utgangspunktet! Men vi fikk det til!! Krysser det jeg har for rask igangsetting og et positivt resultat etterhvert[:)].

Når det gjelder arrvev og komplikasjoner har jeg ikke hørt noe om det tidligere, men det kan de helt sikkert svare deg på der du skal til behandling. [;)] Jeg ville tatt en telefon om det jeg lurte på, husker jeg ble helt stressa på alt som var så usikkert. Nå gikk vi i Porsgrunn og der var de i alle fall kjempehyggelige og svarte på det jeg hadde av spørsmål underveis i prosessen.

Lykke til!

Takk for godt historie[:)]

Da får vi håpe at ivf hjelper....

ORIGINAL: Pelotte

ORIGINAL: LiMoGe

Takk [:)] det var en stri tørn men vi var virkelig heldige!!  Så fint det gjorde deg mer optimistisk!! Det gjelder å ha troen på at man får det til, for meg var det godt i alle fall.. Følte meg jo så mislykket i utgangspunktet! Men vi fikk det til!! Krysser det jeg har for rask igangsetting og et positivt resultat etterhvert[:)].

Når det gjelder arrvev og komplikasjoner har jeg ikke hørt noe om det tidligere, men det kan de helt sikkert svare deg på der du skal til behandling. [;)] Jeg ville tatt en telefon om det jeg lurte på, husker jeg ble helt stressa på alt som var så usikkert. Nå gikk vi i Porsgrunn og der var de i alle fall kjempehyggelige og svarte på det jeg hadde av spørsmål underveis i prosessen.

Lykke til!

Det er dette jeg sliter en del med da.. Ønsker så veldig å kunne gi min kjære et barn eller flere. Jeg føler meg rett og slett misslykket som kvinne fordi kroppen min ikke fungerer slik som den skal..er utrolig kjipt.. Det er liksom min viktigste oppgave som kvinne å føde et barn.., å så klarer jeg ikke bli gravid engang..[:@]

Håper vi klarer det med litt hjelp[:)] Da hadde jeg og min kjære blitt verdens gladeste[:D]

ORIGINAL: Ivara

Jeg fikk påvist omfattende endometriose (ved laparaskopi) i mai i år etter å ha gjennomgått to runder IVF/ICSI uten resultat.

Etter tredje forsøk (andre i det offentlige) hadde vi oppfølgingssamtale med lege på Riksen og han forklarte at endometriosepasienter som regel hadde GOD nytte av IVF.
Man vet ikke helt hvorfor endo fører til infertiltiet, men man tror at det er fordi et oppstår en kronisk betennelsestilstand i bekkenet som forstyrrer prosessen rundt eggløsning og befruktning. Dette omgår man ved IVF siden eggene taes ut av kroppen når de er modne og settes tilbake når de er befruktet.
Med andre ord, det er like god mulighet for å lykkes med IVF dersom man har endo som det vil være ved andre forhold hos mannen eller damen som fører til infertilitet.

Kjenner meg for øvrig godt igjen i det du sier med slite med motivasjone, men heldigvis lykkes det for de aller aller fleste til slutt!

Tusen takk for et oppmuntrende og flott svar.[:)] Kjenner motivasjonen øker litt når jeg hører fra alle dere som har fått det til på tross av endometriose[:)]

Det finnes heldigvis mange av oss med endo som har lykkes!! Prosessen for ass.bef. er nok en berg og dalbane uansett årsak, jeg håper så inderlig dere lykkes alle sammen[:)]

Ivara og LiMoGe: BØH!!  skal skremme bort det som måtte være av endo hos dere så det blir en spire som kan knipe seg fast snart!!!

whæææ..ble skikkelig skremt nå[:D] Får håpe endoen også ble skremt og reiste langt vekk[:)]

Back
Topp