Endo

Tonemor87

Glad i forumet
Hei :)
Jeg har lest en del steder at det er anbefalt og utføre operasjon for endo før ivf behandling.. Har noen av dere dette? Og evt tips eller råd? Har fått påvist endo gjennom operasjon for noen år tilbake og nå er det ille igjen

Jeg har endometriose og adenomyose, og fikk beskjed fra de som hadde operert meg at jeg burde være operert siste året før IVF. Dersom det var mer enn ett år siden forrige lap så burde det vurderes om man trenger ny lap før oppstart med assistert befruktning. Forskning har vist at vi som har endometriose har økt sjanse for å lykkes ved lang protokoll (nedregulering først) og etter fjerning av mest mulig endo. Og om man ikke lykkes ved vanlig lang protokoll så kan man vurderer å forsøke nedregulering i 3-6 måneder (da får man en annen medisin enn Synarela, en sprøyte som varer lengre, så man slipper å ta hver dag).

Jeg hadde lap august 14 og første IVF forsøk juni-august 15. Nedregulerte i 4,5 uker (ble litt lenge pga. sommerstengt på Ullevål). Ble gravid og er nå 21+1. :)

Jeg hadde lap på Ullevål, så det var kjekt at det er samme sykehus som styrer med både endo'en min og assistert befruktning (to ulike avdelinger, men likevel). I tilfelle det ikke hadde gått så greit, så kunne det bli enkelt med videre vurderinger av endo'en (de som er best på endo jobber jo ikke på IVF seksjonen, men de to avdelingene hører til samme klinikk på det sykehuset hvert fall.) Og jeg tenker at det er greit også når vi eventuelt skal i gang med søskenforsøk, for da må jeg nok høre med de som har behandlet endo'en min om hva jeg burde gjøre før søskenforsøk.

Edit: Endometriosevevet kan produsere hormoner som klusser til for kroppen. Dette er sannsynligvis årsaken til redusert fertilitet, dårligere eggkvalitet og økt risiko for abort - negative effekter av endo. Ved eggdonasjon har man vist redusert risiko for vellykket svangerskap dersom donor har endo. Det antas at det er derfor man ser så god effekt av at kvinnene fjerner mest mulig endometriosevev før assistert befruktning.

Last edited:
Jeg har endometriose og tok lap. Operasjon før jeg startet med ivf.... problemet er vel at cystene kan stå i veien for å hente ut egg, gjaldt for meg.. men her er det ikke kommet noe cyster tilbake ettepå.

Sist lå det bak livmora. Opererte i 2011, fødte i 2012, og nå er det kommet tilbake

Sist lå det bak livmora. Opererte i 2011, fødte i 2012, og nå er det kommet tilbake

Spiller egentlig ikke så stor rolle hvor det er, om å gjøre at man har minst mulig endometriosevev for best mulig fertilitet. Du burde nok høre med de som har behandlet deg for endo tidligere hva de tenker om deg og din endo, siden de kjenner din kropp. :)

Jeg måtte operere vekk endo (cyste på eggstokk) før de henviste meg til ivf. Ble så videre satt på procren i 3 mnd (sprøyte som gjør at man kommer i overgangsalder) Dette var lege på ivf avd som satt meg på. Dette for å minske betennelses tilstanden som endo lager. Som igjen da kan øke sjangs for at ivf skal lykkes.

Back
Topp